سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیطرف در صحن علنی:

برای هیچ پست و مقامی به خلاف قانون متوسل نشدم

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در طول عمرم برای هیچ پست و مقامی به خلاف قانون متوسل نشدم چراکه برای ابرو و اخرت خودم ارزش بیشتری قائل هستم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: همان‌گونه که در برنامه‌های من ملاحظه کردید مباحثی را با عنوان مبانی مدیریت و اصول حاکم بر برنامه ذکر کردم که امروز نیز بر آنها تأکید می‌کنم.

وی در ادامه افزود: پایبندی به آموزه‌های دینی، اخلاقی و رعایت اخلاق‌مداری در عرصه مدیریت، تعهد نسبت به تقدم منافع ملی بر منافع بخشی، گروهی و فردی تلاش برای استفاده از نهادهای مدنی، صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتن روحیه انقلابی توأم با انتقادپذیری، پاسخگو بودن واحد‌های زیر مجموعه به مردم نسبت به عملکرد از جمله اصولی است که بنده در مدیریت خود به کار می‌بندم.

وزیر نیرو تصریح کرد: بنده از گذشته تا کنون برای انتخاب هر مدیر سه «ب» را در نظر می‌گرفتم؛ بداند، بتواند و بخواهد و اگر توفیقی‌ هم بوده به دلیل اعتقاد و عمل به این معیار‌ها و ارزش‌هاست.

بیطرف یادآور شد: تلاش مؤثر برای ارتقای شفافیت در مقابله با فساد اداری و همچنین ایجاد فرصت برابر برای فعالیت بخش خصوصی یا دولتی در صنعت آب و برق نیز از برنامه‌های مطرح شده من برای وزارت نیرو است.

وی افزود: در مدت 20 سال خدمت بنده در وزارت نیرو 9.5 سال در حوزه پژوهش فعالیت کرده‌ام، 2.5 سال در سمت مجری طرح‌های کارون سه و کارون چهار و 8 سال در سمت وزیر نیرو بوده‌ام و طی 12 سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو یا آب کشور نداشته‌ام لذا انتساب تمام عملکرد گذشته از ابتدا تاکنون به بنده درست نیست و من پاسخگوی دوره مدیریت خود به تناسب اختیارات خود هستم، همچنین داشتن مسئولیت و خدمت در وزارت نیرو و نظام مقدس جمهوری اسلامی را از افتخار مدیریتی خود دانسته و مشارکت در تأمین آب و برق و نیازهای کشور را علاوه بر خدمت بی‌منت به مردم عزیز جزء ذخیره اخروی خود می‌دانم.

وزیر  پیشنهادی نیرو  تاکید کرد: هم‌اکنون باید در پاره‌ای از موارد که برخی مخالفان مطرح کرده‌اند شفاف‌سازی کنم از جمله آن مشکلات فنی سد سازی است که طی روزهای اخیر از طرف برخی از دوستان مطرح شده است.

بیطرف گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و پراکندگی بارش در طول سال به صورت نامتناسب شرایط خاصی وجود دارد و ما جزء کشورهای کم ‌آب هستیم بنابراین مهار آب‌های سطحی جزء برنامه‌های مهم و ملی بوده است و پس از پیروزی انقلاب بر اساس سیاستَ‌های ابلاغی نظام در سال 77 به این مهم اهتمام ورزیدیم و در این راستا از متخصصان و مدیران فعال در زمینه مهار آب بهره‌ بردیم ضمن اینکه در این باره مطالعات گسترده‌ای صورت گرفت هم‌اکنون 169 مخزن بزرگ در سد‌ها و بیش از  400 مخزن کوچک و متوسط در سدهای مختلف داریم.

وی در ادامه افزود: ذخیره‌سازی 50 میلیارد مکعب و تنظیم آب به میزان 58 میلیارد مکعب از  اتفاقات مثبتی است که در جریان سد‌سازی‌ها رخ داده و به افتخار بزرگ جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

وزیر  پیشنهادی نیرو  بیان داشت: هرچند در پاره‌ای از موارد مشکلاتی وجود دارد اما نباید به دلیل مشکلات جزئی از عملکرد موفق 600 سد چشم‌پوشی کرد  چرا که به هر حال سدسازی در دنیا با چالش‌های متنوعی همراه است. تاکنون 78 سد بزرگ شکسته، که 30 مورد آن در ‌آمریکا، 5 مورد در ژاپن، 7 مورد در برزیل رخ داده است.

بیطرف تاکید کرد:در کار عظیمی مثل سدسازی و مهم و باارزش در ایران 10 پروژه کمتر از انگشتان دست دارای مشکلات فنی است. یکی از آنها که نام نبردند سد لار است، این سد قبل از انقلاب ساخته شده است که پیمانکار آن ایمپرجیلو بوده است که سد دز را ساخته و یکی از قَدَرترین پیمانکاران جهانی است.

وی در مورد سد سیوند و ضربه زدن به آثار باستانی گفت: در مورد سد سیوند و مسائلی که گفته می‌شود باید واقع‌بینانه نگریست چرا که بسیاری از صحبت‌های مطرح شده منطبق با واقعیت نیست حال آنکه تراز سرریز سد سیوند 35 متر اختلاف ارتفاع دارد و تا انتهای دریاچه حداقل 7 کیلومتر فاصله وجود دارد هر چند در این میان با تلاش‌های باستان‌ شناسی برخی اشیا کشف شده و دیگر ارتباطی به سد سیوند ندارد.

بیطرف در مورد سد 15 خرداد،گفت: سد 15 خرداد اقدام بزرگی محسوب می‌شود چرا که آب شهرستان قم را تایید می‌‌کند هر چند در بازوی خاکی آن مشکلاتی وجود دارد اما به هر  حال ذخایر آن قابل بهره‌برداری است.

وزیر  پیشنهادی نیرو  بیان داشت: زرینه رود دیگر سدی است که 50 هزار هکتار آب برای شهرهای تبریز، سقز و میاندو‌آب ایجاد می‌کند گتوند نیز از سرشاخه‌های رود دز برای استان‌های قم، مرکزی و اصفهان تأمین آب می‌کند.

وی همچنین گفت: افتخارم این است که برای هیچ پست‌ و مقامی خلاف قانون عمل نکرده‌ام و آبرو برایم بیشتر از اینها اهمیت دارد که به خاطر آن قانون را زیر پا بگذارم، من برای آبروی خود ارزش قائل هستم.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه همه می‌دانیم من در حوزه مدیریت به چهار اصل پایبند هستم، ادامه داد: این اصول عبارتند از قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری و هر کجا که کار کردم این چهار اصل راهبردی را در مدیریت استفاده کردم و تا پای آبرو پای آن ایستادم.

بیطرف در خصوص فعالیت‌ در چند شرکت، تصریح کرد: پیش از پذیرش مسئولیت باید در شرکتی مشغول به فعالیت می‌بودم، پیشتر در چهار شرکت مشغول به کار بودم که از 3 شرکت انصراف دادم و در حال حاضر فقط عضو هیئت مدیره شرکت مولد نیروگاه جهرم که در اختیار بانک سپه، تجارت، ملی و ملت است کار می‌کنم و در صورتیکه مجلس به بنده رأی اعتماد بدهد همین امروز از آن انصراف  خواهم داد و اعلام می‌کنم که پس از این انصراف هیچ سهم و سمتی در هیچ شرکتی نخواهم داشت.

وی گفت: من در صحبت‌هایم در خصوص دو عدم تعادل در منابع آب و اقتصاد آب و برق صحبت کردم، علی‌رغم وجود این دو عدم تعادل وجود برخی چالش‌های دیگر مانند تضعیف نهاد مدیریت و نهاد کارشناسی در وزارت نیرو و تقلیل انگیزه برخی از مدیران که سال گذشته به وجود آمده مرا بر آن داشت تا با شناختی که  از این وزارتخانه و مدیران خدوم آن دارم و با بهره‌گیری از کمک دولت، مجلس و استفاده از فرصت‌های جدید پس‌ از برجام ان‌شاءالله بر چالش‌ها فائق خواهم آمد و مسیر رشد صنعت ‌آب و برق را  هموار خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو  تصریح کرد: من با پشتکار و تلاش فراوان عرصه خدمت‌رسانی به مردم، بخش‌های اقتصادی را گسترش و ارتقا خواهم داد و طی چهار سال آینده تلاش می‌کنم تا وزارت نیرو با تمرکز بر انجام مطلوب امور حاکمیتی و کاهش تصدی‌گری، باعث افزایش تصد‌ی‌گری بخش خصوصی در این وزارتخانه شوم.

بیطرف گفت: تلاش خواهم کرد تا رویکرد برنامه‌ای در فعالیت‌های وزارت نیرو نهادینه شود و با عنایت به اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در بخش آب وانرژی و برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جایگاه وزارت نیرو را ارتقا بخشم.

وی ادامه داد: تلاش خواهم کرد تا سه موضوع مهم ارتقا حکم‌رانی و بهره‌وری در آب از طریق استقرار مدیریت به هم ‌پیوسته منابع آب با رعایت اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمینی و هماهنگی متقابل میان سرمایه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی با مشارکت ذی‌نفعان اتفاق بیفتد.

وزیر پیشنهادی نیرو  افزود: دومین موضوع مهم که برای آن تلاش خواهم کرد ارتقا تاب‌آوری شبکه برق کشور با تمرکز بر بهبود بهره‌وری توأم با عرضه و تقاضا انرژی الکتریکی و مدیریت تقاضا و بهره‌برداری مؤثر از ظرفیت مبادلات منطقه‌‌ای انرژی خواهد بود.

بیطرف گفت: موضوع مهم سوم ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اعمال حاکمیت با تاکید بر استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای، ایجاد نهاد تنظیم مقررات ، تدوین استانداردهای ارائه خدمات و استقرار سیستم‌های پایش بر فعالیت بنگاه‌های تنظیم و عرضه‌کننده آب و برق خواهد بود که برای آن تلاش خواهم کرد.

وی درباره برنامه‌های آینده این وزارتخانه گفت: صنعت برق ایران با سابقه 120 ساله نقش بی‌بدیلی در رفاه و آسایش  خانواده‌ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده و تداوم روند رشد و توسعه توانمندی‌های داخلی در صنعت برق در حال حاضر جایگاه ایران در جهان چهاردهم و در منطقه اول است.

وزیر پیشنهادی نیرو  ادامه داد: در حال حاضر 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی، 123 هزار کیلومتر شبکه انتقال و فوق‌توزیع، 770 هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف برای تأمین برق مطمئن حدود 34 میلیون مشترک تحت مدیریت وزارت نیرو انجام شده است که اداره مدیریت این سرمایه‌ عظیم نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیگیری مستمر است.

بیطرف در خصوص تولید انرژی الکتریکی در کشور گفت: تولید انرژی الکتریکی در سال گذشته به بیش از 290 میلیون کیلووات ساعت رسید و امسال پیک توان برق از 55 هزار مگاوات عبور  کرد.درطول سال‌های اخیر با توجه به بالا‌رفتن شدت مصرف انرژی و رشد فزاینده مصرف برق در تمامی حوزه‌‌ها اجرای برنامه‌های کاهش تلفات انرژی الکتریکی در اولویت‌ برنامه‌های این وزارتخانه قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء معدود کشورهای  است که دارای فناوری ساخت انواع نیروگاه‌ها در عین حال 100درصد تجهیزات تولید نیروی برق و همچنین بیش از 95 درصد تجهیزات انتقال و فوق‌توزیع  است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مهمترین جهت‌گیری صنعت برق ایران تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز در بخش‌های مختلف بر اساس برنامه‌های راهبردی وزارت‌ نیرو است.

بیطرف افزود: در سال‌های آتی ایجاد تقویت رقابت  در عرضه انرژی، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تداوم خودکفایی در طراحی و ساخت تجهیزات، ارتقا فناوری‌های مورد استفاده، افزایش بهره‌وری اقتصادی، ارتقا سطح پایداری شبکه‌های برق و بهبود تعاملات با بنگاه‌های صنعتی از جمله برنامه‌هایی است که من به جدیت آنها را دنبال خواهم کرد.

وی در خصوص اهداف برنامه‌های خود اظهار داشت: احداث و بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق، افزایش ظرفیت تولید برق تجدید پذیر تا 4 هزار مگاوات، توسعه و بهینه‌سازی شبکه‌و انتقال در راستای ارتقای اطمینان از شبکه، ارتقا متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی حداقل به میزان سالانه یک درصد، تک رقمی کردن تلفات شبکه های برق و توسعه زیرساخت‌‌های هوشمندسازی شبکه برق و مواردی از این دست جزئی از اهداف برنامه‌های من در چهار سال آینده است.

وزیر پیشنهادی نیرو  با اشاره به مسئله آب در کشور گفت: همه به خوبی می‌دانید مسئله آب یک دغدغه جهانی و در کشور یکی از چالش‌های ملی است که ما را در آستانه بحران قرار می‌دهد.

بیطرف با بیان اینکه به دلیل تداوم خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی منابع آب تجدیدپذیر کشور کم شده است، افزود: میزان منابع آب تجدید‌پذیر کشور به 120 میلیارد متر مکعب رسیده است. شاخص سرانه آبی به حدود هزار و 450 متر مکعب در سال رسیده است و به همین دلیل بخش‌هایی از ایران وارد شرایط کمبود آب شده‌است.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود 62 درصد از کل مساحت کشور از مرز تنش ‌آبی عبور کرده‌اند و 54 درصد که 50 درصد از جمعیت کشور در آنجا زندگی می‌کنند وارد مرحله کمبود آب شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو  توصیف این شرایط را اینگونه بیان کرد: تعدادی از رودخانه‌های کشور کم‌آب و یا خشکیده است، برخی  قنات‌ها و چاه‌های آب خشک شده و برخی از تالاب‌های و منابع آب‌های زیست‌محیطی از بین رفته است و در بسیاری از دشت‌ها مسئله نشست زمین رخ داده است.

بیطرف با بیان اینکه متاسفانه مصرف بی‌رویه آب در کشور هنوز ادامه دارد، افزود: بر اساس نتایج طرح به همگام‌سازی مدیریت جامع آب کشور میزان مصرف آب در یک سال گذشته حدود 100 میلیارد متر مکعب که درصد آن از طریق منابع آب سطحی و 60 درصد مابقی ازمنابع زیرزمینی تأمین شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از منابع استراتژیک کشور که تأمین کننده بخش عمده مصارف را تأمین می‌کند دچار مشکلات عدیده‌ شده است و تا کنون بیش از 120 میلیارد متر مکعب از این ذخایر استراتژیک استخراج شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: ورود فزاینده فاضلاب‌های انسانی و پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها و تالاب‌ها و آب‌های ساحلی باعث افزایش ضریب شوری و آلایندگی در آنها شده است.

بیطرف با بیان اینکه با وجود اینکه با سرمایه‌گذاری دولت در سالهای گذشته کارهای قابل توجهی صورت گرفته گفت:  امروز ما در آستانه بحران آب قرار داریم و باید عاقلانه بیاندیشیم و برنامه‌ریزی کنیم و موجدانه تلاش کنیم و مجلس و دولت و همه قوا زیر پرچم رهبری دست به دست هم دهیم تا از این بحران عبور کنیم.

وی با طرح این سوال که راهکار برای رسیدن تعادل پایدار در حوزه انرژی چیست، گفت: باتوجه به مطالعاتی که انجام  دادم بر این باورم که راهکار اساسی، بهبود، اصلاح و ارتقا مدیریت در بخش آب است. در سال‌های گذشته سیاست وزارت نیرو مهار حداکثری و استحصال حداکثری از منابع آب‌های رونده بوده است.

وزیر پیشنهادی نیرو  افزود: در سال 82 به این  نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه و توجه به مدیریت تأمین پاسخگو نیست بلکه باید این مدیریت دوپارچه باشد یعنی هم باید بخش تولید و هم بخش عرضه را ببیند و به نحوی هماهنگی در بین آن‌ها ایجاد کند.

بیطرف در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما برای مدیریت یکپارچه آ‌ب باید مدیریت در سطح ملی، حوزه آبریز و در سطح استان‌ها را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

 موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو 

 جزئیات رای اعتماد به حبیب الله بیطرف 

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
اکبر
۱۱:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
عجب راستگوئی هستی دمت گرم