مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قبل از سال 86 توسط 7 مشاور بینالمللی شروع شد که تاکنون در روند اجرای آن یک هزار و 650 متر موجشکن با هزینه 50 میلیون دلار، بیش از 5 کیلومتر دایکگذاری جهت 203 هکتار استحصال از دریا، 15 میلیون مترمکعب لایروبی با هزینه 150 میلیون دلار و ایجاد حوضچه با آبخور 16.5 متر در روند آن انجام شده که در پی آن کشتیهای بزرگ میتوانند عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.
وی ادامه داد: نتیجه اقدامات صورت گرفته در بندر چابهار را میتوان ایجاد 1700 متر اسکله جدید در قالب 3 اسکله کالاهای عمومی و 2 اسکله کانتینری برشمرد که با بهرهبرداری از این اسکلهها در مجموع ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسیده و در صورت مهیا شدن زیرساختهای پسکرانهای ظرفیت بندر به 15 میلیون تن خواهد رسید.
آقایی به پیشرفت فیزیکی پروژه اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال 86 تا 92 حدود 30 درصد بود و از سال 92 تاکنون در بعضی قسمتهای بندر شاهد پیشرفت بالای 95 درصد هستیم که بیشترین پیشرفت با میزان 15 درصد مربوط به سال 95 است.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان افزود: قرار است یک میلیارد دلار در فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی سرمایهگذاری شود که 300 میلیون دلار توسط منابع داخلی سازمان بنادر، 403 میلون دلار توسط صندوق توسعه ملی و 235 میلیون دلار آن هم توسط هندیها است که تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر تامین شده و سرمایهگذاری هندیها نیز در حال تامین است.
وی افزود: هند یک خط اعتباری(فاینانس) 150 میلون دلاری برای توسعه بندر باز میکند و یک قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر و سایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان سال جاری موظف شده است.
آقایی به ساخت سیلوی 100 هزار تنی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: قرارداد ساخت 3 دستگاه مکنده توسط 2 شرکت آلمانی و ایرانی و ساخت نیروگاه 25 مگاوات برق از دیگر اقدامات صورت گرفته در چابهار است.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر چابهار با توجه به موقعیت خاص خود به لنگرگاه و توقفگاه بخش خصوصی تبدیل شده به نحوی که بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایهگذاری در بندر چابهار هستند و تاکنون بخش خصوصی 3200 میلیارد تومان در بندر سرمایهگذاری کردهاند.
وی کوتاهبودن مسافت دریایی، خارجبودن از منطقه بحرانی خلیج فارس و دارا بودن پسکرانهای با بیش از 300 میلیو ن نفر در 7 کشور محصور در خشکی منطقه را از ویژگیهای منحصر بندر چابهار خواند و افزود: این شرایط بندر اقیانوسی چابهار را به بهترین مسیر برای ترانزیت، ترانشیب، صادرات و واردات به کشورهای CiS، شرق آفریقا و همچنین شاخ آفریقا تبدیل کرده است.
آقایی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت ریل برای راهآهن چابهار- زاهدان- مشهد و بزرگراه چابهار- میلک- زرنج- دلارام، مسیر IORA(آیورا) را به بازار افغانستان فراهم میکند، بیان کرد: علاوه بر اینها بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر آیورا را به بازار کشورهای آسیای میانه متصل میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ترمینالهای مسافری دریایی منطقه در بندر چابهار راهاندازی شده، ادامه داد: خط کشتیرانی ایران- عمان سال گذشته راهاندازی شد و 800 مسافر در این خط تردد کردند.
وی به اولویتها و نیازهای استان و شرق کشور اشاره کرد و گفت: بندر چابهار باید در گردونه رقابت با سایر بنادر وارد شود و قیمت تمام شده کالاها نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و همچنین کل شهرستان چابهار تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد شود.
انتهای پیام/ع