این برنامه شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی است که جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در شصت و هفتمین جلسه خود در تاریخ اول مرداد ۹۶ بر اساس طرح دوره دکتری عمومی پزشکی که به تایید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی رسیده است این برنامه آموزشی را در پنج فصل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس، استانداردها و ارزشیابی برنامه تصویب کرد.
بر اساس مصوبه این شورا، برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی از تاریخ ابلاغ برای همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که مشخصات اعلام شده را دارند لازم الاجرا است.
الف - دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می شوند.
ب- موسساتی که با اجازه رسمی وزارت بهداشت و بر اساس قوانین تاسیس می شوند و بنابراین تابع مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی هستند.
ج- موسسات آموزش عالی دیگر که مطابق قوانین خاص تشکیل می شوند و باید تابع ضوابط دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران باشند.
از تاریخ ابلاغ این برنامه تمامی دوره های آموزشی و برنامه های مشابه موسسات در زمینه دوره دکتری عمومی پزشکی در همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مذکور منسوخ می شوند و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یاد شده مطابق مقررات می توانند این دوره را دایر و برنامه جدید را اجرا کنند.
در مقدمه این برنامه آمده است: «با گذشت بیش از ۳۰ سال از تدوین برنامه دوره دکتری حرفه ای پزشکی در اجرای بند ۱۲ اصل سوم و اصول ۲۹ و ۳۰ و بند ۱ اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در سال ۱۳۶۴، دانشکده ها پزشکی ایران دستخوش تغییرات کمی و کیفی وسیعی شده اند.»
از جمله تغییرات ایجاد شده در ساختار دانشکده های پزشکی که در بازنگری مد نظر قرار گرفت می توان به رشد تعداد دانشکده های پزشکی، افزایش چشمگیر تعداد و تنوع دوره های تحصیلات تکمیلی تخصصی و فوق تخصصی، توسعه دانش و تجربه انباشته کشور در آموزش پزشکی و تغییرات فناوری اطلاعات و سهولت دسترسی به دانش روزآمد است.
برنامه حاضر با توجه به این تغییرات که گفته شد تدوین شده و در این بازنگری سعی شده است ضمن پرهیز از تغییرات بنیادی، با حفظ اهداف و محتوای اصلی به هدف خود برسد.
از مهم ترین ویژگی این برنامه ملی می توان به تاکید بیشتر بر اهداف و محتوای اصلی متناسب با توانمندی های مورد انتظار از پزشکان عمومی، امکان انعطاف در اجرا، بسنده کردن به دروس الزامی در برنامه ملی و محول کردن تدوین دروس انتخاب به دانشکده ها و امکان انتخاب استراتژی های اجرای برنامه بر اساس شرایط دانشکده اشاره کرد.
انتهای پیام/