سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت و ارائه لعاب‌ درشت بلور در استان سمنان + تصویر

با تلاش‌های هنرمند صنایع دستی استان سمنان ، لعاب ماکروکریستال(درشت بلور) در این استان ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسین خواجه بیدختی مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت : با راهنمایی‌های استاد فتح ا... زیارتی هنرمند صنایع دستی استان سمنان، دو تن از دانشجویان رشته صنایع دستی دانشکده هنر دانشگاه سمنان موفق به تولید و ساخت لعاب درشت بلور شدند.


وی افزود : فتح ا... زیارتی پیش از این نیز برای اولین بار در کشور موفق به تولید و ساخت لعاب دلربا شده بود.


مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: لعاب دلربا جزء لعابهای كريستالی دارای تركيبات آهن است كه دارای ذرات ريز كريستالی به رنگ قرمز و طلائی است و در شرايط ويژه از نظر حرارت كوره به دست می آيد.

فتح ا...زیارتی هنرمند صنایع دستی استان سمنان در رابطه با تولید و ارائه لعاب ماکرو کریستال نیز گفت : "مطالعه ساختار و تکنولوژی ساخت لعاب کریستالی" عنوان پایان‌نامه "فاطمه نصیری" و "زینب زین الدینی" بود که به عنوان استاد راهنمای عملی این دانشجویان فعالیت داشتم.


وی افزود: لعاب‌های ماکرو کریستال یا درشت بلور از جمله لعاب‌های خاص هستند و در بین سرامیست‌ها و هنردوستان جذابیت زیادی دارند.


زیارتی با بیان اینکه دستیابی به شیوه تولید این نوع لعاب، محل چالش مهمی در بین سرامیست‌های دنیا است، گفت: در سالهای اخیر در دنیا توجه زیادی به این لعاب شده است و در کشورهای مختلف هنرمندان به تولید این لعاب روی آورده و نتایج قابل توجهی کسب کرده اند.

این هنرمند با سابقه استان سمنان در زمینه هنر سرامیک ، افزود: در ایران نیز در سالهای اخیر به این لعاب توجه شده و تلاش‌هایی برای دستیابی به آن صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه تعداد انگشت شماری از هنرمندان در کشور موفق به تولید این لعاب شده اند، گفت: تا کنون در دانشگاه هنر تهران، کاشان و غیره  تلاش‌های موفقی برای دستیابی به لعاب درشت بلور انجام شده است.


هنرمند صنایع دستی استان سمنان افزود: با تلاش‌های انجام شده، خوشبختانه استان سمنان نیز به شیوه تولید این نوع لعاب دست یافت.


انتهای پیام / ه


ساخت لعاب‌ درشت بلور توسط دانشجویان سمنانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
شالمای
۱۸:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه بلوری یه آخه؟ یه عکس درست حسابی نذاشتین؟ معلوم نیست چیه!!!