طلعت قانع مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو در خصوص مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی این سامانه گفت: از سال ۷۵ که این مرکز آغاز به کار کرد فقط اطلاعات علمی داروها و مسمومیت ها را به مردم ارائه می داد و بعد از آن در سال های بعد اطلاعات کمبودهای دارویی هم اضافه شد و بعد شکایت های دارویی هم در آن ثبت شد.
وی افزود: در این مرکز یکی از کدها اطلاعات دارویی می دهد و همکاران پزشک و متخصص به مردم در زمینه اطلاعات علمی دارویی کمک می کنند و در کد دیگر کمک می کنند تا مردم از داروخانه هایی که موجودی دارند دارو بگیرند و در همان کد شکایات هم ثبت می شود.
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به آمار تعداد تماس های دریافتی این مرکز اشاره و مطرح کرد: در قسمت کمبود دارویی و شکایت ها تعداد متوسط تماس های ماهیانه حدود ۳۰ هزار تماس است و از این تعداد ما به ۹۶ درصد تماس ها پاسخ می دهیم و در قسمت اطلاعات دارویی حدود ۲۵ هزار تماس در ماه داریم و از این تعداد به حدود ۷۰ درصد می توانیم پاسخ دهیم.
وی در خصوص عدم پاسخگویی صد در صد تماس گیرندگان به این مرکز گفت: برای اینکه تعداد تماس ها با تعداد نیروهای ما متناسب نیست؛ در قسمت علمی، تعداد همکاران ما ۷۰ نفر هستند که ۲۴ ساعته همکاری می کنند و تعداد افراد پاسخگو در شیفت ها بین ۱۵ تا پنج نفر هستند.
قانع با بیان اینکه تمام خدمات این مرکز از طریق اینترنت هم قابل اجرا است، بیان کرد: ما واقعا جوابگوی تماس ها نیستیم و روی داروخانه ها حساب می کنیم و همچنین سایتی داریم که اگر کسی نمی تواند تماس بگیرد با مراجعه به این سایت به آدرس www,۱۴۹۰.fda.dov.ir مونو گراف ها یا راهنماهای دارویی موجود است و در قسمت جستجوی دارویی افراد می توانند وارد شوند و دارو را جستجو کنند؛ همین طور در آنجا برای شکایت ها فرم وجود دارد.
وی در خصوص اینکه این مرکز زیرمجموعه سازمان غذا و دارو است،گفت: ما ادعا نمی کنیم وزارت بهداشت خیلی کامل است، اما اگر هر شکایتی که به ما برسد به دنبال پیگیری آن شکایت و اصلاحش هستیم؛ شکایت هایی که از داروخانه ها می شود مستقیما به دانشگاه های علوم پزشکی فرستاده می شود و آنها موظف هستند پس از رسیدگی به ما پاسخگو باشند.
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به نحوه پیگیری شکایات پرداخت و اظهار کرد: بعد از شکایت های مردم، به آنها کد رهگیری داده می شود و هر زمان که تماس بگیرند از طریق کد رهگیری می توانند بفهمند شکایت در کدام مرحله است.
در ادامه سید علی فاطمی به نقش سامانه ۱۴۹۰ در کشور اشاره و بیان کرد: در حال حاضر اینگونه سامانه ها هم برای کمک به مردم، راهنمایی برای دریافت داروهای کمیاب یا نایاب، ارائه اطلاعات در مورد مصرف صحیح داروها، اطلاعات در مورد مسمومیت ها و همچنین ارائه شکایت ها است.
وی مطرح کرد: یکی از انتقاداتی که به سیستم هایی از این دست می توان کرد، عدم انطباق حوزه های کاری شان است.
نایب رئیس انجمن داروسازان به نقش مسئولان فنی برای بیان اطلاعات دارویی در داروخانه ها اشاره کرد و گفت: جدا از این سامانه ها که در کشور ما مشغول به کار هستند و عمرشان به ۲۰ سال می رسد، نزدیک به ۱۲ هزار داروخانه خصوصی مستقل، هزار داروخانه بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی داریم که آنها بهترین مراکز ارائه اطلاعات دارویی به مردم هستند؛ مسئولان فنی در داروخانه ها به عنوان یک نیروی در دسترس آمادگی دارند تا اطلاعات دارویی داروهای مصرفی را ارائه کنند.
انتهای پیام/