سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عابدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رویکرد جدید ترامپ در افغانستان نتیجه‌بخش نخواهد بود

کارشناس سیاسی گفت: لشکرکشی آمریکا به افغانستان از ابتدا مبتنی بر یک خطا و اشتباه محاسباتی بود و طی 16 سال گذشته هیچ دستاوردی برای این کشور نداشته است.

حسن عابدینی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استراتژی جدید ترامپ در افغانستان و افزایش نیروهای نظامی در این کشور اظهار داشت: افغانستان باتلاقی برای ابر قدرت‌هاست و انگلیس، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در قرنهای 19،20و 21 به ترتیب به افغانستان لشکرکشی کردند که بعدها روسها و انگلیسی‌ها از رقابت ابر قدرتی بازماندند و آمریکایی‌ها هم دچار زیان هنگفتی شدند و از سال 2001 تاکنون هنوز نتوانسته‌اند راهکاری برای برون رفت از این  وضعیت پیدا کنند.

کارشناس سیاسی افزود: لشکرکشی آمریکا به افغانستان از ابتدا مبتنی بر یک خطا و اشتباه محاسباتی بود و طی 16 سال گذشته هیچ دستاوردی برای این کشور نداشته است، بنابراین تغییر رویکرد هم تاثیری  در وضعیت واشنگتن در افغانستان نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان طی 16 سال گذشته آسیب‌های زیادی را از سوی اشغالگران آمریکایی‌‌ متحمل شدند، عنوان کرد: آواره شدن،کشته شدن و مجروح شدن صدها هزار نفر در افغانستان ثمره‌ی سیاست‌های نابخردانه ایالات متحده در افغانستان است.

عابدینی با اشاره به اینکه واشنگتن برای برون رفت از باتلاقی که خودش ایجاد کرده راهکارهای متفاوتی را دنبال می‌کند، گفت: زمانی که نظامیان آمریکایی وارد افغانستان یا عراق شدند، بخش زیادی از آنان مزدورانی بودند که در قبال وعده‌هایی مانند شغل، دریافت پول و یا استخدام به این کشورها گسیل شدند.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حال حاضر می‌خواهند برخی از شرکت‌های امنیتی به نیابت از پنتاگون، مسئول تامین امنیت در افغانستان یا عراق باشند، افزود:  اگر ارتش آمریکا سیاستش، سپردن بیشتر کارها به شرکت‌های امنیتی باشد، باید منتظر وقوع جنایت‌های جدیدی  باشیم.

عابدینی با بیان اینکه این قبیل اقدامات آمریکایی‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده  امنیت در افغانستان باشد، گفت:  اگر آمریکا هزینه‌هایی که صرف لشکرکشی و استمرار اشغال‌گری در افغانستان می‌کند را خرج بازسازی این کشور می‌کرد، امروز  شاهد وضعیت بسیار بهتری در این کشور بودیم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست آمریکایی‌ها در خارج از مرزهایشان بحران آفرینی و ادامه تعرض و اشغالگری است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.