این قرارداد توسط شرکت ایندین پورتس اویل (مجری توسعه بندر چابهار) و شرکت چینی منعقد شده است.
وزارت حمل و نقل هند در بیانیه ای اعلام کرد: قرارداد تامین جرثقیل های (بندر چابهار) به شرکت زد پی ام سی چین واگذار شده است. این شرکت که بزرگترین سازنده جرثقیل های بندری در جهان به شمار می رود، بر اساس تصمیم آژانس های امنیتی، هند حق تامین تجهیزات بنادرش را ندارد.
زد پی ام سی که 70 درصد از سهم بازار جهانی جرثقیل های اسکله ای را در اختیار دارد، یک سفارش 380 کرور روپیه ای از شرکت هندی دریافت کرده است.
پانوس موردوکوتاس، رئیس دپارتمان اقتصاد دانشگاه لیو پست در نیویورک در این باره گفت: سرمایه گذاری عظیم چین در کوریدور اقتصادی چین-پاکستان و زیرساخت های بندری حاشیه اقیانوس هند، هدفی بیش از تجارت دارد.
یک مقام بندری در بمبئی نیز گفت: حضور هند در بندر چابهار، با توجه به ابتکار یک کمربند یک جاده چین و کوریدور اقتصادی چین-پاکستان دیده میشود. چینی ها یک کوریدور در بالا و یک کوریدور در پایین دارند و بنادر موجود را به این کوریدورها متصل می کنند.
انتهای پیام/