سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تنوع کلاهبرداری های اینترنتی

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از افزایش تنوع و تفاوت شکایت‌هایی خبر داد که به واسطه رشد فناوری در جامعه به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی افزود : کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان ، به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد ،  اعلام یک موضوع دروغ مانند برنده شدن در مسابقه ،  خرید اینترنتی از سایت‌های ناشناس و نیز آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی از شایع‌ترین انواع آن است.

وی با اشاره به کلاهبرداری از طریق به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد گفت :  عده ای به واسطه شغل خود طعمه افراد سودجو قرار می‌گیرند؛ به طوری که کلاهبرداران با شناسایی شغل و اطلاعاتی از آنان که در دسترس همگان قرار دارد،با این افراد ارتباط برقرار و کلاهبرداری می کنند .

دادستان قزوین افزود :در دسته دیگری از کلاهبرداری‌ها که تمام قشرها حتی وکلا نیز در معرض آن هستند، سودجویان به بهانه‌های مختلف با شهروندان تماس می‌گیرند و آنان را به عابربانک می‌کشانند تا وجوه خود را با دستان خود به حساب افراد سودجو منتقل کنند .

به گفته حجت‌الاسلام صادقی نیارکی ،  شایع‌ترین نوع این دسته، کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در مسابقه است که پس از تماس با فرد مورد نظر، چنین وانمود می‌شود که فرد، میهمان مسابقه زنده تلفنی است و ضمن طرح پرسش و پاسخ ، چنان صحنه‌ای در ذهن وی می‌سازند که وی فریب می‌خورد.

 دادستان قزوین افزود :  این افراد با بیان این ادعا که شماره حساب مسابقه، دولتی است و برای واریز وجه جایزه ، برنده باید شناسه خود را در دستگاه خودپرداز وارد کند ، اطلاعات شخص را به دست می آورند .

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی گفت : نوع دیگر کلاهبرداری‌ها در بستر اینترنت و دهکده جهانی رخ می‌دهد؛ چنان‌که مال‌باختگان با خرید اینترنتی از سایت‌های ناشناس، تمام اطلاعات مربوط به حساب خود را در اختیار سودجویان قرار می‌دهند .

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی افزود : در جرایم دیگر اینترنتی ، مال‌باختگان، کارت‌های بانکی خود را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند و به این ترتیب، امکان وقوع چند نوع کلاهبرداری به وجود می‌آید.

وی اضافه می‌کند: قرار دادن رمز کارت در کنار آن سبب می‌شود چنانچه کارت در اختیار سودجویان قرار بگیرد از آن سوءاستفاده کنند.

دادستان قزوین اضافه کرد : بعضی از افراد هم با اعتماد به دیگران کارت و رمز ش را در اختیار آنها برای برداشت مبلغ مشخصی قرار می دهند ؛ اما این فرد مبلغ بیشتری از آن برداشت می کنند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی به کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان اشاره کرد و گفت : گاهی سودجویان در محل کسب خود دو دستگاه کارتخوان در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و به جای استفاده از دستگاه مورد تأیید که اطلاعات آن به نام واحد تجاری مزبور ثبت شده است از دستگاه کارتخوان ناشناس استفاده و تمام اطلاعات مربوط به کارت را در دستگاه ذخیره می‌کنند تا در فرصت مناسب، وجوهی را از کارت فرد به حساب‌های خود انتقال دهند.

وی درباره کلاهبرداری از طریق آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی گفت : در برخی برنامه‌های تلفن همراه که برای خرید کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی افراد سودجو با یک آگهی تبلیغاتی دروغ، اعتماد شهروندان را جلب و مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت، درخواست می‌کنند که پس از واریز آن به حساب سودجویان، این کلاهبرداران در تعهد و ارسال کالا هیچ مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرند.

دادستان قزوین از مردم خواست تا مراقب افزایش تنوع کلاهبرداری های اینترنتی باشند.

انتهای پیام/

 

افزایش کلاهبرداری به واسطه رشد فناوری در جامعه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.