سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی مسئولان تاخیر همیشگی اتوبوس های بین شهری را عادی می دانند/ احترام به مسافرحلقه مفقوده ناوگان اتوبوسرانی

تاخیر 2 تا 3 ساعته در حرکت اتوبوس های بین شهری، صدای اعتراض مسافران را بلند کرده اما گوش شنوایی برای شنیدن صدای اعتراضات وجود ندارد.

به گزارش  خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعت ١١:٣٠ دقیقه روز پنجشنبه برای تهیه بلیط و مسافرت به یکی از شهرهای غربی به پایانه مسافربری ترمینال آزادی و دفتر شركت مسافربری ... مراجعه كردم.

شخص  صادر كننده بلیط ابراز داشت كه اتوبوس آماده حركت است و رأس ساعت ١١:٤٥ حركت می كند. به اتوبوس مراجعه كرده و روی صندلی خودم نشستم. دقایق طولانی در انتظار راننده سپری شد و عقربه های ساعت به 12:20 رسید.

اتوبوس همچنان بدون حرکت بود و کمک راننده به دنبال مسافر برای پر کردن صندلی های خالی می گشت. صدای اعتراض یك خانم و دو مرد جوان بلند شد! كمك راننده که تا پیش از این صدای دنبال مسافر بودنش را همه می شنیدند، موضوع تهیه تغذیه را بهانه كرد و جواب سر بالا داد.

به نشانه اعتراض اتوبوس را ترک کرده و به دفتر صدور بلیط بازگشتیم و درخواست لغو بلیط به دلیل تاخیر پیش آمده و عدم احترام به حقوق مسافران کردیم. راننده اتوبوس که همانجا کنار صادر کننده بلیط ایستاده بود با نیشخند گفت: بهتره بلیط را لغو نکنید چون تا 4 ساعت دیگه اتوبوسی به مقصد شما حرکت نمی کند.

این جمله مسافران را بیشتر عصبانی کرد تا همگی به دفتر مدیریت شركت ... واقع در طبقه بالای ترمینال رجوع كرده و شكایت خود را مطرح كردیم.

مدیریت شركت نیز همان جواب های سربالا را داد و برای توجیح تاخیر عنوان كرد: فقط اتوبوس های ما تاخیر نمی كند و این در همه شركت ها رایج است، همچنان كه در پروازهای هوایی هم ساعت ها تاخیر امری عادی است!

وقتی از آنجا قطع امید كردیم  و جوابی نگرفتیم به دفتر نمایندگی و اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران مراجعه كردیم.

مسئولی كه آنجا نشسته بود با مدیریت شركت ایران پیمان تماس گرفت و وی به آنجا آمد و به اتفاق یكدیگر به توجیه طبیعی بودن تاخیر پرداختند.

بعد از اینكه نتیجه ای نگرفتم  نام نماینده اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای را پرسیدم و وی بر خلاف قانون از عنوان كردن نامش خودداری كرد!

سپس با پرس وجو فراوان به دفتر بازرسی دادگستری در طبقه بالاتر رسیدیم. مسئول آنجا اعلام كرد كه این موضوعات در حیطه وظایف ما نیست و به سازمان بازرسی یا بازرسی سازمان حمل و نقل مربوط است و اینكه به كرار اتفاق میفتد كه مردم در همین موضوعات شكایت دارند و از طرف دفتر نمایندگی راهداری و حمل و نقل به ما پاس داده می شوند! اما به نظرم اگر قصد پیگیری دارید با شماره تلفن ١٤١ مركز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تماس بگیرید.

به ١٤١ زنگ زدیم و بعد از مدتی طولانی به كارشناس مربوطه وصل شدیم و دو شكایت مطرح كردیم. یكی در رابطه با تاخیر اتوبوس و جواب های نامناسب و سربالای راننده و دفتر مدیریت آنها و یكی در رابطه با جواب سربالای نماینده سازمان خودشان و عدم عنوان كردن نام خود بر خلاف قانون!

کارشناس مربوطه ابتدا از رسیدگی به شكایات به انحای مختلف سر باز زد اما با اصرار بنده قرار شد كه پیگیری كند. پیگیری که شاید تنها بخاطر از سر باز کردن شاکیان قول آن را داد.

این روزها تاخیر در حركت اتوبوس ها بدون دلایل قانع كننده مثل مشكلات فنی و ایجاد نارضایتی در مردم یك اتفاق همیشگی است و به امری عادی تبدیل شده است!

به نظر می رسد ضعف های مدیریتی در سیستم حمل و نقل جاده ای كه زمان بندی، برنامه ریزی و حقوق شهروندی را تضییع می كند به روندی عادی در میان افراد ذی ربط بدل شده و بدتر از آن اینكه اعلام شكایت و قصد رفع كاستی ها از طرف مردم و رسانه ها آنقدر روند سخت و پر مانع و طاقت فرسایی در پیش دارد كه اصلاح اموری از این قبیل تقریبا دور از دسترس به نظر می رسد و معلوم نیست كی و چگونه تغییر مثبتی را شاهد باشیم.

در واقع كسی حاضر به رسیدگی و حتی پاسخگویی مناسب به موضوعات نیست و شاید این یكی از هزاران ناراحتی هایی باشد كه برای شهروندان ایجاد می شود و حتی با پیگیری هم نتیجه ای در بر ندارد!

امید است مسئولان در رده های بالا پاسخگو باشند و در جهت حل مشكلات بخصوص تسهیل در کسب رضایت مردم قدم بردارند!

انتهای پیام/

گزارش: سینا احدیان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا
۱۰:۴۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
بیشترین دلیل حمایت بی دلیل از اتوبوس خالی نماندن آن هاست،به نظر شما کسی که دو میلیارد قیمت اتوبوسشه چه مشکلی داره؟
احمد
۰۰:۲۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام. به خدا دیگه از این وضعیت خسته شدیم. فقط تأخیر نیست که حق مسافر رو ضایع می‌کنه. امروز از تعاونی ۱۱ پایانه غرب، بلیط اتوبوس تخت شو به مقصد آستارا تهیه کردم. قرار بود رأس ساعت ۲۲:۳۰ حرکت کنه ولی با یکساعت تإخیر به راه افتاد. صندلی‌ای که به قیمت ۵۰ هزار تومان، به خاطر تخت‌شو بودن خریده بودم خراب بود. وقتی اعتراض کردم راننده و مسئولین تعاونی با توهین و بی‌احترامی گفتند که یا برو ته اتوبوس بشین یا بلیطت رو پس بده. وقتی دیدند که می‌خوام بلیطم رو پس بدم، خرید اینترنتی رو بهانه کردند و گفتند چون اینترنتی خریدی ما نمی‌توانیم پولت رو پس بدیم. به ناچار رفتم ته اتوبوس نشستم و با خاطری ناراحت سفر کردم.
احمد
۰۰:۲۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام. به خدا دیگه از این وضعیت خسته شدیم. فقط تأخیر نیست که حق مسافر رو ضایع می‌کنه. امروز از تعاونی ۱۱ پایانه غرب، بلیط اتوبوس تخت شو به مقصد آستارا تهیه کردم. قرار بود رأس ساعت ۲۲:۳۰ حرکت کنه ولی با یکساعت تإخیر به راه افتاد. صندلی‌ای که به قیمت ۵۰ هزار تومان، به خاطر تخت‌شو بودن خریده بودم خراب بود. وقتی اعتراض کردم راننده و مسئولین تعاونی با توهین و بی‌احترامی گفتند که یا برو ته اتوبوس بشین یا بلیطت رو پس بده. وقتی دیدند که می‌خوام بلیطم رو پس بدم، خرید اینترنتی رو بهانه کردند و گفتند چون اینترنتی خریدی ما نمی‌توانیم پولت رو پس بدیم. به ناچار رفتم ته اتوبوس نشستم و با خاطری ناراحت سفر کردم.
محمد
۰۹:۱۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
من بوده تا 4 ساعت معطل حرکت اتوبوس شدم .خیلیم اعتراض کردم .ولی دیگه تصمیم گرفتم ماشین بخرم و مثل افراد دارای ژن خوب بیتفاوت به این مسیله بشم.توصیه میکنم به عوض گلایه ماشین بخرید و صورت مسیله رو پاک کنید!!!
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بی نظمی وبی برنامگی وخلاف عادی شدتوایران بیچاره هم وطنان دلشون به مسولین خوش
مهدی
۰۱:۱۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
فقط چاقووووووووووو
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
واقعاکه.....
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
این مشکل خیلی ها است.
سعید
۱۷:۳۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
با سلام.البته درسته وقت طلاست و هرکسی که قصد سفر داره بابرنامه ریزی حرکت میکنه.اما باتوجه به استهلاک بالای ماشینها وحقوق گازوئیل و عوارض...واسه مالک هم صرف نداره خالی بره بیاد.باید به داد قشر ضعیف راننده رسید تا مسافر با خیال راحت دل به سفر بسپاره.
سعید
۱۷:۳۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
با سلام.البته درسته وقت طلاست و هرکسی که قصد سفر داره بابرنامه ریزی حرکت میکنه.اما باتوجه به استهلاک بالای ماشینها وحقوق گازوئیل و عوارض...واسه مالک هم صرف نداره خالی بره بیاد.باید به داد قشر ضعیف راننده رسید تا مسافر با خیال راحت دل به سفر بسپاره.
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
یعنی قشنگ مشخصه تو این مملکت همه مسئولین دستشون تو یه کاسه است و از هم طرفداری میکنند.

واقعا به حال اون نماینده های مردم باید تاسف خود که آخوندی رو دوباره وزیر راه کردند

اون دنیایی هم هست
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
بابا این مسخره بازی چیه اینا در میارن،لطفا گزارش تهیه ودر بخشهای خبری از مسئولین جواب بخواید.
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
لطفا اين موضوع را پيگيري كنين
میثم
۱۲:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
اتوبوس های ایران هم از جهت کیفیت اتوبوس، هم خدمات و هم راننده و رعایت قوانین دارای معایب فراوانی هستند که ظاهرا با مقداری باج گوشها و چشم های افراد مربوطه رو تونستن بسته نگه دارن
سیامک
۱۱:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
حتما باید یک نفر چاقو به دست بیاید چند نفر رابکشد که آقایان توجیه شوند