سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سقوط دختران والیبال ایران در مانیل و عنوانی تكراری که تکرار نشد!

پرونده تیم ملی والیبال بانوان ایران با کسب عنوان نهمی بسته شد، آن هم در شرایطی که تیم ایران همواره در این مسابقات به مقام هشتمی می‌رسید.

به گزارش خبرنگار توپ وتور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده ششمین حضور تیم ملی والیبال بانوان ایران در مسابقات قهرمانی زنان آسیا با کسب عنوان نهمی بسته شد.

مسابقاتی که دختران ایران در ادوار قبلی آن همواره به مقام هشتمی رسیده بودند و این بار از تکرار همین عنوان هم بازماندند و با سقوط یک پله‌ای برای نخستین بار در رده نهم ایستادند.

تیم ملی والیبال بانوان ایران در دور مقدماتی این رقابت‌ها با تیم‌های چین تایپه، تایلند و مالدیو هم گروه بود که حاصل تلاش شاگردان اکرم قهرمانی در این رقابت‌ها کسب یک پیروزی مقابل مالدیو و قبول دو شکست مقابل تیم‌های تایلند و چین تایپه بود.

نتایج دختران ایران در مرحله گروهی موجب شد این تیم در پایان این مرحله به مقامی بهتر از سومی در گروهش دست پیدا نکند و از راهیابی به جمع هشت تیم نهایی باز بماند.

بانوان بلندقامت ایران در ادامه باید به مصاف استرالیا می‌رفتند که در این مسابقه هم تن به شکست دادند تا سومین شکست خود را متحمل شوند. پنجمین حریف تیم ملی بانوان ایران در نبرد قهرمانی آسیا، تیم ملی زنان هنگ‌کنگ بود. دیداری که دختران ایران موفق شدند حریف خود را از پیش رو برداشته و راهی نبرد نهم-دهمی این رقابت‌ها شوند.

دیدار نهم – دهمی نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی زنان آسیا در شرایطی برگزار شد که تیم ملی کشورمان باید برای دومین بار به مصاف تیم ملی استرالیا می‌رفت. دختران ایران این بار موفق شدند با حساب ۳ بر ۲ در دیداری تماشایی و پایاپای حریف خود را از پیش رو برداشته و به مقام نهمی دست پیدا کنند.


**سقوط در غیاب دو ستاره!

عنوان نهمی، نوزدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا که به میزبانی فیلیپین و شهر مانیل برگزار شد، در شرایطی به تیم ملی ایران رسید، که به نظر می‌رسید دختران ایران این بار بتوانند حداقل از عنوان هشتمی خود دفاع کنند. تیم ملی بانوان در حالی راهی مانیل شده بود که 2 ستاره موثر تیمش را در اختیار نداشت. فرنوش شیخی که بعد از ازدواج با کاوه رضایی، ستاره سابق تیم فوتبال استقلال به نظر می‌رسید از حضور در تیم ملی منصرف شده است در دور جدید تمرینات تیم ملی غایب بود.

عدم حضور این بازیکن سرعتی‌زن در ترکیب تیم ملی والیبال به ضرر تیم ملی شد و در بسیاری از مسابقات جای خالی یک بازیکن تمام کننده و اسپک‌زن احساس می‌شد. از طرفی غیبت «شبنم علیخانی» پاسور باتجربه تیم ملی والیبال در این رقابت‌ها به دلیل مصدومیت ضربه بزرگی به بدنه تیم وارد کرد. به اعتقاد اغلب کارشناسان پاسور کلیدی ترین پست در والیبال است و نبودن یک پاسور با تجربه در تیم می‌تواند ضرر جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به گفته کادر فنی تیم ملی، شبنم علیخانی در روز‌های پایانی تمرین و پیش از اعزام به مانیل دچار آسیب‌دیدگی شد. هرچند به نظر می‌رسید دلایل دیگری در این غیبت تاثیر داشته است و تنها مصدومیت نیست. با این حال نگاهی اجمالی به عملکرد فنی تیم ملی و فارغ از اینکه تیم در نقاط مختلفی ضعف داشت، اما بی‌شک اگر علیخانی و شیخی در ترکیب تیم ملی حضور داشتند احتمال داشت نتایج بهتری رقم بخورد تا حداقل همان عنوان هشتمی تکرار شود.


**تغییر و تحول کادر فنی و تاثیرات آن

تیم ملی والیبال بانوان نزدیک به دو ماه پیش از اعزام به فیلیپین و حضور در مسابقات قهرمانی جهان هنوز روی نیمکت مربیگری و کادر فنی سروسامان نداشت. همکاری مایدا چیچیچ با بانوان ایران پایان یافته بود و همه منتظر بودند فدراسیون والیبال ایران کادر فنی جدید تیم ملی را مشخص کند. بعد از مدتی و اواخر خرداد ماه، مصطفی شجاعی، سرمربی اسبق تیم باریج اسانس کاشان و دستیار پیشین خولیو ولاسکو در تیم ملی ایران، به عنوان مشاور فنی تیم ملی بانوان انتخاب شد و از اکرم قهرمانی به عنوان سرمربی نام برده شد.

انتخاب یک مربی جوان که چند سال در لیگ برتر هم به عنوان مربی حضور نداشت سوال برانگیز بود. هرچند به اعتقاد خیلی‌ها به نظر می‌رسید حضور قهرمانی شکل و شمایل تشریفاتی دارد و هدایت این تیم و اختیارات به طور کامل در اختیار مصطفی شجاعی است. با این جود به نظر می‌رسید زمان کافی در اختیار کادر فنی جدید نبود و نمی‌شد انتظار معجزه و رشد ناگهانی از این تیم داشت. با این حال باید منتظر ماند و دید فدراسیون نسبت به ناکامی دختران ایران در فیلیپین چه واکنشی نشان خواهد داد. آیا به کادر فنی فعلی فرصت بیشتری داده می‌شود یا تصمیمات دیگری در انتظار تیم ملی والیبال بانوان خواهد بود.


انتهای پیام/


واکنش فدراسیون مقابل ناکامی بانوان والیبال چه خواهد بود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰