سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری جشنواره نقالان علوی مطرح شد؛

انتقاد داوود فتحعلی‌بیگی از بی‌توجهی مسئولان به هنر نقالی

دبیر علمی جشنواره نقالان علوی گفت: چرا یک رشته مرتبط با نمایش‌های آیینی - سنتی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود؟!

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی)، امروز شنبه ۱۱ شهریور ماه با حضور داوود فتحعلی بیگی دبیر علمی، حسین عالم بخش دبیر اجرایی و اهالی رسانه در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد.

در آغاز، داوود فتحعلی‌بیگی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: سال‌هاست به عنوان کسی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنم، اصرار دارم جشنواره‌هایی با مضمون زندگانی و اندیشه‌های بلند امام علی (ع) برگزار شود. بارها پیشنهاد مسابقات نمایشنامه‌نویسی براساس حکمت‌های نهج‌البلاغه را داده‌ام.  این جشنواره در واقع در راستای همین اهداف ماست. ما نسبت به هنر نقالی توجه بسیاری داشتیم که این توجه موجب شد، خیلی‌ها نسبت به برگزاری این جشنواره ابراز خوشحالی کنند. تا جایی که شاهد حضور جوانان و پیشکسوتان هستیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم از منظرهای مختلف به سیره امام علی (ع) توجه شود. اگر امام علی (ع) را بیشتر بشناسیم، پیامبر اسلام را هم بهتر خواهیم شناخت. وقتی اندیشه امام علی (ع) را بهتر متوجه شویم، وسعت تفکر و اندیشه پیامبر را درک خواهیم کرد.

فتحعلی بیگی در ادامه با انتقاد از توجه نکردن مسئولان فرهنگی و آموزشی به هنر نمایشی نقالی و پرده‌خوانی گفت: سال‌هاست که می‌گوییم چرا یک رشته مرتبط با هنرهای نمایشی آیینی - سنتی، نقالی و... در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و حرف نادرستی هم نیست. انگار وزارت علوم نمی‌خواهد توجهی به حرف ما کند و گوش شنوا ندارد. امروز متاسفانه اتفاقاتی که سال‌های قبل در حوزه نقالی و هنرهای سنتی شاهد بودیم، کمرنگ شده است. هیچ کس به این فکر نکرد که مکانی برای اجرای نمایش‌های آیینی - سنتی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: ما دوستان هنرمندی داریم که می توانند هنر نمایشی نقالی را تدریس کنند و کتاب آموزشی برای آن تعریف کنند؛ چرا مسئولان باید نسبت به آن بی توجه باشند؟!

فتحعلی بیگی در پایان اظهار داشت: مهم ترین خصلت پرده خوانی «نقل» است که مخاطب را وادار می‌کند تا آخر داستان را بشنود و درک کند.

میدان امام‌حسین (ع)؛ مکان اجرای جشنواره نقالان علوی

سپس حسین عالم بخش دبیر اجرایی این جشنواره اظهار داشت: من خوشحالم که زحمت دوستان به نتیجه رسیده است. ما امسال استقبال و حمایت‌های بسیاری را از جشنواره دیدیم. تا جایی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در کنار حوزه هنری قرار گرفت.

وی درباره چگونگی برپایی این جشنواره گفت: مراسم این جشنواره در میدان امام حسین (ع) که یک مکان هنری - مذهبی است، برگزار می‌شود. ۱۱۷ اثر در حوزه نقالی و پرده‌خوانی در این جشنواره حاضر هستند و نکته مهم حضور نقالان خانم در جشنواره است. ما ۳۱ اجرا در حوزه پرده خوانی و نقالی خواهیم داشت. حتی نقال نوجوان ۹ تا ۱۴ ساله هم داریم که کوچکترین عضو جشنواره به حساب می‌آیند. ۱۲ پیشکسوت هم در این عرصه حضور دارند. ما حتی با آموزش و پرورش گفتگو داشتیم که بتوانیم، برای نوجوانان این عرصه کارگاه‌هایی برگزار کنیم که البته با تعلل آنها، این بخش به سال دیگر موکول شد.

عالم‌بخش افزود: امسال قرار است در جشنواره از مرشد سید مصطفی سعیدی پیشکسوت این عرصه که به «حنجره طلایی» مشهور است، تقدیر کنیم. در کنار آن یک کتاب هم به نام حماسه های امام علی (ع) از مهدی شفیعی منتشر می‌کنیم.

عالم بخش در ادامه درباره کاستی‌های برگزاری این جشنواره گفت: ما از لحاظ استقبال شرکت‌کنندگان و حمایت نهادها بسیار پیشرفت داشته‌ایم؛ ولی از لحاظ مکان اجرا گستردگی بسیاری نداشتیم. البته قرار است آثار برای سال بعد در مکان‌های متنوعی مثل برج میلاد، تکیه دولت، سبزه میدان و... اجرا شود.

عالم‌بخش تصریح کرد: این طرح ابتدا اجرایی نبود؛ ولی وقتی همراه با مدیر مرکز هنرهای نمایشی طرح را بررسی کردیم، به دغدغه‌های مشترک رسیدیم. خیلی‌ها در حال حاضر می خواهند سنت‌های علوی و مذهبی را از بین ببرند؛ ولی ما با این کار می خواستیم این سنت‌ها را پایدار نگه داریم.

 

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.