سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملک‌زاده در نشست خبری مطرح کرد؛

بیماری‌های مزمن عامل 80 درصد مرگ‌ومیرهای کشور/ 30 درصد ایرانی‌ها تا 15 سال آینده دیابتی می‌شوند

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از جولان بیماری‌های غیرواگیر در بیش از 80 درصدی مرگ‌ومیرها از رشد این بیماری‌ها در 15 سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که هم اکنون در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توفیقات زیادی از نظر کنترل بیماریهای عفونی نصیب کشورمان شد و از سوی دیگر خوشبختانه میزان امید به زندگی با حساب بدو تولد و تا مرگ با افزایش 32 سال از 51 به 76 سالگی رسید.

ملک‌زاده ادامه داد: با وجود اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده ، نرخ باروری در ایران تا 50 درصد کاهش یافته به گونه‌ای که هم اکنون سن باروری به بیش از 30 سال رسیده است، وضعیتی که با ادامه آن تا 20 سال آینده ایران پیرترین جمعیت را خواهد داشت.

وی با اشاره به جولان بیماریهای غیرواگیر مزمن در بیش از 80 درصدی مرگ و میرها اظهار کرد: دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماریهای کبد، مشکلات عصبی، پرفشاری خون و نظایر آن تقریبا مهمترین بیماریهای غیر واگیردار و عوامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند.

وی افزود: در حالی که هم اکنون تنها 10 درصد از مردم کشور دیابت دارند، متاسفانه 25 درصد دیگر که عموما جوانان هستند، در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند و اگر این وضعیت کنترل نشود تا 15 الی 20 سال آینده بیش از 30 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت می شوند.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه پیش گیری از بروز عوارض دیابت نیاز به عظم ملی دارد خاطرنشان کرد: به طور کلی بیشتر بیماری‌های غیرواگیر با رشد شهرنشینی افزایش یافته به گونه‌ای که هم اکنون میزان شهرنشینی در ایران از 30درصد به 70درصد افزایش یافته است اما در کنار آن با صنعتی و مدرن‌تر شدن سبک زندگی، تحرک بدنی و ورزش سیر نزولی به خود گرفته است.

ملک زاده با اشاره به آمار 95 درصدی کم تحرکی در ایران، یاد آور شد: این درحالی است که 30 درصد ایرانی‌ها چاق و 40 درصد آنها دارای اضافه وزن هستند و در کنار همه این معضلات، متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور بیش از دو و نیم برابر استانداردهای غذایی است بنابراین کاهش مصرف نمک، الزام پرداخت عوارض برای کالاهای مخل سلامت همچون نوشابه‌ها و راه اندازی رمپ‌‌های مخصوص دوچرخه سواری در اتوبان‌های کشور می‌توانند با هدایت افراد به سمت زندگی سالم، تا حد قابل ملاحظه‌ای از افزایش بیماری های غیر واگیر جلوگیری کند.

 انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.