سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

افزایش اثرگذاری خانه احزاب با محدود کردن تشکل‌های ضعیف

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندا گفت: با مسئولیت احزاب قوی از هر دوجناح در خانه احزاب اثرگذاریش افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

سجاد سالک رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان در گفت وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فعالیت خانه احزاب طی چند سال گذشته اظهار داشت: خانه احزاب به عنوان یکی از نمادهای جامعه مدنی تلقی می‌شود و در صورتی که احزاب امکان تحرک و نقش‌آفرینی داشته باشند می‌توانند کارکرد قابل اعتنایی را برای خانه احزاب رقم بزنند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است در شرایطی که در کشور، بخش عمده احزاب و تشکل‌ها، فصلی و انتخابات محور هستند نمی‌توان انتظار داشت که از دل چنین گروه‌های سیاسی کم تحرکی، خانه احزاب بتواند فعال و تأثیر گذار باشد. در نتیجه ریشه و مشکل اصلی کم تحرکی خانه احزاب به فعالیت احزاب چندنفره در خانه احزاب برمی‌گردد.

سالک تصریح کرد: تا زمانی که احزاب کم تحرک و فاقد انگیزه در خانه احزاب حضور پررنگی دارند این ضعف و کاستی خود را در این نهاد مدنی جاری می‌کنند و امكان پويايی و بالندگی را از آن می گيرند اما این اتفاق به معنی آن نیست که خانه احزاب اهميتی ندارد يا بايد تعطيلش كرد بلكه بايد برای اين عارضه فكری كرد.

معاون سياسی دبيركل حزب ندای ایرانیان بیان داشت: فضای سیاسی کشور باید به گونه‌ای باشد که احزاب سیاسی پر توان و اثرگذار از هر دوجناح اصلی كشور، مسئولیت خانه احزاب را برعهده بگیرند. در این صورت اثرگذاری خانه احزاب افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند اما بدیهی است تا زمانی که جمع گسترده‌ای از احزاب یک نفره و فامیلی مجوز دارند و می‌توانند فعالیت کنند خانه احزاب شرایطی بهتر از این را تجربه نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی احزاب حتی در تدوین برنامه‌های حزبی خود نیز دچار مشکل هستند تأکید کرد: اینگونه احزاب در طراحی سیاست‌ها و سندهای فكری و راهبردی خود از ضعف های عمده ای رنج می‌برند در نتیجه با حضور خود در مجموعه مهمی مانند خانه احزاب تنها باعث لرزان شدن پایه‌های آن خواهند شد.واقعا دبيركلی كه نتوانسته يك حزب را سر و سامان دهد چه صلاحيتی دارد که در خانه احزاب تصميم گير و تاثيرگذار باشد؟

سالک ادامه داد: برخی تشکل‌ها به منظور اهداف و منافع شخصی و کوتاه مدت شکل گرفته‌اند و جالب است که در همه تصمیم‌گیری‌های مهم دخیل‌اند اما از آن جایی که برنامه‌ای ندارند و فاقد ساختار تشکیلاتی هستند نمی‌توانند اثرگذاری مثبتی داشته باشند. به هرحال تا زمانی که شاهد لیست بلند بالایی از احزاب ناكارآمد اما دارای حق رأی و مجوز هستيم شرایط خانه احزاب بهتر از اين نخواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان در پایان خاطر نشان کرد: راه حل اساسی برای بالا بردن توان خانه احزاب این است که بتوانیم با افزايش استاندارد كار حزبی و محدود کردن احزاب ناکارآمد به سمت احزاب پرشمار، پرنفوذ و حرفه ای گام برداريم. در اين راستا معتقدم بايد فكری جدی به حال احزابی كرد كه توانایی برگزاری کنگره و ایجاد شعب فعال استانی را ندارند اما با يك برگ مجوز ادعاهای زيادی هم مطرح می‌كنند.

وی افزود: ضروری است این نهاد مدرن برآمده از جامعه مدنی را احزابی اداره کنند که دارای توانایی بالایی هستند. همچنین ضروری است که وزارت کشور در صدور پروانه فعاليت برای احزابی که نمی‌توانند درباره زمانی مشخصی، استانداردهای کار حزبی را رعایت کنند تجدید نظر کند.

انتهای پیام /

 

بررسی فعالیت خانه احزاب در سال های گذشته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.