سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زندگی نامه شهیدعلی اكبر دهقان

شهید علی اكبر دهقان در حدود سالهای 45 در جلساتی كه تحت عنوان مبارزه با بهائیت تشكیل می شد ، شركت می كرد و خود یكی از پایه گذاران این انجمن در این شهرستان بود .


به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهید علی اكبر دهقان در حدود سالهای 45 در جلساتی كه تحت عنوان مبارزه با بهائیت تشكیل می شد ، شركت می كرد و خود یكی از پایه گذاران این انجمن در این شهرستان بود .سال 1327 در شهر تربت جام و در یك خانواده متوسط كارگری كه از وطن اصلی خود ‹‹ یزد ›› به این شهر مهاجرت كرده بود ، متولد گردید .

در سال 1349 از دبیرستان ابن سینای این شهرستان موفق به اخذ دیپلم شد و در دوره دوازدهم آموزش و پرورش در آمد و مأمور انجام وظیفه در یكی از روستاهای مجاور این شهر گردید كه به عنوان مدیر و آموزگار مشغول به كار شد و در تابستان 1351 موفق به شركت در اولین دوره كلاسهای تابستانی راهنمائی تحصیلی گردید و پس از آن به تدریس در مدارس راهنمائی شهر پرداخت .

شهید دهقان در رشته علوم تجربی و ریاضی ، فوق دیپلم گرفت و علاقه او به مطالعه در مسائل اسلامی مانع ادامه تحصیل او گردید و از این پس به تدریس درس دینی و تشكیل جلسات و انجمنهای مذهبی مشغول شد . او برای همه مردم شهرش یك چهره مشخص مذهبی و پایبند به مكتب بود و در تمام ساعات روز با انبوهی از مشتاقان كه بدور او جمع بودند به اشاعه شریعت حقه اسلام اشتغال داشت .

شهید علی اكبر دهقان در حدود سالهای 45 در جلساتی كه تحت عنوان مبارزه با بهائیت تشكیل می شد ، شركت می كرد و خود یكی از پایه گذاران این انجمن در این شهرستان بود .

او همزمان با این فعالیتها دست به تشكیل صندوق قرض الحسنه زد و با اعتمادی كه به او داشتند كلیه كارهای اداره آنرا به عهده گرفت و خانه محقرش همراه با یك دفتر حسان ساده و مقداری موجودی كه در آن دوران سیاه آریامهری به سختی می توانست به دست آید ، محل شكل گرفتن این سنت پسندیدة اسلامی شد و همان قدمهای اولیه او كه حقاً شایستگی برداشتن ان را داشت ، امروز به صورت صندوق قرض الحسنه المهدی سرمایه قابل توجه و محلی بسیار آبرومند ، در تربت جام با همكاری یاران و شاگردان صمیمی اش اداره می شود .

شهید دهقان در كنار این دست به تشكیل صندوق خیریه زد كه از این راه قدمهای مؤثری برداشت و كتابخانه المهدی نیز از جمله نعماتی است كه با یك سری اقدامات مجدانه او ، امروز در این شهر برای نسل جوان بیادگار مانده است .

او در این شهر یك محور مشخص اسلامی بود كه به همین دلیل همیشه مورد تعقیب مقامات امنیتی بود و در حدود سالهای 55 خانه اش مورد هجوم مأمورین امنیتی قرار گرفت و او را تحت الحفظ به ساواك تایباد بردند كه به علت نداشتن مدارك كافی آزاد شد ، اما وی یك دم دست از مبارزه بر نداشت تا اینكه در اوج مبارزات انقلابی، او توانست رسالت خود را به خوبی انجام دهد و در آن زمان تمام مسائل مربوط به مبارزات از خانه او شروع می شد . او یك رهبر انقلابی برای جامعه ، مخصوصاً فرهنگیان و روشنفكران بود كه بدون اغراق وجود او محركی بسیار قوی برای حركت به شمار می رفت و او در این راه سختی های فراوانی تحمل كرد .

كمیته انقلاب با فرامین امام حول این محور شكل گرفت و عاشقانه شب و روزش را صرف نهاد نوپای اسلام كرد و مرجعی مورد اطمینان برای رفع مشكلات مردم شد .

نوع برخود او با مسائل انتخاباتی و شیوه تبلیغات ستادش ،كه از دوستان او بودند، بر اساس تذكرات بیش از حدش یك قدم خارج از مسائل اسلامی نشد و او با وسواس همه آنها را در چارچوب مسائل اسلامی محدود كرد ، در حالی كه رقبای او با اتخاذ شیوه های تبلیغاتی- تجارتی دست به خرج های هنگفت زده بودند ، حاضر به تن دادن به این مسائل نشد و شدیداً از این شیوه ها ابراز تنفر می كرد و بالاخره با شروع انتخابات برای تشكیل مجلس شورای اسلامی همه قشرهای متعهد در خط امام یك صدا به سوی او آمدند و به عنوان وظیفه شرعی او را برای نامزدی این كار دعوت كردند و او كه واقعاً میل باطنی به این امر خطیر اسلامی نداشت و بر اساس آنچه وظیفه اسلامی اش حكم می كرد ، كاندید شد و طبیعی بود كه شایستگی این كار را داشت و به نمایندگی انتخاب شد .

با توكل به خدا و با تكیه بر توده های مستضعف در خط امام راهی مجلس شد و با تصویب اعتبارنامه اش در تاریخ 17/ 3 / 59 رسماً در سنگر مبارزه مجلس قرار گرفت و همان طور كه زیبنده اش بود ، در این سنگر یكی از یاوران امام و نگهبانان وفادار و مبارز انقلاب بود و در سایه تلاش و خداجوئی در شامگاه خونین 7 تیر 1360 در سنگری كه به آن عشق داشت و در كنار مردانی چون شهید مظلوم بهشتی كه سخت به او ارادت می ورزید به فیض شهادت رسید و به آن چه آرزویش بود نایل آمد.

انتهای پیام /

بیوگرافی شهید علی اکبر دهقان

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
فرزند انقلاب
۲۰:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر اسرائیل
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۷
لعنت بر بهایی و بهاییت
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
لعنت بر اسرائیل