سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشخیص ضربه‌ مغزی با اپلیکیشن موبایل

محققان اپلیکیشنی ابداع کرده‌اند که با نصب روی گوشی‌های هوشمند قادر است از طریق دوربین گوشی، مردمک چشم را اسکن و علائم ضربه مغزی را شناسایی کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معمولا ضربه‌های مغزی شدید که به شکستگی منجر می‌شود به دلیل خونریزی براحتی قابل تشخیص است، اما ضربه‌های خفیف‌تر غالبا خونریزی و شکستگی به جا نمی‌گذارد و در نتیجه افراد ممکن است نسبت به آن بی‌توجه باشند که همین امر ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازد.

محققان به تازگی نوعی اپلیکیشن گوشی هوشمند ابداع کرده‌اند که با استفاده از دوربین موبایل، از مردمک چشم اسکن تهیه می‌کند و از این طریق می‌تواند ضربه‌های وارد آمده به مغز را شناسایی کند.

تاکنون دستگاه‌هایی به منظور شناسایی ضربه‌های مغزی ابداع شده است که از این میان می‌توان به سیستمی اشاره کرد که حرکات چشم را دنبال و علائم را بررسی می‌کند. در کنار آن آزمایش‌های خونی که چند روز بعد از وارد آمدن ضربه به مغز انجام می‌شود تا بتوان از بروز ضربه به مغز مطلع شد نیز از دیگر ابداعات محققان است.

در واقع، اطلاع از این که یک ورزشکار دچار ضربه مغزی شده از آنجایی حائز اهمیت است که اگر این ضربه‌ها بدون درمان باقی بمانند، علاوه بر این که ممکن است باعث بروز دردهایی چون سردرد و کاهش حافظه شود، ضربه‌های بعدی می‌تواند خطرات جدی را متوجه سلامت ورزشکار کند.

اما تولید یک اپلیکیشن موبایل که بتواند این قبیل ضربه‌های مغزی را تشخیص دهد می‌تواند از بروز بسیاری از خطرات بعد از آن و ناشناخته ماندن ضربه‌های مغزی جلوگیری کند. از این رو، محققان دانشگاه واشنگتن اپلیکیشنی به نام PupilScreen ابداع کرده‌اند که با بررسی واکنش مردمک نسبت به نور کار می‌کند. این حالت به رفلاکس نور مردمک معروف است و از آن برای اندازه‌گیری ضربه‌های مغزی استفاده می‌شود.

محققان معمولا از این رفلاکس نور مردمک برای ارزیابی آسیب‌های مغزی شدید استفاده می‌کنند، اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که از این شاخص می‌توان برای اندازه‌گیری و بررسی ضربه‌های خفیف‌تر هم استفاده کرد. آنها برای بهره‌مندی از این مزیت، اپلیکیشنی ابداع کرده‌اند که در کنار ابزارهای یادگیری عمیق، از دوربین گوشی هوشمند استفاده می‌کند تا تغییرات ایجاد شده در رفلاکس نور مردمک را که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، تشخیص دهند. از نور فلش دوربین برای تحریک چشم استفاده می‌شود و دوربین ویدئویی سه ثانیه‌ای از چشم فرد تهیه می‌کند.

سپس الگوریتم‌های یادگیری عمیق پیکسل‌های متعلق به مردمک را در هر فریم مشخص و به این طریق، تغییرات ایجاد شده در اندازه مردمک را در این ویدئو بررسی می‌کنند. محققان این اپلیکیشن را به طور آزمایشی روی ۴۸ مورد انجام دادند که هم بیماران سالم و هم بیماران مبتلا به آسیب‌های مغزی را شامل می‌شد.

متخصصان با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند ضربه‌های مغزی را با دقت بالایی تشخیص دهند. دقت این اپلیکیشن با دستگاه‌های بررسی مردمک چشمی که در بیمارستان‌ها وجود دارند، برابری می‌کند.

منبع:سلامت انلاین

انتهای پیام/

نرم افزارهای گوشی های هوشمند برای تشخیص بیماری ها 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.