سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسولی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عملکرد روحانی در آینده اصلاحات موثر است/هماهنگی میان تیم اقتصادی پیشنهادی دیده نمی‌شود

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: اگر مجلس همین وزرای پیشنهادی را مورد تایید قرار بدهد، شاهد نارضایتی قابل توجهی باشیم.

سید حسن رسولی رئیس هیئت مدیره بنیاد باران در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به خط مشی که روحانی در دولت قبل اعلام کرد، کابینه دوازدهم نیز همانند دولت یازدهم از ترکیب متعادل و متناسب با خط مشی رئیس‌جمهور تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که این دولت ائتلافی است اما فاصله ترکیب کابینه با انتظارها و مطالبات سازمان رای روحانی، قابل توجه است.

مهمترین ضعف کابینه پیشنهادی بی توجهی به دو راهبرد جوان‌گرایی و بکارگیری زنان است

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: ترکیب کابینه دوازدهم تا حدودی به برخی از انتظارها و مطالبات رای دهندگان پاسخ می‌دهد، اما مهم‌ترین ضعف کابینه پیشنهادی روحانی بی توجهی به دو راهبردی است که روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی خود به آن اشاره کرده بود.

وی درباره دو راهبرد اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور در برنامه‌های تبلیغاتی خود که در چینش کابینه به آن توجه نشده است، گفت: به طور مشخص حتی یک نفر از بانوان در ترکیب هیئت وزیران نیست، حضور سه تن از بانوان در سطح معاونت رئیس جمهور به معنای مشارکت  زنان در هیات وزیران نیست  چرا که این هیئت مرکب از رئیس جمهور و وزرا است.

رسولی با بیان اینکه انتظار این بود که میانگین سنی وزرای دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم جوانتر شود اما این مهم نیز بدست نیامده است، گفت:  در مجموع صرف نظر از میزان برآورد انتظارات 24 میلیون رای دهنده و لحاظ کردن مصالح، موانع و محدویت‌های پیش روی روحانی،  مهمترین مسئله دولت دوازدهم رویکردهای آن در مورد مهمترین چالش‌هایی فراروی این قوه است.

عضو هیئت مدیره بنیاد باران  تاکید کرد: مهمترین چالش‌های پیش‌روی قوه مجریه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، بیکاری، اعتیاد و ... است. در حوزه سیاست داخلی تقریبا هیچ تغییر فاحشی در ترکیب کابینه اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی من این است که اگر مجلس همین مجموعه وزرای پیشنهادی را مورد تایید قرار بدهد، سرخوردگی و نارضایتی قابل توجهی را در مناطق مختلف کشور از مدیریت سیاست داخلی کشور خواهیم داشت.

هماهنگی میان سه عضو موثر ستاد اقتصادی کشور دیده نمی‌شود

رسولی با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی نیز شاهد تداوم نقاط قوت دولت یازدهم هستیم، اضافه کرد:  در زمینه‌های اقتصادی بویژه تعیین سیاست ‌های کلی مالی، پولی و اقتصادی هماهنگی مناسبی میان سه عضو موثر ستاد اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای کار به چشم نمی خورد.

 عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: نمی‌دانم آقای جهانگیری که فرمانده اقتصاد مقاومتی است با چنین ترکیبی تا چه حدی می‌تواند با انجام جراحی‌های بزرگ  اقدامات تعیین کننده انجام دهد.

کرباسیان همچون طیب‌نیا یکی از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد است

وی درباره انتقادهایی که نسبت به وزیر پیشنهادی اقتصادی مطرح می‌شود، ادامه داد: علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم  یکی از صاحب نظران حوزه اقتصاد کلان است و کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم از این حیث فاصله چندانی با آقای طیب‌نیا ندارد.

رسولی بیان کرد: فکر می‌کنم آنچه که بیش از تک تک افراد چهارگانه ستاد اقتصادی دولت باید در ارزیابی بنیه حوزه مدیریت اقتصادی کشور مورد توجه قرار بگیرد برخوردار بودن یا نبودن از دکترین و نظریه واحد اقتصادی در این حوزه است.

عضو هیئت مدیره بنیاد باران تصریح کرد: در شرایطی که مهمترین مشکل کشور اقتصادی است انتظار این  بود که ستاد چهار نفره اقتصادی دولت در کنار وزرای عملیاتی همچون انفت، صنعت و کار از انسجام فکری و نظری بالاتری برخوردار باشند اگر این مسئله محقق شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در عرصه عمل، همگرایی مناسب‌تری به نفع منافع ملی کشور جاری شود.

وی درباره اینکه تاثیر عملکرد دولت روحانی  روی آینده جریان اصلاحات ، خاطر نشان کرد: طی دو دوره انتخابات سال 92 و 96 و بویژه 96 همه ظرفیت اصلاحات بکار گرفته شد تا روحانی در فضایی رقابتی و نفس گیر به پیروزی برسد، نمی‌خواهم بگویم که گفتمان اصلاحات و نظریه حاکم بر رفتار دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکسان است اما قطعا عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان در آینده و در حوزه اصلاح طلبی و کلیت جامعه تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.