به تبع این اصل و قاعده نانوشته، در ارتباط با عرضه و فروش برنج نیز مصداق دارد، موضوعی که هر از چند گاهی ابعادی از این سوء استفاده ها علنی و رسانه ای می شود.
احمد طارمی فلاح، یکی از فعالان حوزه کشت، تولید و فروش برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، اظهار داشت: بعضاً شاهدیم تفاوت جدی و معنادارِ ملموسی از حیث ظاهری میان برنج های خارجی و ایرانی وجود ندارد و همین وجه تشابهات بستر ساز سوء استفاده از متقاضیان و خریداران برنج می شود.
وی افزود: استمرار این وضعیت، تبعات و پیامدهای مخرب و منفی در پی خواهد داشت که تعطیلی و ورشکستگی مراکز تولید برنج، بیکاری فعالان این عرصه و فراتر از آن، به مخاطره افتادن سلامت و امنیت غذایی کشور از نمونه های آن به شمار می رود.
این فعال عرصه کشت و فروش برنج عنوان کرد: بعضاً مشاهده می شود برخی از افراد و گروه های فعال و ذینفع در بازار برنج با اختلاط برنج ایرانی با برنج خارجی درصدد کسب سود هر چه بیشتر از جامعه هدف هستند.
طارمی گفت: در این میان اختلاط برنج تایلندی بیش از دیگر برنج های خارجی انجام می پذیرد، زیرا همسانی رنگ آن با برنج ایرانی، ضریب و درصد بروز هر گونه شک و شبههای در ارتباط با سلامت و اصالت برنج مذکور را به حداقل ممکن کاهش می دهد.
وی در خصوص راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از چنین سودجویی هایی گفت: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، مقرر است در آینده ای نزدیک با استفاده و بهره گیری از روش های موسوم به ژنوتایپی، نظارت و کنترل دقیق تری بر برنج ها انجام پذیرد.
طارمی گفت: امید است طرح و دستورکار مذکور از حیث اجرایی به تأخیر نیفتد و با لحاظ نمودن جدیت هر چه بیشتر در این خصوص، برای همیشه زمینه و بستر سوء استفاده های اینچنینی رفع و محدود شود که قطعاً خروجی آن در حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از سودجویی های اینچنینی نمود پیدا خواهد کرد.
احد میرباقری، یکی از توزیع کنندگان عمده برنج در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به سودهای کلانی که سودجویان از محل فروش چنین برنج هایی به جیب می زنند گفت: عمق برخوردها با این عارضه باید به بالاترین سطح ممکن ( متناسب با تخلفات انجام شده ) ارتقاء یابد تا اساساً ریسکِ تخلف و انحراف در بخش مذکور به میزانی افزایش یابد که حتی به مخیله و ذهن سودجویان ، کسب منافع آنچنانی با اتکای به روش های نامتعارف و غیر انسانی، خطور نکند.
وی افزود: البته برای حصول توفیقات هر چه بیشتر، دقت نظر و هوشیاریِ مردم نیز تعیین کننده به نظر می رسد، زیرا در برخی مواقع نرخ گذاری برنج به روشنی موید تقلبی بودن آن است اما با این وجود بخش قابل توجهی از جامعه مصرف کننده به آن اقبال نشان می دهد.
میر باقری گفت: در شرایطی که برنج ایرانی از کشاورز 11 هزار تومان (در هر کیلو) خریداری می شود، فروش و عرضه آن با قیمت های 7 تا 8 هزار تومان در سطح بازار به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد و یقیناً پشت پرده چنین برنج هایی اغلب به اختلاط ، تقلب و سودجویی های احتمالی معطوف می شود که امید است با تعریف و طراحی تدابیر مقتضی، ضریب تقلب در این بخش به حداقل ممکن کاهش یابد که قطعاً با حصول این امر خطیر در حمایت از کشاورزان و شالیکاران زحمتکش و به تبع آن تولید برنج ایرانی ، به توفیقات سازنده تری دست خواهیم یافت.
انتهای پیام/