دبیر کل موتلفه اسلامی ادامه داد: آیت الله طالقانی در همان روز دیداری با امام داشت و در این رابطه صحبت کرد، بعد از آن که مرحوم طالقانی توضیحات امام(ره) را میشنوند تغییر موضع میدهند و با آمدن مردم در خیابانها در روز 21 بهمن اعلام موافقت میکند.
وی با تأکید بر اینکه آیت الله طالقانی در امور سیاسی یک اجتهاد روشنفکرانه داشت، بیان کرد: طبیعی است که وی در مواردی با جبهه ملی و نهضت آزادی که نمیخواست آنها را ترک کند در تضاد قرار بگیرد که مسئله قصاص نمونه بارز آن است و سبب شد آیت الله طالقانی در برابر نهضت آزادی مواضع صریح و شفاف بگیرد.
حبیبی با اشاره به برخی تعبیرها نسبت به آیت الله طالقانی مبنی بر تفسیر جدید او از اسلام گفت: اسلام نو و کهنه ندارد و آنهایی که اصلاحاتی چون اسلام نو و پویا را مطرح میکنند اشتباه میکنند چون فقط اسلام ناب محمدی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دین اسلام منحصر به رابطه بین خالق و مخلوق نیست، اظهار داشت: آیت الله طالقانی مخالف سکولاریسم بود و با این اعتقاد هم از دنیا رفت.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به دوران خدمت چهار ماهه سربازی خود در سال 43 گفت: وقتی که آقای طالقانی را به همراه چند نفر دیگر برای محاکمه به پادگان عشرت آباد آوردند وی در طول محاکمات و برخورد با قضات یک شجاعت مثال زدنی از خود نشان داده بود که زبانزد همگان شده بود.
حبیبی با تأکید بر مبارزات بیوقفه آیت الله طالقانی بیان داشت: به قدری دفعات بازداشت او زیاد شده بود که یک عده از مأموران ساواک هم با او آشنایی پیدا کرده بودند.
دبیر کل موتلفه اسلامی گفت: فعالیتهای آیت الله طالقانی در مسجد هدایت آن را تبدیل به یک کانون مبارزاتی ضد رژیم پهلوی کرده بود.
حبیبی با تأکید بر این که آیت الله طالقانی از یک شرح صدر بالا برخوردار بود که بعضی مواقع گروههای انحرافی چون مجاهدین تصور میکردند که میتوانند از او سوء استفاده کنند، اظهار داشت: وقتی که دست چنین گروههایی رو شد آیت الله طالقانی با یک برخورد صریح همه مشی منحرفانه گروههای چپ و مخالف را باطل اعلام کرد و در طول حیات خود به گونهای عمل کرد که امام(ره) او را ابوذر زمان نامیدند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتقاداتی که در وجود آیت الله طالقانی سراغ دارم جنس تفکرات او هیچ گاه انطباقی با جنس تفکرات نهضت آزادی به عنوان یک تشکیلات سیاسی نداشت.
انتهای پیام/