سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای یک جلد قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی قزوین + تصاویر

خاندان صدیقی یک جلد قرآن کریم دست نویس را به موزه خوشنویسی قزوین اهدا کردند .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمد رضا صدیقی می‌گوید: این کتاب از مرحوم غفور صدیق الواعظ برای حاج یحیی صدوقی به یادگار مانده بود که بعد از فوت وی فرزندانش از این کتاب نفیس نگهداری می‌کنند.

وی افزود: حالا به اتفاق نظر همه فرزندان خانواده این کتاب دست نویس ارزشمند را برای نگهداری بهتر و اینکه در معرض دید همه‌ی گردشگران باشد به موزه‌ی خوشنویسی اهدا کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: این قرآن با اسلوب‌های تیموری در قطعی نزدیک به خشتی کتابت شده است و بعنوان یک کتاب نفیس ارزیابی می‌شود.

حضرتی‌ها اضافه کرد: نام کاتب این اثر مشخص نیست، ولی در تاریخ هزار و ۱۲۲ هجری قمری ثبت شده که احتمالا متعلق به اواخر دوران تیموری و یا اوایل دوره صفوی است.

وی افزود: این قرآن در اصل یک جلد بوده که بعد‌ها در دوجلد صحافی شده است.

حضرتی‌ها گفت:: سرلوح‌های این قرآن مزین به خط کوفی است که ویژگی‌های سوره را کتابت و در پایان هر آیه با طلا اندازی تفکیک کرده و بین آیات، حزب‌ها و جزئ‌های قرآن را هم با طلا اندوزی در حاشیه مشخص کرده است.

وی اضافه کرد: در حاشیه صفحات هم فوائد بیشتر نحوی کتابت شده است که باید بررسی شود که متعلق به چه دوره‌ای است و یا کدام علما این یادداشت‌ها را نوشته اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در موزه خوشنویسی چهل ستون قزوین قرآن‌های نفیس و متون مذهبی ارزشمندی نگهداری می‌شود.

حضرتی‌ها از احداث موزه قرآن در قزوین خبر داد و گفت: استان قزوین چهره‌های ممتازی در حوزه علوم قرآنی دارد و خوشنویسان برجسته‌ای هم در کتابت قرآن نقش دارند.

انتهای پیام/

 

یک جلد قرآن کریم  خطی به موزه خوشنویسی اهدا شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.