سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

خودروهای دوگانه‌سوز قربانی کم‌توجهی سازمان استاندارد/ تعیین وقت 15 روزه برای تست گاز و جریمه روزانه 50 هزار تومانی

کمبود تعداد مراکز معاینه فنی فعال ویژه خودروهای دوگانه‌سوز، جریمه روزانه 50 هزار تومانی را شامل حال دارندگان این خودروها می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسأله معاینه فنی و لزوم تردد خودروهای رانندگان با این مجوز سال هاست که مورد توجه برنامه ریزان و مدیران حمل و نقل شهری است. موضوعی که با توجه به نزدیک بودن بازگشایی مدارس و افزایش حجم آلودگی هوا به دلیل افزایش ترددهای شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی چند ماه گذشته دریافت معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز نیز اجباری شد و دارندگان این خودروها برای عبور و مرور شهری و بین شهری خود، موظف به دریافت این مجوز هستند، به همین منظور 10 مرکز ویژه معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز در تهران، در نظر گرفته شد و بر این اساس مقرر شده است تا در صورت تردد خودروهای دوگانه‌سوز فاقد معاینه فنی، این خودروها روزانه مبلغ 50 هزار تومان جریمه شوند. اما در حال حاضر تنها یکی از این مجموعه ها، یعنی مرکز معاینه فنی آیت الله سعیدی به شهروندانی که به تست گاز برای دریافت معاینه فنی نیاز دارند، خدمات ارایه می کند و به دلیل حجم بالای مراجعات به این مرکز، مدیران این جایگاه به بسیاری از رانندگان دارای خودروی دوگانه سوز، برای 15 روز بعد از مراجعه وقت می دهند.

حال در نظر بگیرید فردی که برای تمدید و دریافت معاینه فنی به این مراکز مراجعه می کند و تنها یک هفته زمان دارد، به او وعده 15 روزه می دهند. در حالی که مشخص نیست چه کسی پاسخگوی جریمه 50 هزار تومانی به ازای هر روز فقدان معاینه فنی است، چرا که رانندگان برای دریافت معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند، اما به علت صف های طولانی و تعیین وقت 15 روزه تاکنون نتوانسته اند معاینه فنی اخذ کنند.

سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: متولی معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز سازمان استاندارد است و شرط پذیرش خودروهای گاز سوز منوط به تایید تست هیدور استاتیک مراکز معاینه فنی مربوط به سازمان استاندارد است.

وی در واکنش به عدم پذیرش خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز در مراکز معاینه فنی تصریح کرد: برای خودروهای گاز سوز و دوگانه سوزی که از سال تولیدشان 6 سال می‌گذرد، باید تست هیدرو استاتیک انجام شود تا نسبت به صدور معاینه فنی اقدام شود، لذا ابتدا این خودروها باید به مراکز مجاز سازمان استاندارد مراجعه و نسبت به انجام تست هیدوراستاتیک اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: شنیده می‌شود که سازمان استاندارد بیش از 130 هزار تومان برای انجام تست هیدور‌استاتیک از متقاضیان دریافت می‌کند که این مبلغ بر اساس مصوبه است و معاینه فنی هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.

حسینی منش عنوان کرد: بعد از تست هیدوراستاتیک و تایید آن توسط مراکز مجاز استاندارد، مالک خودرو باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند تا برای این خودروهای گاز سوز و دوگانه سوز معاینه فنی صادر شود.

وی ادامه داد: به همین منظور و بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای بازدید چشمی قطعات خودرو مبلغ 10 هزار تومان و بازدید از مخزن گاز 12 هزار تومان اخذ می‌شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: برای خودرو گاز سوز و دوگانه سوزی که سن تولید آن کمتر از 6 سال است، نیازی به مراجعه به مراکز مجاز استاندارد نیست.

وی با توجه به اینکه اعتبار معاینه فنی برخی از خودروها به اتمام رسیده، اما مراکز مجاز استاندارد اقدام به پذیرش این خودروها نمی‌کنند، گفت: به ازای هر روزی که خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، 50 هزار تومان جریمه می شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در پایان عنوان کرد: تنها یک مرکز و آن هم مرکز معاینه فنی آیت‌الله سعیدی اقدام به پذیرش خودروهای گازسوز می‌کند و در تمامی مراکز معاینه فنی شهر تهران بنری نصب شده و به مردم اطلاع می‌دهد که برای اخذ معاینه فنی چه کاری باید انجام دهند.

جریمه ای که به ناحق گریبان رانندگان را می گیرد

در حالی که دریافت معاینه فنی برای دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز اجباری شده است و رانندگان فاقد تاییدیه معاینه فنی و همچنین افرادی که تاریخ اتمام معاینه فنی خودروی آن ها نزدیک است طبق قانون جریمه خواهند شد، چه کسی جز شهروندان که مالک این خودروها هستند متضرر می‌شود؟

اگر چه طرح اجباری شدن دریافت معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز، طرحی خوب و مورد نیاز برای شهر تهران و مرتفع کننده آلودگی هوا است، اما آیا بهتر نیست که مسئولان حوزه حمل و نقل شهری، برای جلوگیری از متحمل شدن ضرر مالی به مردم و پرداخت جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی، راه چاره را در روابط بین دستگاهی خود بیاندیشند و سپس به اجرای این قبیل قوانین اقدام کنند؟

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
منی که با ماشین مشغول به کار هستم باید تا 45 روز آینده بیکار باشم ؟
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۶
مگه میشه ؟!
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
جای تاسفه واقعا
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
منی که با ماشین مشغول به کار هستم باید تا 45 روز آینده رو بخوابم خونه ..
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
مثل اینکه اول ماشین بسازی بفروشی اما جاده نداشته باشی.مگه میشه اینجوری؟
اصغری
۱۰:۲۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
مخزن گازو با هزینه ۳۰۰هزار تومان تو بومهن انجام دادم میگن معاینه فنی تو باید بری از واوان اسلامشهر بگیری از پردیس بری اسلامشهر تازه میگن ۲۷۰تومنم
حسین مقیسه
۱۳:۳۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
من 5 شنبه مورخ 27 مهرماه به مرکز آیت الله سعیدی مراجعه کردم رانندگانی که اونجا حضور داشتند عنوان میکردن 45 روز طول کشیده تا نوبت دادن برای تست. باتوجه به اینکه مهلت معاینه خیلی ها تموم شده تکلیف این عده چی میشه ؟ منی که با ماشین مشغول به کار هستم باید تا 45 روز آینده رو بخوابم خونه ..
اسداله جمال زاده
۱۷:۱۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
سلام
آقا این چ وضعشه؟؟؟؟؟

مثل اینکه اول ماشین بسازی بفروشی اما جاده نداشته باشی.مگه میشه اینجوری؟
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
ای بابا.....
حجت الله خرمی
۱۲:۴۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
همیشه باید مردم ضرروزیان شرکتهای خودرو ساز و مسئولین راباید بپردازند اول راهنمای وجایگاه بعد تهدید وجریمه
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
. سالی 130 تومنب دی برا معاینه فنی اگر معاینه هم نگیری روزی 50 تومن جریمت میکنن. همون بهتر دوگانه سوارنشیم .همش دکون دستگاه واسه ترکه کردن مردم