خداوند در این روز، بخش هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل ربع مسکون امروزین درآید.
مطابق روایات، نخستین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.
به نظر برخی از مفسران، آیه 30 سوره مبارکه ˈنازعاتˈ (والارض بعد ذلک دحاها) به همین واقعه اشاره دارد.
از امیرالمومنین(ع) روایت شده است که فرمودند: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در 25 ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت 100 سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است، خواهد داشت.
دَحو به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمامی سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.
از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمین هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد. مجموع این گسترده شدن ˈدَحو الارضˈ نامگذاری می شود.
حجت الاسلام قاضی کارشناس مذهبی با بیان اینکه در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است گفت: خداوند در آیه 30 سوره ˈنازعاتˈ می فرماید: ˈو زمین را پس از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش دادˈ. بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از ˈدَحیهاˈ در این آیه، همان دحوالارض است.
وی با اشاره به اینکه دحوالارض از عنایات خاص خداوند متعال است خاطر نشان کرد: گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده اند که اهمیت آنرا دوچندان کرده است که از جمله میلاد ابوالانبیاء حضرت ابراهیم(ع)، میلاد حضرت عیسی مسیح(ع)، خروج رسول اکرم(ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه به قصد حجة الوداع است همچنین در روایتی نیز آمده است که حضرت قائم(عج) در همین روز قیام خواهد کرد.
کارشناس مذهبی به اعمال شب و روز دحوالارض اشاره کرد وادامه داد: روزه در روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز وپاداش آن مثل روزه 70 سال است و در روایت دیگر کفاره 70 سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را با عبادت سپری کند برای او عبادت 100 سال نوشته شود و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند.
حجت الاسلام قاضی خانی به نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده و آن دو رکعت است اشاره کرد وافزود: در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند ˈلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِˈ.
این کارشناس دعا وزیارت حضرت امام رضا(ع) را از بهترین و با فضیلت ترین عمل مستحبی این روزبرشمرد.
وی ادامه داد بهترین نوع ذکر خدا، به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظردانستن است.
وی اضافه کرد: توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.
انتهای پیام/ج