عبدالرحیم کردی گفته است که چابهار کوتاه ترین و به صرفهترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آبھای آزاد است.
وی خاطرنشان کرده است که افغانستان درحال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بندر عباس و کراچی در پاکستان انجام میدھد و این در حالی است که بندر چابهار در مقایسه با بندرعباس ۹۰ کیلومتر و با کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است.
به گفته کردی، برای آنکه تجار و صاحبان کالا چابهار را به عنوان مقصد و مبدا بار خود در نظربگیرند، باید تخفیفات و یارانههایی را ارائه داد، چراکه درحال حاظر چابهار بندری گران قیمت برای حمل و نقل و ترانزیت کالاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای افزایش تمایل تاجران افغانستانی به استفاده از چابهار تخفیفات ویژهای برای تجار افغانی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تخفیف ۵۰ درصدی سازمان بنادر برای حقوق و عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و تخفیف ۳۳ درصدی به تفاوت سوخت مصرفی موتر های باربری افغانی نمونهای از آنھاست.
وی با اشاره به ارائه بستهھای تشویقی به سایر صاحبان کالا کرد و گفت: ھزینهھای انبار داری در منطقه آزاد چابھار بین یک تا سه ماه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی رایگان است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین راهاندازی خط منظم کشتیرانی در چابهار را برای جذب صاحبان کالا لازم داست و گفت: بنا به تفاھم نامهای که سازمان منطقه آزاد چابهار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد، خط منظم کشتیرانی بین چابهار وهند(بندر کاندلا) هر چهار روز یکبار به چابهار میآید.
کردی خاطرنشان کرد: برای تقویت خطهای منظم کشتیرانی در مسیر چابهار رایزنیهایی با شرکتها ازجمله ترنگ دریا برای راهاندازی خطهای منظم کانتینری در مسیرهای چین، عمان، امارات و قطر صورت گرفته است.
انتهای پیام/