سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور استان‌های صداوسیما:

صداوسیما باید چندصدایی را تبلیغ کند

معاون امور استان‌های صداوسیما با اشاره به اقتضائات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در رسانه و تأثیر آن بر جامعه گفت: صداوسیما باید همه سلایق را در بر بگیرد و در واقع چندصدایی را تبلیغ کند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی در کمیسیون خبر بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در سنندج، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و سالروز میلاد امام هادی(ع) گفت: از تلاش‌ و خدمات ارزنده مُدیران اداره کل اخبار استان‌ها که بیش از یک دهه با تواضع، فروتنی و وظیفه‌شناسی همراه بوده، کمال تقدیر و تشکر را داریم.بخش های خبری شبکه های استانی، نقد دلسوزانه با هدف اصلاح امور داشته باشند

وی افزود: همچنین از همکاران خوبم در معاونت سیاسی، خبرگزاری صداوسیما، باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبر و سایر مراکزی که همکاری ارزنده‌ای در این حوزه دارند هم قدردانی می‌کنیم.

معاون امور استان‌های صداوسیما با اشاره به اقتضائات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در رسانه و تأثیر آن بر جامعه تصریح کرد: صداوسیما باید همه سلایق و گرایش‌های مختلف را در بر بگیرد و در واقع چندصدایی را تبلیغ کند.

وی ادامه داد: تضارب آراء و دیدگاه‌های مختلف زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم می‌کند و رسانه ملی باید بسترساز این مسئله باشد.

دارابی با بیان اینکه سقف تحمل و مدارای سیاسی مسئولان و آستانه تحمل آنها باید به واسطه فعالیت‌های صداوسیما ارتقا یابد، گفت: سکوت و خاموشی نُخبگان و صاحب‌نظران، بزرگ‌ترین نشانه اعتراض است که باید به این مسئله هم توجه داشت و در واقع رسانه باید همه صداهایی که از درون نظام شنیده می‌شوند را در بر بگیرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه باید در سطح ملی و در استان‌ها نیز از انحصار تعدادی از چهره‌های محدود خارج شود، عنوان کرد: اصل سخن این است که همه گروه‌ها و افرادی که در داخل نظام هستند، باید در رسانه ملی دیده شوند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، صاحب‌نظران گوناگون، اهالی رسانه و اهل قلم، باید در کنار مقامات و مسئولان دولتی و اجرایی در رسانه حضور یابند.

دارابی تنوع چهره‌های حاضر در رسانه ملی را شامل همه اقشار و گروه‌ها اعم از زنان و جوانان دانست و گفت: مردم، صاحب تفکر، عقیده، شناخت و تشخیص هستند و دیدگاه‌های مختلف هم باید در رسانه ملی مطرح شود.

معاون امور استان‌های صداوسیما از مدیران کل و معاونان خبر مراکز استان‌ها خواست به طور جدی این سیاست را در شبکه‌ها اعمال کنند و در همین زمینه افزود: کشور به شدت نیاز به شنیدن همه صداها، دیده شدن همه چهره‌ها و بیان همه سلایق است، در واقع باید تنوع، تکثر و تعدد دیدگاه‌ها را به رسمیت بشناسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها در رسانه ملی تصریح کرد: برای این منظور باید مرز بین بیان واقعیت و سیاه‌نمایی را تمیز داد، اجازه نداریم چهره کشور را یأس آلود، تیره و تاریک و ناامیدانه نشان دهیم همانگونه که مجاز نیستیم فقط به بیان خوبی‌ها بپردازیم و به اصطلاح، شرایط را گل و بلبل جلوه دهیم.

دارابی با بیان اینکه همه مذاهب، اقوام، نژادها، لهجه‌ها و گویش‌ها باید زیر چتر رسانه ملی قرار بگیرند، گفت: لازم است این وحدت ملی روز به روز دامنه‌دارتر و گستره آن بیشتر شود.

افزایش اعتماد و رضایت‌مندی مخاطبان وظیفه صدا و سیماست


معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اشاره به لزوم تبیین خدمات و کارنامه نظام اسلامی توسط رسانه ملی و شبکه‌های استانی بیان کرد: باورپذیری، عقلانی سخن گفتن و بیان مستدل در کنار پرهیز از اغراق و مبالغه، امری ضروری درباره این کارکرد رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: پیوند زدن خدمات نظام اسلامی به افزایش اعتماد و غرور ملی و پرهیز از بهره‌گیری از عنصر شخصیت در اخبار به صورت افراطی یعنی چیزی که در شرایط کنونی دیده می‌شود هم امری حیاتی به شمار می‌رود.

دارابی با بیان اینکه افزایش اعتماد و رضایت‌مندی مخاطبان وظیفه صدا و سیماست، گفت: برای تحقق این هدف، باید تصویری واقعی از ایران و جهان ارائه داد، امّا واقعیت این است که در شرایط کنونی، تصویری که برای مخاطبان ترسیم می‌شود چندان صحیح نیست؛ ایران یکپارچه گل و بلبل و جهان یکپارچه سیاهی و فساد که این مسئله را مخاطبان نمی‌پسندند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی نقد مشفقانه و دلسوزانه با هدف اصلاح امور را از دیگر کارکردهای صداوسیما و بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون دانست و افزود: در این میان باید از تخریب، مچ‌گیری پرهیز کرد.

وی با اشاره به نقش سرعت عمل در انعکاس رخدادها و حوادث گوناگون در بخش‌های خبری شبکه‌های استانی، عنوان کرد: نباید خط قرمز‌های سلیقه‌ای بسازیم، بلکه تا می‌توانید باید قدرت ریسک را افزایش دهید و شجاعت بیان را در خود و کارکنان تقویت کنید.

دارابی، صحت، سرعت و دقت را سه عامل اصلی اعتبار بخش‌های خبری رسانه ملی دانست و تصریح کرد: همچنین باید قدرت تحلیل، آگاهی و بصیرت مخاطبان را نیز با برنامه‌های متنوع و هدف‌دار تقویت کرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما در ادامه به اهمیت آموزش و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان بخش‌های خبری پرداخت و گفت: مطالعه و مشاهده فیلم‌ها و گزارش‌های خوب در این زمینه تأثیرگذار است، همچنین باید حوزه تخصصی کار هر یک از همکاران به دقت تعریف شود تا آنها در حوزه خود صاحب کرسی و صاحب‌نظر شوند.

وی خواستار طراحی چارچوبی حرفه‌ای برای تقویت روحیه پرسشگری از مسئولان و مطالبه‌گری از آنها شد و بیان کرد: برای این منظور باید خلاقیت فردی و جمعی را ارتقا داد و به بررسی ایده‌ها و نظرات جدید پرداخت.

دارابی تولید برنامه‌های خبری 60 ثانیه‌ای را مورد توجه قرار داد و گفت: لازم است باکس خبری به زبان محلی در رادیو و تلویزیون‌های استانی گنجانده شود.

معاون امور استان‌های رسانه ملی اضافه کرد: می‌توان مجله‌ای فرهنگی ـ هنری شامل اخبار گوناگون در این حوزه‌ها در سیمای استان‌ها راه‌‌اندازی کرد یا اینکه باکسی مجزا در کنداکتور برای اینگونه اخبار در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه پخش زنده جلسات نمایندگان مردم در هر استان و جلسات شوراها هم می‌تواند در انتقال دقیق و سریع اخبار به مخاطبان استانی کمک کند، گفت: توسعه دفاتر خبری از دیگر سیاست‌هایی است که باید از این پس مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.