وی با بیان اینکه دولت یازدهم به دنبال توسعه مُکران است، تصریح کرد: تامین زیرساختهای بندر چابهار به عهده سازمان بنادر است و در این راستا از دو سال قبل بر اساس قراردادی 403 میلیون دلار، معادل 1500 میلیارد تومان تجهیزات خشکی و دریایی را برای این بندر خریداری میکنیم و به مدت 30 سال از این بندر بهرهبرداری خواهیم کرد.
یاسری با بیان اینکه مدل قرارداد بی او تی بوده و پس از 30 سال اداره بندر به سازمان بنادر و دریانوردی بر میگردد، تأکید کرد: هیئت دولت این مسئله را تایید کرده و به سازمان بنادر تاکید کرده مساعدتهای لازم را در رابطه با توسعه بندر چابهار انجام دهد.
مدیرعامل شرکت بندری بیان کرد: اکنون افغانستان به دلیل عدم امنیت پاکستان به شدت علاقهمند است که از طریق چابهار کالاهای خود را تامین کند.
وی در ادامه افزود: در زمان عقد قرارداد هنوز برجامی نبود و 330 میلیون دلار را از صندوق توسعه ملی وام گرفتیم و مکلف بودیم از چین یا هند برای خرید تجهیزات استفاده کنیم. از سوی دیگر اگر این پول را قبل از لغو تحریمها به اروپا میبردیم 10 درصد به هزینههای ما افزوده میشد. اما در پسابرجام بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل کمک کرد و توانستیم خردادماه 95 اولین ال سی مستقیم را در آلمان بازگشایی کرده و بخشی از تجهیزات را خریداری کنیم.
این مدیرعامل شرکت بندری بیان کرد: فاز اول تجهیزات خریداری شده با ارزش 21 میلیون دلار بهمن سال گذشته با حضور معاون اول رییسجمهوری وارد بندر چابهار شد.
یاسری با اشاره به اینکه فاز دوم تجهیزات امروز یا فردا وارد بندر چابهار میشود، گفت: سری سوم تجهیزات بندری مهرماه وارد میشود که ارزش این دو محموله مجموعا حدود 30 میلیون دلار است.
وی با اشاره به اینکه 8 دستگاه مکنده غلات پاییز وارد میشود، افزود: تمام خریدها بدون واسطه و به صورت مستقیم از سازندگان انجام شده است.
یاسری همچنین افزود: در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، تولیدکنندکان داخلی را با سازندگان خارجی جوینت کردهایم که به عنوان نمونه در تولید برخی از تجهیزات ایزوایکو، وزارت دفاع، ماشینسازی اراک و... حضور دارند.
وی با بیان این که قرار است سیلو مکانیزه 100 هزار تنی غلات و نیروگاه 25 مگاواتی در بندر چابهار ساخته می شود، تصریح کرد: قرار است هندیها در بندر چابهار 85 میلیون دلار سرمایهگذاری کنند،علاوه بر این طرف هندی یک فاینانس 150 میلیون دلاری را برای سازمان بنادر تامین میکند.
فعال حوزه دریایی و بندری کشور با اشاره به اینکه هندیها تعهد تامین غلات را به افغانستانی ها داده است، گفت: هندی ها از روز اول تا امروز جدی بوده و هیچ وقت پشیمان نبودهاند. تا امروز بیش از 10 بار مدیرعامل شرکت طرف قرارداد به ایران آمده و تیم ایرانی هم 5 بار به هند سفر کرده است.
یاسری با اشاره به طرف هندی اعلام کرده در یکی از تجهیزات تامین مالی 30 میلیون دلاری تامین شده است، افزود: ممکن است قرارداد از BOT به BLT تبدیل شود که با این کار خیال 4000 سهامدار ما راحت میشود.
وی با بیان اینکه هیچ انحصاری برای واگذاری سرمایهگذاری در بندر چابهار وجود نداشته است، یادآور شد: سال 93 کسی حاضر به سرمایهگذاری در این بندر نبود و امروز هم ما برای جوینت شدن با هر سرمایهگذاری اعلام آمادگی میکنیم.
یاسری با بیان اینکه این تجهیزات مجوز واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت دارد ، تاکید کرد: جرثقیلهای وارد شده در فاز اول (بهمن پارسال) به کشور انحصاری بود و فقط یک شرکت در دنیا آنها را میسازد و امکان ساخت در داخل نبود. همچنین سری دوم تجهیزات که قرار است امروز یا فردا از لهستان وارد می شود، هم امکان ساخت داخل وجود ندارد. اما در سری سوم تجهیزات که از آلمان خریداری شده ماشینسازی اراک در ساخت این تجهیزات شراکت دارد.
مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان در خصوص اینکه آیا شرکتهای ایرانی توانایی اداره بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی را دارند یا خیر، گفت: شرکتهای ایرانی به راحتی میتوانند بنادر را اداره کنند، اما در حوزه بندری همیشه یک رده از بنادر پیشرفته دنیا عقب هستیم.
وی با اشاره به اینکه حوزه بنادر مانند حوزه خودروسازی است که خودرویی با استاندارد یورو 5 در دنیا تولید میشود اما در ایران یورو 4 تولید میشود، یادآور شد: تا امروز کدام شرکت خارجی در بنادر ایران بوده است، پورت اپراتورهای ایرانی 40 سال است که در بنادر کشور اپراتوری میکنند. اگر توانایی نداشتهایم چگونه توانستهایم بنادر را اداره کنیم.
انتهای پیام/