سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش پررنگ اختلالات ژنتیکی در بیماری های شایع

اختلالات ژنتیکی عاملی مهم در بروز بسیاری از بیماری هاست که ضروری است در خصوص آن اطلاع رسانی به متخصصین و قشرهای مرتبط با سلامت جامعه صورت گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر پاسدار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش مهم اختلالات ژنومیک در بروز بیماری های شایع در جامعه گفت: در گروه اول بیماری هایی قرار می گیرد که تنها یک ژن به عنوان عامل بیماری اختلال داشته و در نتیجه محصول یا عملکرد آن نیز مختل می شود؛ بیماری تالاسمی از جمله‌ی این بیماری هاست که فراوانی کمی هم در جامعه دارد.

وی منشاء بیماری در دومین گروه از بیماری های ژنتیکی را اختلالات کروموزومی برشمرد و افزود: دسته سوم، بیماری های ژنتیکی است که " اختلالات چند ژنی یا چند عاملی" نیز گفته می شود و در واقع ناشی از دخالت چندین ژن به همراه عوامل محیطی است که فرد را به سمت یک بیماری سوق داده و به عبارتی استعداد ابتلا به یک بیماری را در او تشدید می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری هایی که در این دسته قرار می گیرند فراوانی زیادی دارند و شامل موارد متعددی از جمله فشار خون، سرطان، لب شکری ها، اختلالات ستون فقرات و بیماری های شایع دیگر می شوند و یادآوری این نکته نیز ضروری است که میزان دخالت ژنتیک در این بیماری ها از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است.

دکتر پاسدار افزود: بیماری های ژنومیک نقش مهمی در سلامت جامعه داشته و نهایتا بار اصلی درمان در هر جامعه ای از نظر بهداشتی – درمانی را سبب می شوند.

انتهای پیام// م.م

برگزاری کنگره بین المللی تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.