سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای واشنگتن؛

آمریکا به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است! / همین انتظار را از ایران داریم

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، مدعی شد این کشور به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس، مدعی شد این کشور به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایبند بوده است. آمریکا در این بیانیه از ایران خواسته است به همه تعهدات خود در این زمینه به طور دقیق عمل کند.

در این بیانیه که نیکول شامپاین آن را قرائت کرد ضمن قدردانی از تلاش‌های یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناسان این نهاد بین‌المللی در انجام وظایف خود در قبال برنامه جامع اقدام مشترک آمده است: ما از گزارش مورخ 31 اوت مدیرکل که در آن بر ادامه نظارت آژانس بر اجرای مفاد برجام از سوی ایران تأکید شده است، استقبال می‌کنیم. آمریکا در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است و در همین حین، ما به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای ایران پایبند بوده‌ایم و متقابلاً از ایران نیز انتظار داریم به تعهدات خود در این خصوص به طور جدی عمل کند.

در ادامه این بیانیه آمده است برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در مقطع کنونی و در آینده، این کشور باید به همه تعهدات خود به طور کامل عمل کند. تنها همکاری شفاف و همه‌جانبه ایران اطمینان لازم را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم خواهد کرد که این کشور به تعهداتش پایبند است. هیچ بخشی در برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، یا تصمیم ماه اوت 2015 شورای حکام و قطعنامه ماه دسامبر 2015 وجود ندارد که تعهد هسته ای را از راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی معاف کند. نظارت آژانس بر فعالیت‌‌های ایران و تأیید پایبندی این کشور به تعهداتش امری ضروری برای اجرای موفق برجام است.

نمایندگی آمریکا در وین همچنین، از بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ادامه ارزیابی گزارش‌های ایران براساس پروتکل الحاقی و بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای و دیگر مراکز در ایران استقبال کرده و چنین بازرسی‌هایی را استاندارد جهانی خوانده است که درخصوص دیگر کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند نیز اعمال می‌شود. در ادامه این بیانیه نیز، آمده است آژانس این اختیار را دارد تا در چهارچوب پروتکل الحاقی و برنامه جامع اقدام مشترک، خواستار بازرسی از مکان‌های مورد نظر خود در ایران شود.

این بیانیه می‌افزاید: همانگونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علناً اعلام کرده است این نهاد اختیار کامل دارد تا در صورت سوء‌ظن به فعالیت‌های هسته‌ای خواستار دسترسی به مکان‌های مشکوک -صرف‌نظر از نوع آن مکان‌ها (نظامی یا غیرنظامی)- شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به استفاده از اختیارات خود برای راستی‌آزمایی گزارش های ایران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگرانی قابل توجه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده (از سوی ایران) باید از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری شود؛ ما کاملاً اعتماد داریم که آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان بسیار ماهر و حرفه ای‌اش به نحو شایسته ای این کار را خواهند کرد. 

در این بیانیه همچنین آمده است:
آقای رئیس، آمریکا از حرفه‌ای بودن گزارش های مدیرکل بر اساس این بند از صورت‌جلسه بسیار قدردانی می کند. این گزارش ها به شورای حکام و طرف های مختلف برجام اجازه می دهد نحوه اجرای تعهدات ایران را به طور دقیق ارزیابی کنند و از اجرای مناسب الزامات این کشور مطمئن شوند. این گزارش ها همچنین به تقویت اساس راستی‌آزمایی که برجام بر آن تکیه دارد کمک می کنند.

مسائلی که در گزارش مدیرکل مورد بحث قرار گرفته است بر اهمیت تلاش های پایدار و سخت آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای نقش نظارتی خود در خصوص ایران تأکید می کند؛ این مسائل بحث شده همچنین بر لزوم وجود منابع لازم برای اجرای این وظایف مهم تأکید دارد. آمریکا همچنین از وعده های متعدد در زمینه تأمین مالی برای تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر برجام و همچنین پوشش هزینه های راستی آزمایی مناسب در بودجه عادی قدردانی می کند. ما به حمایت قاطع کشورهای عضو آژانس در این زمینه امید داریم. مسئولیت های جدید در ایران نباید بر سایر وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه پادمان، امنیت، ایمنی و استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای تأثیر بگذارد.

 نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این بیانیه نیز خواستار آن شده است که گزارش مدیرکل آژانس که در سند GOV/2017/35 آمده است، علنی شود.

 

انتهای پیام/

بیانیه نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
وقتی به آشغالی مثل سوچی جایزه صلح !!!!!!!!!!!!!!! نوبل میدن ، لابد آمریکا به همه تعهداتش پایبند بوده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فکر کنم خود ترامپ هم با شنیدن این خبر شاخ درآورده
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
دیدم ده تا ده تا هواپیماها و پولای بلوکه شده و فاینانسا و تسلیحات بلوکه شده مونو دادین نگو دارین برجامو اجرا میکنین ارواح عمه تون