سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش قم :

پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس استان

مظاهری گفت:قم اولین استانی است که طرح توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی را به صورت ابتکاری کلید زده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛علیرضامظاهری ،رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش قم،گفت :اعتیاد، حاشیه‌نشینی، نقاط بحرانی شهری، فساد اخلاقی و طلاق، پنج آسیب اجتماعی رایجی بود که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته و مسئولان دستگاه‌ها ملزم به بازنگری‌های لازم در ساماندهی این آسیب‌ها و ارائه گزارش در این زمینه شدند.

مظاهری افزود:مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در سنین مدارس مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قم قرار گرفته است. در این بین مدارس به عنوان نهادی که نیمی از ساعات روز دانش آموزان را در سال‌های متوالی به خود اختصاص می‌دهند نقش بسیار مهمی در مدیریت این آسیب‌ها به خصوص در قشر آسیب پذیری همچون کودکان و نوجوانان خواهند داشت.

گاهی یک آموزش مناسب در مدرسه می‌تواند دانش آموز را از یک رفتار پرخطر برهاند و گاهی در مقابل جدی نگرفتن یک رفتن پرخطر ممکن است دانش آموز را در مسیر اشتباهی قرار دهد، به همین منظور آموزش در کنار رکن دوم این نهاد یعنی پرورش معنا پیدا کرده و جامعه آینده را خواهد ساخت.

طرح توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی به همین منظور از سال گذشته در مدارس استان قم کلید خورده است، به گفته رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش قم ناآگاهی دانش آموزان در رابطه با این آسیب‌ها از جمله اعتیاد یکی از عوامل مؤثر در افزایش آمار فراگیری آن است و آموزش و پرورش وظیفه دارد در این رابطه آگاهی بخشی کند.

آموزش و پرورش استان قم اولین استانی است که طرح توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی را به صورت ابتکاری در قم کلید زده است، این را علیرضا مظاهری گفت و افزود: سال گذشته استان قم به عنوان اولین استان این طرح را به صورت خودخواسته و بدون دریافت هیچ گونه اعتباری از مرکز در استان اجرایی کرد.

وی وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی آموزش و پرورش به دانش آموزان را دلیل اجرای این طرح برشمرد و تاکید کرد: این طرح به ویژه در رابطه با مبارزه با اعتیاد و با مشارکت و همراهی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم در مدارس سطح استان اجرا شده و نزدیک به ۴۰ هزار دانش آموزقمی را شامل شد.

مظاهری به جزئیات اجرای این طرح که به صورت آزمایشی برای اولین سال اجرایی می‌شد اشاره کرد و ادامه داد: این طرح در ۹۰ آموزشگاه سطح استان اجرا شده و در خلال آن تلاش شد تا از گرایش دانش آموزان به آسیب‌های اجتماعی ورفتارهای پرخطر جلوگیری شده و آموزش‌های لازم در این زمینه به این افراد داده شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش قم تصریح کرد: این طرح در سال تحصیلی ۹۵ به ۹۶ نیز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری به سایر استان‌ها ابلاغ شده و در سال گذشته تحصیلی هم آموزش در راستای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در ۱۱ استان کشور اجرایی شد که قم نیز یکی از این استان‌ها بود.

وی به روند اجرای این طرح هم اشاره‌ای کرد و عنوان کرد: در این طرح سه گروه مخاطب از جمله دانش آموزان، والدین دانش آموزان و کارکنان مدرسه حضور دارند و تلاش می‌شود آموزش‌های لازم متناسب با هر گروه مخاطب ارائه شود.

مظاهری با تأکید بر اهمیت ارتباط مؤثر خانواده و مدرسه دانش‌آموز بیان کرد: ناتوانی والدین در شیوه‌های صحیح فرزند پروری از جمله عوامل بسیار رایج و فراگیر درسطح جامعه است که دانش آموز را از خانواده گریزان کرده و سبب می‌شود که وی به گروه‌های همسال خود روی آورد و این طرح به خانواده‌ها کمک خواهد کرد که بتوانند توانایی‌های لازم برای ارتباط مفید و مؤثر با فرزند را به دست آورند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش قم ساعات حضور دانش آموز در مدرسه را بسیار مهم و تعیین کننده خواند و افزود: دانش آموز هر روز ۵ الی ۶ ساعت از روز خود را در مدرسه می‌گذراند و به دلیل جایگاه قرار گیری و تبعیت دانش آموزان از معلم و مربی آموزش‌های مدرسه می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد و به همین دلیل کارگاه‌های ارتباط مؤثر و آشنایی با انواع مخدرها و محرک‌ها برای کارکنان مدارس در نظر گرفته شده است تا خود مربیان به دانش لازم در این راستا مجهز شوند.برخی مهارت‌های پایه و آموزش‌های لازم از جمله انتخاب دوست و مهارت‌های فردی و اجتماعی در کتاب‌ها گنجانده شد

به اعتقاد وی برخی مشکلات و مهارت‌های اساسی از جمله عزت نفس، اعتماد به نفس و خودآگاهی از جمله عمده‌ترین دلایل اقبال دانش آموزان به این مواد برای مطرح کردن خود است که حل این مشکل نیاز به تقویت و انجام کار ویژه بر روی مهارت‌های اساسی دانش آموزان دارد.

مظاهری از طرح آموزش‌های اجتماعی و مهارت‌های فردی در کتاب‌های درسی هم خبر داد و گفت: با هماهنگی‌هایی که بین مرکز تهیه محتوای کتاب‌های درسی با دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارتخانه به وجود آمد، برخی مهارت‌های پایه و آموزش‌های لازم از جمله انتخاب دوست و مهارت‌های فردی و اجتماعی در کتاب‌ها گنجانده شد.

انتهای پیام/ح

اجرای طرح توانمندسازی دانش آموزان قمی برابر آسیب‌های اجتماعی /تأکید بر اهمیت ارتباط مؤثر خانواده و مدرسه دانش‌آموز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.