سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه پرسشگر مطرح شد؛

جزئیات شیوه نامه جذب معلم/ سهم یک درصد آموزش فنی و حرفه ای از بودجه آموزش کشور

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از در نظر گرفتن استاندارد‌هایی براساس ضوابط معلمی برای جذب در این حرفه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اسفندیار چهاربند رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات در برنامه پرسشگر در خصوص شیوه نامه جذب معلم اظهار کرد: برای جذب دانشجو معلمان ابتدا ۲برابر ظرفیت اعلام شود یعنی حدود ۲۰هزار و ۵۰۰نفر پذیرش شده و از این تعداد با توجه به مصاحبه و معاینات پزشکی نزدیک به ۱۰هزار نفر پذیرفته خواهند شد.

وی افزود: بعد از معاینات پزشکی و مصاحبه براساس ضوابط تعیین شده احراز سلامت جسمی و روحی متناسب با حرفه معلمی مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا ۲سال پیش چنین استانداردهایی برای حرفه معلمی در نظر گرفته نشده بود، گفت: پیش از این معاینات عادی انجام می شد اما اکنون بر اساس ویژگی های حرفه معلمی این معاینات وجود دارد تا افراد طی چهار سال تحصیل همچنین زمان خدمت با مشکلی مواجه نباشند.

چهاربند در خصوص شائبه های موجود برای شیوه نامه جذب معلم تصریح کرد: آموزش و پرورش ۲سیاست بومی گزینی و توزیع جنسیتی برابر را همواره در دستور کار دارد، بنابراین این مساله بومی گزینی علاوه بر مانع از پذیرش افراد غیر بومی روند بهتری را در جذب متناسب با فرهنگ های منطقه دارد.

وی ادامه داد: با توجه توزیع جنسیتی برابر بین خانم ها و آقایان این شیوه نامه باعث نمی شود تا سهمیه جنسیتی جابه جا شود.

رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد فعالیت معلمان معلول در نظام آموزشی یادآور شد: موظف هستیم طبق قانون از سه درصد معلولان استفاده کنیم و به تناسب رشته تحصیلی این مساله انجام می شود همچنین فضای لازم برای فعالیت معلمان در مدارس در نظر گرفته شده است.

آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش افزایش یابد

در ادامه برنامه مجید تهرانیان رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران اظهار کرد: چالش های مهارت آموزی یک بحث فرهنگی در جامعه است و این امر به سال های گذشته برمی گردد که رقابت شدیدی برای پذیرش افراد در کنکور وجود داشت و جامعه با این نگاه نسل جدید را تربیت می کرد در حالی که اکنون تغییرات اساسی در روند پذیرش دانشگاه ها وجود دارد علاوه بر این امروزه کارآفرین بودن مهم تر از مدرک تحصیلی است.

وی ادامه داد: بحث بعدی مربوط به فرهنگ اشتغال در جامعه بوده که براساس تفکرات ما هر شغلی را برای فعالیت نمی پذیریم در حالی که چنین مساله ای مطلوب نبوده و باید فرهنگ آن تغییر کند.

تهرانیان در مورد توجه به بحث مهارت آموزی در مدارس کشور گفت: زمان درنظر گرفته شده برای درس کار و فناوری(حدود 2 الی 3 ساعت) بسیار کم بوده و باید در این زمینه تغییر نگرش بنیادی داشته باشیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان تهران افزود: باید برنامه ریزی جدیدی را در حوزه مهارت آموزی شکل گیرد و برای فرهنگ سازی این مساله رسانه ها تاثیر به سزایی دارند علاوه بر این مساله باید به مهارت آموزی در نظام غیررسمی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار آموزشگاه خصوصی در حوزه فنی و حرفه ای نزدیک به 700 مهارت را آموزش می دهند، گفت: طرحی با نام ایران مهارت در مدارس ایجاد خواهیم کرد که دوره های کوتاه مدت از یک روزه تا 20 روزه برای دانش آموزان ارائه خواهد شد تا به تدریج فرهنگ مهارت آموزی را به مدارس وارد کنیم و از جمله این مهارت ها حکاکی روی مس، کابل کشی شبکه و مواردی از این قبیل است.

وی با اشاره به اینکه نظام رسمی باعث ارائه مدارک تحصیلی به افراد می شود، بیان کرد: نظام غیررسمی دوره های تخصصی و تایید شده سازمان های بین المللی نظیر ILO (سازمان جهانی کار) را برای مهارت آموزان در نظر می گیرد.

تهرانیان در رابطه با وضعیت مهارت آموزی با توجه به تامین شرایط لازم بیان کرد: امکانات و تحهیزات موجود در ناوگان فنی و حرفه ای فرسوده است و با توجه به اهمیت بحث مهارت آموزی تنها 1.3 درصد است بودجه آموزشی کل کشور به این سازمان اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.