سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاضلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بانک‌های زیستی آغاز راه تولید محصولات زیست فناوری در كشور

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بانک‌های زیستی گیاهی، مولکولی، میکروارگانیسم‌ها و بانک سلول‌های انسانی و جانوری آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیست فناوری است.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تاکنون با تلاش محققان بانک میکرو ارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، 39 هزار و هفت سویه از گروه های مختلف میکروبی شامل باکتری ها، آرکی ها، کپک ها، مخمرها، سیانوباکترها، ریزجلبک ها و دیاتومه ها جداسازی، شناسایی و نگهداری شده اند.

وی افزود: گستردگی میکروارگانیسم ها از نظر تعداد، تنوع محیط های زیست و مسیرهای متابولیک بیشتر از سایر موجودات است، به همین دلیل بررسی تنوع آن ها راه را برای دستیابی به سویه های مفید و ارزشمند صنعتی هموار كرده است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی  ایران  را کشوری غنی از ذخایر ژنتیکی دانست و حفظ این موفقیت را از نقاط قوت کشور در مباحث زیستی، زیست محیطی و تولیدات زیست فناوری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه 54 سویه از این سویه ها بومی بوده و حاصل تلاش پژوهشگران مرکز است، افزود: این سویه ها از مناطق مختلف کشور جداسازی، شناسایی و اسامى آن ها در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است که در این میان، معرفی ٢خانواده جدید مخمری و باکتریایی طی ٢ سال گذشته به عنوان دستاوردهای چشمگیر محققان این مرکز به شمار می آید.

شاهزاده فاضلی گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به مأموریت خاصی که در سال 1386 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، فعالیت خود را آغاز كرد و در حال حاضر دارای چهار بانک زیستی میکروارگانیسم ها، سلول های انسانی و جانوری، گیاهی و مولکولیاست.

جایگاه ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مجامع بین المللی

وی در ادامه بیان کرد: این مرکز طی 10 سال گذشته توانسته یک بانک گسترده زیستی را در کشور پایه گذاری کند و از نگاه تعداد نمونه ها، رعایت استانداردها، ارائه خدمات و معرفی گونه های جدید زیستی جزو برترین های کشور و حتی کشورهای منطقه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ادامه از عضویت در مجامع بین المللی و مورد اعتماد بودن در بین سایر بانک های زیستی جهان، جامع و متنوع بودن بانک های زیستی (بانک گیاهی، بانک مولکولی، بانک میکروارگانیسم ها و بانک سلول های انسانی و جانوری) خبرداد و افزود: موارد فوق آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیست فناوری است؛ محصولاتی که در حوزه های سلامت، غذا، دارو، انرژی و محیط زیست جزو جداناشدنی زندگی است.

شاهزاده فاضلی در پایان اظهار کرد: این مرکز در برنامه ششم توسعه در زمینه بهره برداری از ذخایر ژنتیکی می تواند الگوهای مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته های حوزه های علوم زیستی درخصوص اشتغال و تولید باشد و در بحث اقتصاددانش بنیان، ارزآورى از تولیدات داخلی، به كارگیری فارغ التحصیلان و خروج نخبگان از کشور گام های مثبتى بردارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.