سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملی شدن سه درخت کهنسال چنار در خراسان جنوبی

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان از ملی شدن سه درخت کهنسال چنار در خراسان جنوبی خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ رضایی ملکوتی، کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: پرونده پیشنهاد ثبت چنارهای کهنسال مجد ، حاج ملا محمد در بشرویه و چنار کهنسال مصعبی در سرایان در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شدند.

وی افزود: چنارهای کهنسال مجد بشرویه در مقابل امامزاده بی بی نجمه خاتون درختان تنومندی قابل مشاهده اند که در محل تاج به یکدیگر گره خورده اند.


کارشناس ثبت میراث طبیعی استان درختان با بیان اینکه درختان کهنسال چنار در فاصله 10 تا 12 متر هم قرار دارند،گفت: مجاورت این درختان با امامزاده، مهمترین عامل در قداست و ارزشمندی آن ها است.


رضایی ملکوتی با اشاره به چنار کهنسال حاج ملا محمد بشرویه افزود: درخت چنار حاج ملا محمد در باغستان ارسک از طراوت، سرزندگی و شادابی قابل توجهی برخوردار است.


وی با بیان اینکه ارتفاع درخت 14 متر بوده به همین دلیل از فاصله دور بخوبی قابل مشاهده است،گفت: کهنسالی درخت از یک طرف و تنها بازمانده بودن این چنار از مجموع چند درخت کهنسال ارسک آن را به نماد و نشانی از باغستان ارسک تبدیل کرده است.


کارشناس ثبت میراث طبیعی استان افزود:درخت چنار کهنسال مصعبی نیز در مجاورت امامزاده سلطان مصیب مصعبی روستا واقع شده و به لحاظ ظاهری تقریباً سرسبز است.


رضایی ملکوتی با بیان اینکه با وجود خشکسالی های چند دوره گذشته در منطقه و کم آبی قنات روستا، این چنار همچنان سرسبز و شاداب خودنمایی می کند،گفت: ریشه اعتقادات مردم روستا به این درخت باعث ماندگاری آن شده است.


وی افزود: مهمترین اقدام پس از ثبت یک اثر، حفاظت و نگهداری آن است که در این خصوص همه نهادها، دستگاه های دولتی و مردم باید در جهت تحقق این امر مهم بکوشند.

انتهای پیام/ب


قداست درختان چنار در خراسان جنوبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.