سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بنگلادش به میانمار به دلیل نقض حریم هوایی‌اش هشدار داد

دولت بنگلادش، میانمار را به نقض مکرر حریم هوایی‌اش متهم و اعلام کرد هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی، عواقب تضمین نشده‌ای را در پی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بنگلادش به میانمار به دلیل نقض مکرر حریم هوایی‌اش هشدار داد.  دولت داکا اعلام کرد هرگونه «اقدام تحریک‌آمیزی» ممکن است«عواقب تضمین نشده‌ای» را در پی داشته باشد که در نهایت به تیره شدن روابطی، که در حال حاضر به دلیل بحران مهاجران متزلزل است، منجر شود.

از 25 اوت تاکنون حدود 400 هزار مسلمان روهینگیایی از غرب میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند. این مسلمانان بی‌گناه گرفتار حملات گسترده دولت میانمار شده‌اند و سازمان ملل متحد اقدامات بی‌رحمانه این کشور را «نمونه بارز پاکسازی قومی» توصیف کرده است.

بنگلادش اعلام کرد بالگردها و پهپادهای میانمار در 10، 12 و 14 سپتامبر سه مرتبه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. بنگلادش یکی از مقامات ارشد سفارت میانمار در داکا را برای ارائه توضیحات در این‌باره فراخواند.

وزارت‌خارجه بنگلادش اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بنگلادش نگرانی عمیق خود را از تکرار چنین اقدامات تحریک کننده‌‌ای ابراز می‌کند و از میانمار می‌خواهد اقدامات فوری برای جلوگیری از تکرار نقض حاکمیت این کشور را انجام دهد. این اقدامات تحریک کننده ممکن است عواقب تضمین نشده‌ای را در پی داشته باشند».

«زو هتای» یکی از سخنگوهای دولت میانمار، گفت اطلاعاتی درباره اتفاقاتی که بنگلادش از آنها شکایت می‌کند، ندارد؛ اما کشورش اتهامات وارد شده را رد می‌کند. این مقام گفت میانمار هرگونه اطلاعاتی را که بنگلادش به آنها ارائه دهد بررسی می‌کند. او روز شنبه در مصاحبه با رویترز گفت: «دو کشور با بحران پناهجویان مواجه هستیم. ما به درک یکدیگر و همکاری در این زمینه نیازمندیم».

بنگلادش سال‌ها با مهاجرت مسلمانان روهینگیا به این کشور مواجه بوده است. این مهاجران که حق شهروندی آنها در میانمار به رسمیت شناخته نمی‌شود از سرکوب‌های دولت و ارتش این کشور به بنگلادش می‌گریزند.

حتی پیش از آنکه تنش‌های 25 اوت آغاز شوند، 400 هزار روهینگیایی در بنگلادش حضور داشتند. به گفته ناظران حقوق بشر و پناهجویان روهینگیایی نیروهای امنیتی میانمار با کمپینی از خشونت و آتش‌سوزی مسلمانان را از این کشور فراری می‌دهند.

این تنش‌ها به یک فاجعه انسانی در دو کشور منجر شده است و سوالاتی را درباره مسیری که میانمار تحت رهبری «آنگ سان سو چی» در آن قرار گرفته، ایجاد کرده است.

ارتش میانمار حدود 50 سال بر این کشور حکومت کرد و هنوز هم ژنرال‌ها، سیاست امنیت ملی آن را در کنترل دارند. جامعه جهانی از سو چی به دلیل سکوت در مقابل جنایت‌هایی که علیه مسلمانان روهینگیا صورت می‌گیرد، انتقاد کرده است.

تنش‌های میانمار که در پی درگیر شدن شورشیان ایالت راخین و نیروهای امنیتی بالا گرفته، از 25 اوت آغاز شده است. در پی این درگیری‌ها مسلمانان روهینگیا آواره و روستاهایشان به آتش کشیده شده‌اند. پناهجویان مسلمانی که برای حفظ جانشان به کشور همسایه یعنی بنگلادش پناه برده‌اند، می‌گویند دولت میانمار به بهانه مقابله با شورشیان، روهینگیایی ها را تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را وادار می‌کند از سرزمینشان فرار کنند. با اینکه سابقه سکونت مردم روهینگیا در میانمار به چندین قرن می‌رسد دولت حق شهروندی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابر گزارش‌‌ها آنها را به زندگی در اردوگاه های مخصوصی محدود کرده است. میانمار حتی به کودکان روهینگیا اجازه نمی دهد در مدرسه های دولتی تحصیل کنند.

انتهای پیام/

متهم شدن میانمار به نقض حریم هوایی‌ بنگلادش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.