سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماهر مطرح کرد؛

ایران پیشرو در کنترل عفونت بیمارستانی/ تاثیر ۷۰ درصدی بهداشت دست در کاهش عفونت بیمارستانی

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران پیشرو در کنترل عفونت بیمارستانی است، گفت: رعایت بهداشت دست، عفونت بیمارستانی را ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ماهر‌ معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت‌ در هفتمین کنگره تخصصی‌ عفونت‌های بیمارستانی‌ که صبح امروز در مرکز همایش های رازی برگزار شد، با بیان اینکه عفونت بیمارستانی و کنترل آن در وزارت بهداشت یکی از برنامه‌های جدی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما به کمک راهنما‌های بالینی و اعتبار‌بخشی برنامه پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی را پی می‌گیریم و ردیف بودجه‌های ثابت وزارت بهداشت برای این برنامه ساماندهی شده است.

 

وی افزود: ایران در منطقه مدیترانه شرقی برنامه‌ جامع و مدونی‌ در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی‌ دارد و در این زمینه در منطقه‌ پیشرو  هستیم و سایر کشورها‌ فاقد برنامه جامع برای کنترل عفونت بیمارستانی هستند‌.

 

ماهر با اشاره به برخی اقدامات در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی عنوان کرد: تولید و بازنگری‌ راهنماهای‌ فنی، پیشگیری و کنترل عفونت به کمک معاونت بهداشت، دفع ایمن پسماندها‌، تزریقات‌ ایمن‌، رعایت بهداشت محیط‌ رعایت آداب تنفسی و ایمنی مراقبتی از اقداماتی هستند که در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی‌ در دستور کار قرار گرفته‌اند‌ و پروتکل‌هایی برای آنها تدوین شده‌ است.

 

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جمع‌آوری اطلاعات درباره مقاومت میکروبی‌ و آمار عفونت‌های بیمارستانی‌ از چالش‌های جدی در حوزه سلامت‌ است، گفت: باید از بیمارستان‌ها حمایت کنیم تا گزارش دقیقی از آمار عفونت‌های بیمارستانی اعلام کنند. در این زمینه 400 بیمارستان کشور سامانه ثبت‌ عفونت‌های بیمارستانی دارند اما بر اساس گزارش‌ها در سال 95 تنها یک درصد از موارد ثبت شده بود و این نشان از گزارش‌دهی ضعیف بیمارستان‌ها‌ است.

 

وی ادامه داد: ما در حال بازنگری نظام پایش و ارزیابی عفونت بیمارستانی‌ هستیم و به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستیم تا بتوانیم فرهنگ جدیدی را در زمینه ثبت و گزارش تعداد عفونت‌های بیمارستانی‌ ایجاد کنیم.

 

ماهر با اشاره به مهمترین عامل انتقال عفونت بیمارستانی عنوان کرد: انتقال آلودگی میکروبی‌ از طریق دست‌ها بیشتری عامل انتقال عفونت بیمارستانی‌ است و سازمان بهداشت جهانی برنامه‌هایی در این زمینه مطرح کرده است و ما از دست‌اندرکاران‌ حوزه سلامت خواهش می‌کنیم‌ که در رعایت بهداشت‌ دست‌ حداکثر تلاش خود را بکار گیرند‌ زیرا‌ عفونت بیمارستانی‌ با رعایت بهداشت دست 70 درصد عفونت بیمارستانی‌ کاهش پیدا می‌کند.

 

وی‌ یادآور شد: در موارد بسیاری به دلیل شیوع‌ عفونت بیمارستانی‌ مجبور به تعطیلی‌ یک بخش شدیم‌ و دربررسی‌ها دریافتیم‌ که علت‌ شیوع عفونت‌ رعایت نکردن بهداشت‌ دست‌ها بوده است.

انتهای پیام/

شستن دست ها 70 درصد احتمال عفونت بیمارستانی را کاهش می دهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.