به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاروان امام حسین (ع) احتمالا در روز پانزدهم ذیالحجه به منزلگاه عیون رسید. احتمالا این کاروان فقط از کنار این منزلگاه گذشته و درنگ بسیار کوتاهی داشته است.
منزلگاه عیون بخشی از منطقه وسیع بطنالرمه است. این منزلگاه نسبتا مسطح بوده و حوضها و گودالهای آب فراوان داشته است. این حوضها از چشمههای فراوان سرشار میشدند. منزلگاه عیون درختان، به ویژه نخلهای فراوان داشته است؛ بنابراین گزارش، ملاقات امام حسین (ع) با عبداللهبنمطیع عدوی را به منزلگاه عیون نسبت دادهاند. عبداللهبنمطیع عدوی مشغول حفر چاه بود و از امام سوم شیعیان خواست که برای تیمن و تبرک و جوشش آب از چاه کمکش کند و امام (ع) با کرامت فراوان باعث جوشش چاه او شد.
عبداللهمطیع نگرانی خود را از حرکت امام حسین (ع) و پیمانشکنی مردم کوفه بیان داشت. ملاقات با عبداللهمطیع را در منزل حاجز و بستان ابنمعمر نیز ذکر کردهاند.
امام حسین (ع) در منزلگاه عیون با مسافران و رهگذران سخنانی کوتاه داشته است.
شایان ذکر است کاروان امام حسین (ع) در روز پانزدهم ذیالحجه به منزلگاه غَمَره رسید و درنگ کوتاهی کرد. این کاروان پس از آبگیری از منطقه غَمَره حرکت کرده است. این منطقه جزو بطنالرمه است و باید ۱۰۰ کیلومتر از مکه فاصله داشته باشد. منطقه غَمَره حوضچههای چندگانه و درختان بسیاری داشته است.
امام سوم شیعیان در منزلگاه غَمَره به روشنگری پرداخت و همچون منزلگاههای دیگر با طرح فرجام راه به نوعی پالایش و آزمون کرد تا هراسزدگان و دلباختگان دنیا رها کنند و بروند. امام حسین (ع) در این منزلگاه از راه کسب اطلاع کرده و از مسافران درباره کوفه پرسیدند.
کاروان امام حسین (ع) در همین روز به منزلگاه نهم خود که با عنوان رُهَیمه شناخته میشود، رسید. در مجمعالبلدان، رهیمه چشمهای است که از سرزمین خفیه در قسمت غربی قطیفه، سه میل (حدود ۱۳۸ کیلومتر) فاصله دارد. این منطقه آباد بوده و به کوفه نزدیک بوده است. منطقه رهیمه فاصله اندکی با کوه داشته است.
امام سوم شیعیان در منزلگاه رهیمه با ابوهریره اسدی یا اباهرم دیدار کردهاند. اباهرم علت خروج امام حسین (ع) را پرسید و امام (ع) تهدید به قتل بنیامیه و دعوت مردم و سرنوشت ننگبار پیمانشکنان را گوشزد کرد. امام سوم شیعیان در این منزلگاه به هتاکی و حرمتشکنی بنیامیه اشاره کرد.
گفتنی است؛ از محل رهیمه آبگیری مجدد شد.
کاروان امام حسین (ع) در روز پانزدهم ذیالحجه به منزلگاه حاجر (حاجز) رسید و چند ساعتی در این منزلگاه درنگ کرد. راه بصره و کوفه در مسیر مدینه در این حاجز یکی میشد. آب چند مسیل در نقطه حاجز به هم میرسید و مقداری درخت در منطقه بوده است. منطقه حاجز مانند دره بوده است.
امام حسین (ع)، نامه مسلمبنعقیل را در منطقه حاجز دریافت کرد. نامه را قیسبنمسهر صیداوی رسانده بود. مسلمبنعقیل آمادگی و پذیرش مردم کوفه را نوشته بود. امام سوم شیعیان پاسخ نامه را نوشت و به قیسبنمسهر صهداوی سپرد تا به کوفه برساند. مخاطبان نامه بزرگانی، چون سلیمانبنصرد، مسیببننجبه، رفاعةبنشداد و عبداللهبنوال بودند.
برخی نوشتهاند پیک و نامهرسان اباعبدالله (ع) به کوفه عبداللهبنیقطر بوده است. برخی دریافت خبر شهادت مسلم و هانی را در منزل حاجز دانستهاند که اندکی بعید به نظر میرسد.
خاطرنشان میشود دیدار دوم عبداللهمطیع با امام حسین (ع) نیز به منزل حاجز نسبت داده شده است.
منابع:
۱. تاریخ طبری:ترجمه ابوالقاسم پاینده
۲. انصارالحسین (ع)
۳. خطبالامامالحسین (ع)
۴. مقتلالحسین مقرم
۵. المنتخب
۶. سلحشوران طف
۷. اخبارالطوال
۸. آینه در کربلاست (محمدرضا سنگری)
بیشتر بخوانید:
هشتم ذیالحجه؛ قیام مسلم در کوفه
نهم ذیالحجه؛ روز عرفه و شهادت مسلمبنعقیل
دهم ذیالحجه؛ ورود کاروان امام حسین (ع) به وادی عقیق
چهاردهم ذیالحجه؛ ورود کاروان امام حسین (ع) به منزلگاه ششم
پانزدهم ذیالحجه؛ امام حسین (ع) به روشنگری پرداخت
هجدهم ذیالحجه؛ رسیدن کاروان امام حسین (ع) به منزلگاه یازدهم
نوزدهم ذیالحجه؛ دریافت خبر شهادت حضرت مسلمبنعقیل و هانیبنعروه
بیست و یکم ذیالحجه؛ پیوستن زهیربنالقینبحلی به امام حسین (ع)
بیست و دوم ذیالحجه؛ بیان ماجرای حضرت یحیی و شباهت فرجام امام حسین (ع) به این پیامبر
بیست و سوم ذیالحجه؛ خبر پیمانشکنی مردم کوفه به امام حسین (ع) رسید
بیست و پنجم ذیالحجه؛ کاروان امام حسین (ع) به بطن عقبه (بطان) رسید
بیست و ششم ذیالحجه؛ برخورد با سپاه حُر
بیست و هفتم ذیالحجه؛ امام حسین (ع) به شایستگی خود برای رهبری امت اشاره کرد
بیست و هشتم ذیالحجه؛ امام حسین (ع) خطبه مشهور خود را ایراد کرد
بیست و نهم ذیالحجه؛ کاروان امام حسین (ع) به قُطقَطانیه رسید
اول محرم؛ پیوستن انسبنحارث به امام حسین (ع)
دوم محرم؛ ورود به کربلا
سوم محرم؛ ارسال نامه ابنزیاد به کربلا برای ابا عبدالله الحسین
چهارم محرم؛ رسیدن نامه عمرسعد به عبیداللهزیاد
پنجم محرم؛ نامه عبدالله بن زیاد به عمر سعد برای تنگناسازی در کربلا
هفتم محرم؛ آغاز رسمی قطع آب در کربلا
هشتم محرم؛ جلوگیری از حفر چاه و تهدید عمر سعد
نهم محرم؛ آمدن شمربنذیالجوشن ضبابی به کربلا
دهم محرم؛ روز معرفت، محبت، حماسه و سوگ
یازده محرم؛ عبور از کنار قتلگاه
انتهای پیام/