سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان

11 کمیته ‌هماهنگی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان را در کاشان پوشش می دهد

ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان با پوشش 11 کمیته فعالیت خود را آغازکرد.

رئیس ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با تاکید بر آمادگی کامل برای برگزاری این آیین سنتی مذهبی در مشهد اردهال کاشان با گفت: کمیته‌ حمل و نقل و ترافیک، کمیته امنیتی و انتظامی، کمیته فرهنگی‌، تبلیغات و اطلاع رسانی، کمیته سقایت و تامین آب مصرفی،کمیته بهداشت و درمان،کمیته ساماندهی بازارچه،کمیته امر به معروف و نهی از منکر، کمیته پشتیبانی خدمات و رفع سد معبر، کمیته ایمنی، کمیته تشریفات و پذیرایی از میهمانان و نظارت و ارزیابی از کمیته‌های یازده‌گانه ستاد برگزاری مراسم قالیشویان است که در تدارک برنامه ریزی و بررسی امکانات در حوزه‌های مربوط است.

حمیدرضا مومنیان، تشکیل جلسات جداگانه هر یک از کمیته‌ها و ستاد برگزاری مراسم قالیشویان با ارزیابی شرایط و ارایه شرح وظایف به اعضای آنها را در برگزاری این مراسم معنوی و جهانی یادآورشد و گفت: مسئولین همه کمیته‌ها اقداماتی که قرار است برای منطقه، مردم و زائرین به خصوص در برگزاری مراسم روز قالیشویان ارائه دهند نگاه تخصصی و دقت مرور کردند تا با داشتن نقشه راه، برنامه ریزی مشخص و آمادگی کامل در مراسم حاضر شوند.

وی، تلاش برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن مراسم و در خور جایگاه این امامزاده واجب التعظیم از طریق ستاد را تاکیدکرد و گفت:برگزاری هر چه بهتر این آیین سنتی مذهبی شناخت بهتری ازآن حضرت به جامعه خواهدداد.

به‌گفته‌وی،تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولین کمیته‌ها نهایت تلاش خود را برای اجرای مطلوب و مناسب این مراسم را با بررسی و رفع نقاط ضعف در سالهای گذشته و تقویت نقاط قوت آن را دارند.

فرماندار کاشان، با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی و انتظامی کنترل و نظارت دقیق وکامل بر رفت و آمد ها و ترافیک بالای مراسم را عهده‌دار هستند گفت: توجه به مباحث امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شکر خدا کشور از امنیت مطلوبی برخوردار است ولی دشمن همواره این امنیت را نشانه گرفته است،  از اینرو ضروری است تا مباحث امنیتی را جدی گرفته و تلاش کنیم تا مراسم در امنیت کامل و با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود.

مومنیان،در ادامه با بیان اینکه حضور پر فیض سلطان علی بن امام محمد باقر(ع)  و وجود مضجع شریف آن حضرت یکی از بزرگترین افتخارات منطقه کاشان است افزود : شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت هر روز بر در منطقه و کل کشور افزوده شده و از جایگاه ویژه تری برخوردار می شود.

وی با اشاره به عنایت خاص مقام معظم رهبری به امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) اظهارداشت: شهید اردهال نه تنها فرزند بلافصل امام معصوم بلکه از دانشمندان و علمای عصرخویش بوده که بدستور پدرش حضرت امام محمدباقر(ع) به این منطقه عزیمت کرده اند.

به‌گفته‌وی، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) از جایگاه ویژه ایی برخوردار و مورد عنایت همه اقشار جامعه است که آستان مقدس این امامزاده نیز باب معرفت و فضایی برای ترویج معنویات و بصیرت افزایی ولایی در این منطقه است .

فرماندار کاشان، برگزاری این مراسم با حضور بیش از نیم میلیون نفر از اقشار مختلف ایران و جهان در دومین جمعه از مهرماه هر سال در مشهد اردهال را خاطرنشان‌کرد و افزود : برگزاری باشکوه مراسم سنتی قالیشویان تجلی پیمان ولایت‌مداری  مردم دارالمومنین کاشان است که همواره در طول تاریخ خلوص نیت در دایره امامت و ولایت قرار گرفته‌اند و با آگاهی و بصیرت، پیشرو دفاع از مبانی ارزشمند اسلامی هستند.

مومنیان، تصریح‌کرد: مراسم سنتي مذهبي قاليشويان فين كاشان تنها مراسم مذهبي است كه تاريخ برگزاري آن به صورت شمسي محاسبه مي‌شود، تكرار نمادين مراسم تشييع پيكر امامزاده سلطانعلي توسط مردم فين كاشان در يك‌هزار و 314 سال قبل است.

شایان‌ذکر است:امامزاده حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجري قمري بنا به دعوت مردم ولايتمدار كاشان و فين وبه امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) و براي ترويج و تعليم شريعت مقدس اسلام عازم كاشان شد كه پس از سه سال ارشاد و هدايت مردم در منطقه اردهال كاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملك مروان شده و پس از يك جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسين (ع) به شهادت مي رسد .

مشهد اردهال در 45 كيلومتري جنوب غربي كاشان واقع شده‌است.

 

انتهای پیام/م

 

کاشان در تدارک برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.