سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفاع مقدس باید دغدغه مردم و مدیران فرهنگی شود

ادبیات دفاع مقدس باید برای تولیدکننده اثر و مصرف‌کننده آن یعنی هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص دغدغه و مهم باشد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس؛ دکتر محمود اکرامی‌فر شاعر، با بیان اینکه یکی از مسائل روزگار ما این است که انگار ادبیات دفاع مقدس و حتی خود دفاع مقدس دغدغه بخشی از جامعه ماست و برای همه مردم اهمیت ندارد، افزود: ادبیات دفاع مقدس باید برای تولیدکننده اثر و مصرف‌کننده آن دغدغه و مهم باشد؛ هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص.

وی راهکارش برای دغدغه‌مند کردن مردم و مدیران نسبت به ادبیات دفاع مقدس را به روز کردن تعریف ادبیات دفاع مقدس عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: باید از حیث محتوا تعریف‌مان را روزآمد کنیم و به جای ادبیات تولیدی، تهییجی و توصیفی به سمت ادبیات تبیینی و تحلیلی دفاع مقدس برویم. چه بسا تعدادی از ژانرهای دفاع مقدس در زمان کنونی جواب ندهد. نیاز امروز در ادبیات دفاع مقدس پژوهش و تحلیل است و نوشتن رمان بر اساس این تحلیل‌ها اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه شعر در حین واقعه و داستان پس از واقعه رخ می‌دهد در زمان فعلی ضرورت توجه به داستان و رمان بیشتر حس می‌شود.

دکتر اکرامی‌فر تصریح کرد: در زمان جنگ بار انتقال مفاهیم و ارزش‌ها بیشتر روی دوش شعر بود و حالا پس از گذشت بیش از سه دهه از دوران جنگ، این بار را داستان به دوش می‌کشد و بعد از داستان هم باید سراغ اقتباس برویم و سپس سینما.

وی درباره ارائه راهکار برای حفظ و انتقال درست ادبیات دفاع مقدس در قالب‌های مختلف به نسل کنونی و آیندگان گفت: باید ادبیات‌مان را به نحوی معرفی کنیم که دارای کارکرد باشد و اثر و نتیجه‌ای برای فرد و اجتماع داشته باشد. به عبارت دیگر هر چیزی که فایده‌مندی، اثر و نتیجه برای فرد و جمع نداشته باشد خود به خود از دایره اهمیت برای فرد و جمع خارج می‌شود و به عبارت صریح‌تر برای ماندگاری باید فایده‌مند شد.

شاعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» در ادامه افزود: باید ژانرها، نوع پردازش، زاویه دید و مسئله‌مان را به روز کنیم. باید حتی در حوزه‌هایی، میدان بازی‌مان را عوض کنیم؛ مثلا میدان بازی را از ایران- عراق به ایران- داعش تغییر دهیم و شاید کمتر لازم باشد از خمپاره و موشک استفاده کنیم و بیشتر سراغ استفاده بهتر و فزون‌تر از انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای برویم. باید تعریف امروز دفاع مقدس نسبت به سال 59 تفاوت داشته باشد. مقدسات و ارزش‌های ایرانی و اسلامی بازتعریف شوند و شکل و مسئله امروز دفاع ممکن است اساسا فرق داشته باشد با سال‌های قبل. همان طور که در بحث تهاجم فرهنگی در سال‌های گذشته عنوان شد.

دکتر اکرامی‌فر در ادامه با اشاره به شهادت شهید حججی تصریح کرد: شهادت این جوان، فضا و شرایط جامعه را شبیه به دوران دفاع مقدس و پس از عملیات‌های کربلای پنج و رمضان کرد و تاثیر خودش را گذاشته است. اما به جای عراق با داعش در حال جنگ هستیم. پس ابتدا باید ذهن مدیران فرهنگی و سیاست‌گذارمان و سپس ذهن هنرمندان‌مان را به روز کنیم.

وی در پایان با انتقاد از اینکه در بحث تولید اندیشه در همه حوزه‌های فرهنگی مشکل داریم، ادامه داد: به جای کاشت بذر، خرمن‌داری می‌کنیم و در حالی که بودجه‌های کلانی را صرف برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و نشست‌ها می‌کنیم اما هزینه‌ای برای تولید اندیشه در نظر نگرفتیم و یا سهمش اندک است. اول باید در حوزه فکر، نگاه و نگرش کار و سرمایه‌گذاری کنیم، سپس آن را حفظ و مراقبت کنیم و آنگاه نمایشگاه و کنفرانس را هم برگزار کنیم. ما در کشاورزی؛ کاشت، داشت و برداشت داریم اما در حوزه فرهنگ نسبت به کاشت بی‌توجهیم و تنها به برداشت فکر می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.