سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به منظور پیشگیری از دیابت؛

استفاده از شیرین کننده‌های جایگزین شکر در شیرینی‌های یزدی

یکی از راه‌های پیشگیری از دیابت، استفاده از شیرین کننده‌های جایگزین شکر در شیرینی‌های یزدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  یزد در کنار قدمت معماری و بنا‌های تاریخی زیبایش در زمینه شیرینی‌های سنتی هم آوازه‌ی فراوانی دارد و کمتر کسی است که در مورد این شیرینی‌ها نشنیده یا از آن نخورده باشد.

اما با توجه به این که یزد در ابتلا به دیابت رتبه‌ی بالایی دارد، برای پیشگیری و غلبه بر این بیماری چندسالیست از شیرین کننده‌های گیاهی جایگزین در شیرینی‌های یزدی استفاده می‌شود.

مورکیان، مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: به دلیل افزایش دیابت در استان، و بعد از تحقیقات و بررسی، شیرین کننده‌های جدید از جمله مشتقات استویا، مالتودکسترین و لاکریتوز دست یافتیم و قیمت و ترکیب شدن مناسب با سایر اجزای شیرینی از ویژگی‌های انتخاب این شیرینی بوده است.

در ادامه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: این شیرین کننده‌ها حداقل کالری را به مصرف کننده می‌دهند و از ویژگی‌های آن می‌توان عدم چاقی و کاهش عوارض قند‌هایی که اثرات نامطلوب بر روی میزان قند خون و بروز دیابت دارند را نام برد.

هم چنین، نیری مدیر آزمایشگاه و تحقیقات واحد شیرینی سازی می‌گوید: بعد از هفت سال تحقیق و بررسی، در حال حاضر دو سال است به صورت انبوه از شیرین کننده‌های گیاهی جایگزین در شیرینی‌های سنتی استان استفاده می‌شود و حالا واحد‌های شیرینی سنتی استان، انواع شیرینیجات اصیل یزدی را با استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی تولید می‌کنند.

شیرینی‌های جدیدی که هم چنان بدون تغییر در مزه و شکلشان کام دوستدارانشان را شیرین می‌کنند و می‌توان در بیش از هشتاد درصد از انواع شیرینیجات اصیل یزدی از این شیرین کننده‌ها استفاده کرد.

گفتنی است؛ دو واحد بزرگ شیرینی سنتی استان یزد، توانسته اند کیک حاوی استویا را فرموله کنند و به واحد‌های دیگر تعمیم دهند.

انتهای پیام/ص

در شیرینی های یزدی از شیرین کننده های جایگزین شکر استفاده می شود

گزارش از؛ فائزه شجاعی فر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.