پلیس راهور ناجا علت این حادثه را خواب آلودگی راننده و انحراف اتوبوس از مسیر اعلام کرد. نتایج اولیه بررسی سانحه اتوبوس حامل این دانشآموزان از سوى کمیسیون عالى ایمنى راهها منتشر شد.
طبق بررسی کمیسیون عالی ایمنی راهها، کنترل اتوبوس پس از برخورد با کوله پل و ترکیدگی لاستیک جلو، از دست راننده خارج شده و اتوبوس پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون میشود.
بررسیها در خصوص جاده مورد نظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خطکشی مناسب و سرعت اتوبوس نیز ٨٦ کیلومتر بر ساعت بوده است.
بر این اساس ارزیابی محل حادثه نشان میدهد اتوبوس به دلایل (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از عدم برخورد با ماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف شده است، در این میان سرنشینان نیز از کمربند ایمنی استفاده نکرده بودند.
این موضوع در کمیسیون عالى ایمنى راه ها مطرح شده و نتایج نهایی پس از بررسیهای کارشناسی دقیق از طریق رسانه ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت .
گفتنی است؛ در خصوص وضعیت جاده های کشور اعضای کمیسیون عمران مجلس معتقد بودند که ناوگان اتوبوس رانی کشور فرسوده است و باید نظارت بر رانندگان از سوی مسئولان راهداری افزایش یابد.
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید تمامی مسیرهای بین شهری تبدیل به بزرگراه شود، گفت: اکثر مسیرهای بین شهری از ایمنی کافی برخوردار نیستند و اجرایی شدن بزرگراه در این مناطق ضروری است.
وی با اشاره به اینکه وسایل حمل ونقل جاده ای استانداردهای لازم را دارند، گفت: بررسی ها نشان داده که خودروهای سواری در بروز حوادث رانندگی و جادهای درصد بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فرهنگ سازی و آموزش در این بخش گفت: متأسفانه عدم توجه به رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی در بین رانندگان بسیار نمود پیدا کرده، بنابراین آموزش و فرهنگ سازی و کاربرد آن در حل این معضل بسیار مؤثر است.
محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالها شاهد تصادف جاده ای در کشور هستیم، گفت: این اولین باری نیست که یک اتوبوس حامل مسافران بر اثر بی احتیاطی راننده واژگون شده است ولی متأسفانه هیچ یک از مسئولان مربوطه حاضر نیستند که مسئولیت این چنین حوادثی را قبول کنند.
دامادی با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی نباید بین سخت گیری در انتخاب رانندگان اتوبوس با خلبانان باشد، گفت: رانندگان اتوبوس همانند خلبانان مسئولیت جان مسافران را بر عده دارند، بنابراین نباید به راحتی از کنار آنها برای انتخاب راننده اصلح گذشت .
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بسیاری از رانندگان از روشهای مختلف اقدام به دور زدن قوانین برای ساعت نزدن میکنند که تا از این طریق سفرهای بیشتری را انجام دهند، در واقع این امر مهمترین عامل برای خستگی و خواب آلودگی رانندگان است که در نهایت منجر به حوادث این چنینی میشود.
وی در خصوص طرح سیر همنام نیز گفت: تحت نظارت قرار گرفتن شرکت های اتوبوس رانی دردی را دوا نمیکند، بلکه باید نظارت بر انتخاب رانندگان اتوبوس بسیار سخت گیرتر باشد.
براساس این گزارش داود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای چندی پیش از افزایش 8درصدی تردد های جاده ای خبر داد و گفت: هر سال حدود یک میلیون و چند صد هزار خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل می شود و آمار تردد شمارهای کشور نیز نشان از افزایش متوسط سالانه حدود 7 تا 8 درصدی ترددهای جاده ای است.
وی یاد آور شد: اجرای این پروژه ادامه دارد و علاوه بر جاده های شریانی در جاده های غیرشریانی که آمار تصادف ها بالا باشد، دوربین نصب میشود.
کشاورزیان درباره نتایج بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان نخبه گفت : آنچه به من اعلام شده، گزارش های غیررسمی است و نمی توانم به آنها اعتماد کنم. قرار است به زودی گزارش نهایی علت این حادثه ارسال شود و پس از آن، می توان درباره این حادثه اظهار نظر کرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره صدور مجوز رانندگی در شب به راننده این اتوبوس گفت: اصل رانندگی در شب ممنوع نیست، اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده ای سبک و سنگین (اتوبوس و مینی بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن آن، به رانندگان ابلاغ شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، باید برای اجرای این موضوع، علاوه بر بررسی امکان اجرا شدن آن بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، با پلیس راهور ناجا نیز هماهنگی هایی صورت گیرد.
همچنین جواد هدایتی مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری ضمن ابراز تأسف از وقوع تصادف دلخراش اتوبوس حامل دانشآموزان هرمزگانی در نزدیکی داراب استان فارس، بیان کرد: بلافاصله پس از مطلع شدن از این بروز حادثه و به دلیل اهمیت موضوع، بر سر صحنه حادثه حاضر شدیم و جزئیات رخداد حادثه رو بررسی کردیم.
وی ادامه داد: تیم کارشناسی کمیته ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به همراه مدیران استانی مرتبط از روز گذشته در محل حادثه هستند و جزئیات وقوع تصادف را بررسی کردند.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اضافه کرد: بررسی های لازمه انجام شده و از آنجا که طبق قانون بیان علت وقوع تصادف بر عهده پلیس راه است، منتظر نظر کارشناسی پلیس هستیم.
هدایتی بیان کرد: اگر شرکت تعاونی و راننده در این حادثه مقصر معرفی شود، در قالب کمیسیونهای ماده 11 و 12 به تخلفات آنها رسیدگی میشود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری بیان کرد: کمیسیون ماده 11 به منظور ایجاد رویه واحد در رسیدگی به تخلفات و اتخاذ تصمیم لازم در برخورد قانونی با رانندگان متخلف برون شهری تشکیل میشود و کمیسیون ماده 12 برای بررسی تخلفات شرکت است.
متأسفانه تا به امروز هیچ نظارتی بر انتخاب رانندگان وجود نداشته و به همین دلیل سالانه شاهد وقوع چنین حوادثی در کشور هستیم.
گفتنی است بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، ۴۲ درصد تصادفات جاده ای در اثر خواب آلودگی و عدم توجه به جلوی راننده بوده است.
انتهای پیام/
!
جای انوبوس باید از قطار برقی تند رو استفاده شه