سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

مردم از افزایش قیمت خودرو گله‌مندند/چرا موضوع تک نرخی شدن خودرو مطرح نمی‌شود؟

افزایش مجدد قیمت خودرو طی هفته‌های گذشته با انتقاداتی از سوی برخی از اقشار و گروه های مصرف‌کننده همراه شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سالیان اخیر، خودرو به یکی از نیازهای اساسی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است. به واقع اگر نیازهای اصلی انسان در سه ضلع مثلثی خوراک، پوشاک و مسکن خلاصه می شد در سال های اخیر ضلعی دیگر تحت عنوان خودرو نیز به این نیاز اضافه شده است.

بررسی و ارزیابی کاذب یا واقعی بودن این نیاز به عنوان یکی از احتیاجات اساسی و اصلی خانوارهای ایرانی در شرایطی که ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه کننده خدمات حمل و نقل در این عرصه است، خود حدیث مفصلی است که طرح آن در این مجال نمی گنجد، لذا به هر ترتیب آنچه که به عنوان واقعیت اجتماعی فعلی جامعه، قابل لمس و توجه است به تقاضای بسیار بالا برای تهیه و خریداری خودرو از سوی افراد، خانوارها و گروه های اجتماعی باز می گردد.

در واقع صنعت خودروسازی در کشور مسیری متفاوت‌تر از دیگر حوزه‌های تولیدی و صنعتی را طی کرده و برخلاف بسیاری از عرصه های تولیدی، از وضعیت نسبتاً مساعدتری برخوردار بوده که البته برخی عامل این تفاوت را در حمایت های دولتی جستجو می کنند.

به تبع با عنایت به تقاضای نسبتاً قابل توجهی که از سوی جامعه در ارتباط با خرید خودرو وجود دارد، اخبار قیمت خودرو و نوسانات یا افزایش قیمت ها با حساسیت و دقت نظر بسیاری دنبال و پیگیری می شود.

واکنش جامعه مصرف‌کننده در محافل عمومی و خصوصی به افزایش قیمت خودرو در طول هفته های گذشته خود گَواهی است بر صحت این ادعا که جامعه مصرف‌کننده با دقت نظر بسیار هر گونه افزایش و جهش قیمتی خودرو را با حساسیت بسیار پیگیری می کند.

این حساسیت ها و بعضاً طرح گلایه و انتقاد از افزایش قیمت ها در طی هفته‌های گذشته بیشتر به گوش می رسد که اصلی ترین علت آن به افزایش پلکانی قیمت خودرو در دو مقطع کوتاه مدت و با فاصله زمانی نه چندان بسیار از یکدیگر معطوف می شود.

در این میان برخی از کارشناسان و صاحب نظران میزان قیمت تمام شده خودرو را اصلی ترین عامل گرانی و برخی دیگر شیوه عرضه خودرو در بازار را علت اصلی افزایش قیمت ها تلقی می کنند.

امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نحوه عرضه خودرو در بازار گفت: برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که انحصار طلبی خودروسازان و عدم وجود تکثر و تعدد قابل توجه و عدم وجود رقبای جدی برای خودروسازان، باعث شده تا در بخش عرضه، دست خودروسازان بسیار باز باشد و همین امر می تواند مناسبات میان عرضه و تقاضای بازار را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد و به تبع بازتاب آن در نرخ و قیمت خودرو ظهور و بروز پیدا می کند.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: شرایط حاکم بر صنعت خودروسازی کشور، شرایطی را فراهم ساخته که چینی‌ها بیشترین سود را از این فضا و شرایط به جیب بزنند.

وی افزود: عرضه و واگذاری نسبتاً زمان‌بر خودروهای ایرانی به مشتری ها و در نقطه مقابل واگذاری نسبتاً سریع و کوتاه مدت خودروهای چینی (حداقل در مقایسه با زمان واگذاری خودروهای تولید داخل) مزید بر علت شده تا قدرت مانور و جولان چینی ها در بازار خودروی کشور ایران بالا برود.

صداقتی گفت: از سوی دیگر قیمت خودروهای چینی به نسبت امکاناتی که برای آن تعبیه و لحاظ می‌کنند نسبتاً مطلوب است و همین امر باعث شده تا میل و گرایش خریداران خودرو به وسایل نقلیه چینی افزایش یابد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: البته چینی‌ها با رِندی و زیرکی، رویه و سیاستی خاص را در این حوزه دنبال می کنند، به این ترتیب که قیمت فروش خودروهای تولیدی را متعادل و مقرون به صرفه تعیین می‌کنند، اما در بخش نگهداری و خدمات پس از فروش و جایگزین سازی قطعات آن‌چنان هزینه‌ها بالا و سرسام آور است که در میان مدت، مالکان و دارندگان خودروهای مذکور، ناچارند مبالغ سنگینی را برای این خودروها پرداخت نمایند.

وی افزود: کشور چین با استفاده حداکثری از نارسایی و کاستی های حاکم بر بازار و صنعت خودرو سازی کشور به سودهای کلانی دست پیدا می کند و قطعاً در صورت اتخاذ تدابیر مؤثر و اصولی از سوی خودرو سازان داخلی، مجالی برای عرضه اندام کشوری همچون چین که بسیاری از مردمان آن برای خرید خودرو چشم به تولیدات کشورهای دیگر می دوزند باقی نمی ماند.

لزوم تک نرخی شدن خودرو احساس می شود

یکی از مشکلات و چالش های موجود در صنعت خودروسازی کشور و بازار عرضه آن به دو نرخی بودن قیمت خودروهای تولید داخلی معطوف می شود.

به واقع با یک بررسی میدانی در سطح بازار به این واقعیت پی می بریم که خودرو در بازار با قیمتی متفاوت از درب کارخانه عرضه می شود و همین دوگانگی و تفاوت در نرخ ها، بعضاً بستر ساز ظهور و بروز برخی سوء استفاده ها نیز می شود.

برخی از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند این تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار، تاکتیکی است که بعضاً برای افزایش قیمت‌ها بصورت غیررسمی مد نظر قرار می گیرد.

محمود فلاحی نیا، یکی از فعالان حوزه صنعتی و تولیدی گفت: بعضاً در اخبار و گزارشات منعکس شده از سوی رسانه ها این‌چنین اعلام می‌شود (به نقل از خودروسازان) که سود دریافتی در قبال فروش خودروهای پر تیراژ داخلی محدود و اندک است.

وی افزود: در صورت صحت این امر، استمرار فعالیت برای خودرو سازان یا هر واحد و مرکز تولیدی مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا در مقام عمل، چنین مرکزی زیان ده می شود که این روند برای هیچ بنگاه تولیدی کوچک، متوسط و بزرگی سازنده نخواهد بود.

فلاحی نیا عنوان کرد: در چنین شرایطی،افزایش قیمت ها بصورت رسمی یا غیر رسمی تنها راه باقیمانده برای بقاء خودرو سازان به شمار خواهد رفت که البته به اعتقاد بنده برای کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده باید میزان تولیدات از حیث کمی افزایش یابد.

این فعال در عرصه صنعتی و تولیدی گفت: این اصل و قاعده ای تجربه شده در دنیا به شمار می رود که برای کاهش هزینه تمام شده باید ضریب تولید افزایش یابد.

وی افزود: البته نباید از نرخ و قیمت مواد خام و اولیه همچون ورق آهن و محصولات پلیمری که نقش بسزایی در تولید خودرو ایفا می کنند به سادگی گذشت و به تبع در صورت افزایش اقلام مذکور شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای تولیدی خواهیم بود.

فلاحی نیا در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود با الگو برداری از کشورهای خودرو ساز قدرتمند همچون کره، شرایط و بستری فراهم شود که علاوه بر نرخ گذاری معقولانه به کیفیتی مطلوب و شایسته در صنعت خودرو سازی دست یابیم،امری که دور از دسترس نخواهد بود و با همت و تلاش مضاعف، نظارت دقیق و ایجاد رقابتی مثبت،سالم و سازنده،قابل حصول خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۰
amin
۰۰:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
نخرید
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
حسرت یه پراید به دلمون موند بیچاره مردم
سید.مهدی
۲۳:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
واقعن.گرونه.نخرین.جان.هرکی.دوست.دارین.نخرین
رضا
۱۹:۲۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
عزیزان گران کردن خودرو در شرایط گرگ و میش شگرد این خودروسازهای وطنی هست.یکی نیس بگه چرا ماشینهای که با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ccتولید میشه و کیفیت انها پایینه گران میشه.داشتن خودرو باحجم بالا برای ما یه امال وارزو شده اما در کشورهای اروپایی ملاک به روز بودن و پیشرفته بودن خودرو نسبت به گذشته.
علی اکبر
۱۵:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
با این و ضعیت نخریدن خوبه امادولت مثل سالهای قبل خودروی خودرا با یک کلک دیگر به مردم قالب می کنه .دولت که از مردم حمایت نمی کنه از خودروساز حمایت می کنه
سیامک
۱۳:۱۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
به نظر من ایران خودرو و سایپا رو باید با خاک یکسان کرد به جاش دو تا دامداری عالی با گاوهای اصیل گذاشت که برا مردم حداقل یه نفعی داشته باشن
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
یک مثال در مورد افزایش قیمت خودرو و استقبال مردم:
من خر ببینم سوار میشم,
اگر نشم شعورم میره زیر سوال!
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
یک مثال در مورد افزایش قیمت خودرو و استقبال مردم:
من خر ببینم سوار میشم,
اگر نشم شعورم میره زیر سوال!
محمد
۱۷:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
وقتی نخرید درست میشه ولی حرف که گوش نمیدین به دو تا وام دوباره میخرین
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
والا من جرات نمیکنم برم خودرو بخرم
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
والا من جرات نمیکنم برم خودرو بخرم
ناشناس
۰۴:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
من خودم بدلیل کیفیت پایین ماشین ایرانی قطع عضو و خونه نشین شدم با ۲۴ سال عمری که برای تحصیل و تدریس صرف کردم امیدوارم بیشتر از افزایش هزینه بفکر سلامت مردم باشیم ما سالیانه بیش از ۲۰ هزار نفر از هموطنان عزیزمان رو در این مورد از دست می دهیم خدایا مددی
حسین
۰۲:۵۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
من خیلی ناراحتم که قیمیت خودروها بالااست
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
نمیخریم
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
وای خدای من
رضا
۰۰:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
اگر پارسال ، مردم مقاومت میکردن و خودروی صفر نمیخریدند، احتنالا خودرو ارزان میشد.
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
به نظرم میشه یه مدت بدونه خودرک موند.لااقل صفر نخرید، نخرید،نخرید،نخرید.نخرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
مردم کیلو چند؟
حاج جعفر
۲۳:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
همت کنیدو نخریید ببینید کی ضرر میکنه.
siavash
۲۰:۴۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
وزارت صنعت کجاست چه نظارتی دارد؟ پارس خودرو حداقل یک میلیون افزایش قیمت داده .جالب این که روی پیش فروش ابتدا افزایش رو اعمال کرده !
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
فقط یه شعار تو گوش ماست چند ساله مجبوریم از جنس ایرانی حمایت کنیم تا کارگرامون بیکار نشن
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
عجب
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
آخه رو چه حساب قیمت خودرو بالا میبرند ، برای مثال پراید رو با سود و کیفیت و امکانات و با همین قیمت دلار و.
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
آخه رو چه حساب قیمت خودرو بالا میبرند ، برای مثال پراید رو با سود و کیفیت و امکانات و با همین قیمت دلار و.
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
عجب
حآمد
۱۹:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
دیروز سمند ۳۳وصد بود الان شده ۳۴وصد
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
رقابت تنها راه کیفیت و ارزون شدن خودروی داخلیه
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
باید ارزون و با کیفیت بشه
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
فروش انواع پراید وتیبا متوقف شده
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خودرو صفر نخریم
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خودرو صفر نخریم
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خودرو نخریم ارزون میشه
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید ارزون میشه
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
ولی پراید را همیشه به موقع میدهند.
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
ولی پراید را همیشه به موقع میدهند.
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
تعرفه واردات برداشته بشه خودرو داخلی ارزون میشه که هیچ کسی هم خودرو داخلی نمیخره میشه درست
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
بعد از ده سال کارگری و پس انداز تونستم یه تویوتا 1983 بخرم.
که منع تردد و ازرده خارج شد ماشینمو 5میلیون زیر قیمت رد کردم رفت. یعنی پس انداز 4 سالم پرید!!!
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
غیرت داشته باشیم نخریم
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
غیرت داشته باشیم نخریم
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
تعرفه واردات برداشته شه خودرو داخلی گرون میشه
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
واقعا که
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
آقا خودرو نخرید از این نمایندگی ها
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا کمکمون کنه
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
چرا به نرخ سود سپرده اینقدر حساس هستند ولی به قیمت بالای خودوری بی کیفیت نه ؟
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
نخرید ارزون میشه
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید ..........خرید ممنوع
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
وقت یبه ماشین نیاز داریم و پولمون هم به بهتر از اینها قد نمیده !! باید چه کار کرد ؟؟؟ آقایون یکه میگن نحخرین ؟!!! چی بخریم !!!!
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
همه اینها حمایتهای بیجا ازخودرو مونتاژکنه.،،،
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
تا وقتي بازار داخلي تحت انحصار اين دو شركت با خودروهاي بي كيفيت باشه هر كاري بخواهند انجام ميدن اگر مثل بار قبل كمپين نخريدن خودروها راه بيفته حساب كار دستشون مياد
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
ب خدا ناشکری میکنید!
قیمت خودرو های خارجی مث هیوندا ، تویوتا ، کیا ده بیس برابر قیمت پرایده!
حالا هی بگین خیلی گرونه!
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
یکم سوادتو بروز رسانی کن
be pol
۲۳:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
عجب
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
یکم دیگه جا داره
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
هیچ دلیلی برای خرید خودروهای فووووووووق العاده بی کیفیت وجود نداره ولی مردم ما از بس شریف هستند خریداری میکنند و نمی دانند اگر پول خودرو را در بانک ذخیره کنند سود بهتری نصیب آنان خواهد شد.
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخريد كمپين نخريدن خودروي صفر راه بندازيم فقط چند ماه خودروي صفر نخريم اونوقت مجبور ميشن قيمت رو بيارن پايين
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
ولی پراید را همیشه به موقع میدهند.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
من برجی 500 حقوقمه کجا میتونم خودرو بخرم؟؟
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
از نمایندگی یکی از خودرو سازی ها سوزوکی صفر اتومات ۹۶ گرفتم دوربین دنده عقب قطع و وصل دارد رفتم نمایندگئ مربوطه گفتند برو وقتی دوربین آمد زنگ می زنیم حالا نزدیک سه هفته است اما از تلفن خبری نیست .
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
تحریم کنیم
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
مردم از چی گله مند نیستند؟این سوال خوبیه
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
206 اس دی 39 میلیون با شرایط 2 ساله 45 میلیون آب میخوره؟
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
کمپین خودرو نمیخرم .تنها راه همینه فقط 6 ماه....
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید ارزون میشه
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
واقعا متاسفم
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
روز به روز گرونتر کردن و بی کیفیت تر و روز به روز شوق خرید ما مردم زیادتر
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
به ماچه
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
بایدخودرو صفرنخریم
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
بایدخودرو صفرنخریم
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید نخرید....خرید ممنوع
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
مردم نخريد مجبور ميشن قيمتها رو بيارن پايين
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خرید خودرو ایرانی ممنوع خرید خودرو صفر ممنوع تحریم خودرو سازی
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
امیدوارم ارزون شه
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
باید باکیفیت و ارزون بشه
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نخرید درست میشه
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
کو گوش شنوا
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
تاسف
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
وای چقدر گرون