سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام جاده کلید محوری عملیات "بیت المقدس" بود؟

یکی از جاده های ارزشمند و مهم جنوب جاده اهواز‌ خرمشهر بود. این جاده مهمترین‌ جاده حمل و نقلی کشور قبل از جنگ و اصلی ترین‌ جاده ارتباطی خرمشهر با اهواز‌ مرکز خوزستان بود.

به گزارش خبرنگار   حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.

"مناطق عملیاتی جبهه" جنوب نقش بسیار موثری در سرنوشت کلی جنگ داشتند و این منطقه عملیاتی نشان دهنده شجاعت‌ها و رشادت‌های افراد مناطق عملیاتی جنوب و ملت ایران است.

یکی از جاده های ارزشمند و مهم جنوب جاده اهواز‌ خرمشهر بود. این جاده مهمترین‌ جاده حمل و نقلی کشور قبل از جنگ و اصلی ترین‌ جاده ارتباطی خرمشهر با اهواز‌ مرکز خوزستان بود. این جاده و خاکریز‌ شرق آن، که به دشت‌های وسیع غرب کارون مسلط است،‌ برای ارتش‌ عراق بسیار با اهمیت‌ بود.

در پنج روز اول، از کیلومتر 60 این‌ جاده تا پلیس‌ راه خرمشهر به اشغال‌ دشمن درآمد و در طول اشغال، انواع خاکریز‌ موانع‌ و استحکامات و مواضع و تانک و نفربر برای ممانعت از تسلط‌ رزمندگان به جا به جایی ادوات دشمن و هر گونه امکان نفوذ در آن، شرق این جاده احداث شد که بعدها در میان فرماندهان به "دژبارلویی" نیز معروف شد.

دشمن در طول جاده نیز‌ برای هدایت آب از غرب جاده‌ به سمت شرق، با قطع جاده‌ سه بریدگی 20 متری ایجاد کرده بود.

این جاده که مهم ترین بخش از مرحله اول و دوم "بیت المقدس" بود در تاریخ 10 اردیبهشت 61 با رشادت رزمندگان قرارگاه‌ "فتح" و "نصر" آزاد شد.

پس از پذیرش قطعنامه‌ 598 در 31 تیر 67 دشمن با هجومی گسترده به "اهواز" و در شهر پیش روی نمود و دوباره به این جاده مسلط شد که در نهایت در نبردی سنگین طی سه روز عقب رانده شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.