به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛محسن اعتماد،مدیرکل راه آهن استان قم، با اشاره به وضعیت ایستگاه راه آهن ساقه گفت: با بیان اینکه حمل و نقل ریلی یکی از زیربناهای مهم توسعه پایدار هر کشوری است، متأسفانه در ایران هنوز نگاه ویژه و جامعی به این بخش همانند کشورهای توسعه یافته نداریم.
وی عنوان کرد: با اشاره به افزایش میزان بارگیری و تخلیه بار از ایستگاه راه آهن قم نسبت به ۴ ماه مشابه سال گذشته ،بر اساس آمارها در چهار ماهه نخست سال جاری راه آهن قم موفق شد تناژ بارگیری خود را به بیش از ۲۶۴ تن و تناژ تخلیه خود را به بیش از ۲۹۵ تن افزایش دهد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش بارگیری ۴۴۰ و در بخش تخلیه ۲۸۰ درصد رشد داشته است.
مدیرکل راه آهن استان قم افزود: یکی از عوامل افزایش آمار بارگیری و تخلیه بار راه آهن قم در واقع تأمین واگنهای مورد نیاز، اطلاع رسانی و مذاکره با صاحبان کالا و شرکتهای مختلف در سطح استان قم بوده است.
وی همچنین با اشاره به افزایش آمار مسافران ادامه داد: در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۲۹۵ هزار نفر از طریق راه آهن قم جابجا شدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.
اعتماد با بیان اینکه روزانه ۲۶ رام قطار از محدوده استان قم عبور میکند،یادآورشد: روزانه ۷ رام قطار، مسافران را از قم به تهران و بلعکس و از قم به مشهد و بلعکس جابه جا میکند که ۴ رام در مسیر قم - تهران و ۳ رام قطار در مسیر قم – مشهد است.
این ایستگاه چندین خروجی دارد و ایستگاه ساقه یک ایستگاه مهم است، طرح توسعه این ایستگاه اعتبارت زیادی را میطلبد و به دنبال آغاز این طرح در امسال هستیم.
مدیرکل راه آهن استان قم افزود:با تاکید بر اینکه مردم باید از راه آهن به عنوان وسیله حمل و نقل ایمن استفاده کنند، اکنون امکان سفر از مرکز شهر قم به مرکز شهر تهران از طریق قطار با پرداخت تنها چهار هزار تومان وجود دارد.
وی ادامه داد: وقوع سوانح جاده ای موجب میشود که خسارتهای زیادی را در جادهها داشته باشیم و با توسعه راه آهن میتوانیم که از این سوانح کم کنیم، مردم باید از راه آهن به عنوان وسیله حمل و نقل ایمن استفاده کنند، اکنون امکان سفر از مرکز شهر قم به مرکز شهر تهران از طریق قطار با پرداخت تنها چهار هزار تومان وجود دارد.
مدیرکل راه آهن استان قم تصریح کرد: به دنبال زیباسازی و اجرای طرح توسعه ایستگاه محمدیه هستیم و برای جذب اعتبارات موردنیاز این طرح تلاش میکنیم، باید جادههای دسترسی به ایستگاههای راه آهن همچون ایستگاه محمدیه استاندارد باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در دنیا ایستگاههای قطار در مرکز شهرها، محل ارائه خدمات هستند و عبور راه آهن از مرکز شهر قم یک ظرفیت برای این شهر است، در زمینه توسعه ایستگاه شهر قم یک مشاور خارجی در حال کار است و ریل راه آهن در داخل این شهر یک خط متروکه نیست.
انتهای پیام/ح