سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزارتوی مشکلات گیم‌نت‌ها؛ راه رفتن نوجوانان روی مرز باریک آسیب

گیم‌نت‌ها از جمله اماکنی هستند که امروز نوجوانان بخش زیادی از وقت خود را در آن می‌گذارنند و البته آسیب‌های زیادی نیز در این حوزه وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه با ظهور عصر الکترونیک و پدیده دستگاه‌های هوشمند، بازی‌های رایانه‌ای نیز از سبک قدیمی و کلاسیک خود خارج شده و در قالب کنسول‌های مختلف با کیفیت‌های بالا مرتب در حال پوست اندازی و ارتقاء است. بالا رفتن کیفیت و سطح باز‌های رایانه‌ای و نیز اضافه شدن سیستم‌های بازی گروهی و آنلاین سبب شده نوجوانان و جوانان زیادی جذب این سرگرمی شوند.

مجموع این اتفاقات علاقه‌مندان اکثراً نوجوان و جوان بازی‌های رایانه‌ای را از منازل شخصی و جلوی تلویزیون‌ها به گیم‌نت‌ها و گیم‌سنترهای آنلاین کشانده است. روزانه بسیاری از جوانان و حتی کودکان وارد فضاهایی به نام گیم نت به عنوان یکی از پاتوق‌های سرگرمی می‌شوند.

اگرچه گیم‌نت‌داری قدمتی نه چندان جدید دارد ولی هنوز در زمینه ساماندهی و مدیریت این مجموعه‌ها چه در راستای مسائل صنفی این افراد و چه در زمینه مدیریت آسیب‌های احتمالی این محیط‌ها برای نوجوانان اقدامی جدی و مطالعه شده انجام نشده است.

شب‌ها هم خواب «کانتر» می‌بینم

سعید 14 ساله‌ می‌گوید: از وقتی پسرخاله‌ام مرا برای نخستین بار به گیم‌نت برد و آن‌جا بازی کردیم، شب و روزم شده پول جمع کردن و رفتن به گیم نت.

وی ادامه می دهد: پدرم می‌گوید اگر همین پول‌ها را جمع کرده بودی میتوانستی خودت یک دستگاه بخری ولی خوب لذت دسته‌جمعی بازی‌کردن ‌چیز دیگری است. اوایل فقط فوتبال بازی می‌کردم ولی حالا دیگر برای خودم در بازی کانتر‌(‌جنگی) غولی شده‌ام (می‌خندد).

اگر از نظارت مطمئن باشم، حرفی ندارم

مادر یکی از نوجوانانی که اخیراً پاتوق فرزندش گیم‌نت شده معتقد است: اگر فضای گیم‌نت سالم باشد ترجیح من هم این است که بجای پارک و خیابان‌گردی گیم‌نت برود، حداقل خیالم راحت‌تر است که از مکان رفت و آمدش مطلع هستم. این‌که انرژی‌اش را با بازی کردن جلوی کامپیوتر خالی کند برای من قابل قبول‌تر از پارک و خیابان گشتن است البته به همان شرط که گفتم در محیط نظارتی باشد.

وی در جواب این‌سوال که در زمینه نظارت بر گیم‌نت چگونه مطمئن می‌شود اظهار می‌دارد: قبل‌تر پسرم به گیم‌نتی می‌رفت که چندبار که آن‌جا رفتم نه مسئول گیم‌نت و نه هم بازی‌هایش برخورد موجه و درستی نداشتند. با اصرار من قبول کرد گیم‌نت دیگری برود که خوب چندباری که به این گیم‌نت سر زده‌ام، صاحبش جوان موجه و با ادبی است و نظم و ترتیب داخل گیم‌نت هم به نظرم قابل قبول‌تر است و خیال من هم راحت شده، هرچند نهایتاً به نظرم جو بازی رایانه‌ای چندماهی بیشتر برای پسرم نخواهد بود.

رفتار صاحب گیم‌نت در کنترل جو عمومی گیم‌نت موثر است

«ع.س» که چندسالی است در این حوزه فعالیت می‌کند و در حال حاضر مدیریت چندین گیم‌نت را در سراسر شهر به عهده دارد معتقد است با وجود اهمیت این حوزه به آن پرداخته نمی‌شود.

وی می‌گوید درآمد گیم‌نت داشتن دیگر مثل قدیم نیست مخصوصاً که دست زیاد شده و اتحادیه هم به عنوان متولی آن چنان که باید و شاید به امور رسیدگی نمی‌کند.

وی یکی از دلایل عدم توجه اتحادیه به گیم‌نت داران و مشکلاتشان را این می‌داند که هر پنج عضو هیئت مدیره اتحادیه از عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی هستند و در نتیجه کسی دلش به حال گیم‌نت داران و مشکلاتشان نمی‌سوزد و می‌گوید: در ابتدا که نرخ گیم‌نت‌ها بالا بود شان و جایگاه آن نیز بالاتر بود ولی حالا با ارزان‌فروشی برخی گیم‌نت‌دارها شان این پیشه پایین آمده است. حد رعایت مسائل اخلاقی و جلوگیری از برخی آسیب‌ها در گیم‌نت ارتباط مستقیمی با رفتار و کردار مدیر مجموعه دارد.

گیم‌نت و آسیب اجتماعی

یکی از والدین نوجوانی که مدت‌هاست معتاد بازی رایانه‌ای است می‌گوید: زور مادرش که به او نمی رسید، من هم چندبار رفتم فضای محل گیم‌نت را چندان مناسب ندیدم. متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل به نظر من این است که سن‌های مختلف آن‌جا در کنار هم هستند. یعنی پسر 14 ساله من با یک جوان 25 ساله هم‌نشین می‌شود که معضلات و آسیب‌های زیادی در پی دارد. اواخر هم با پسری دوست شده بود که 12 سال اختلاف سنی داشتند. از طرفی بازی‌هایی آن‌جا بود که مناسب سن یک نوجوان در سن بلوغ نبود پس در نهایت تصمیم گرفتم با این‌که هزینه‌اش زیاد بود ولی در خانه برایش یک کنسول بازی بخرم تا خیالم راحت باشد.

اتحادیه فقط در زمان اخذ حق عضویت ما را می‌شناسد

صاحب یکی از گیم‌نت‌های مشهد معتقد است عدم نظارت و حمایت اتحادیه منجر به بروز برخی ناهنجاری‌ها و بدنام شدن گیم‌نت‌ها شده است. وی می‌گوید: در همین چند قدمی گیم‌نت بنده یک گیم‌نت بدون مجوز و غیرمجاز شروع به کار کرده است. چندبار با اتحادیه تماس گرفتم و آدرس و مشخصات دادم اما تا اکنون که سه ماه گذشته هیچ اقدامی انجام نگرفته است. این گیم‌نت غیرمجاز با ارزان‌تر دادن از نرخ اتحادیه سبب جلب مشتری‌های من شده، چه بسا در آن‌جا هر اتفاق و مسئله‌ای هم بیفتد بعدتر به اسم تمام ما گیم‌نت دارها تمام خواهد شد غافل از اینکه غیرمجاز است ولی کسی با آن برخورد نمی‌کند.

وی معتقد است مشکلات و برخی ناهنجاری‌ها و حتی عرضه بازی‌های نامناسب در گیم‌نت‌های مجاز اتفاق نمی‌افتد. ما به خاطر مجوزمان هیچ‌وقت اجازه این چیزها را اینجا نمی‌دهیم ولی گیم‌نتی که غیرمجاز است برایش تفاوتی ندارد پس از هر راهی دنبال جذب مشتری و کسب درآمد است.

وی که قصد دارد به زودی گیم‌نتش را بعد از چهار سال جمع کند می‌افزاید: اجاره‌ها روزبروز بالاتر می‌رود، قبض برق و اینترنت و خرابی دستگاه‌ها هم جای خود، اتحادیه حتی در زمینه نرخ‌نامه هم نظارت درستی ندارد تا خیلی‌ها ارزان‌فروشی نکنند و خوب ما قدیمی‌ترها متضرر نشویم. وقتی حتی درباره حریم مجاز راه‌اندازی گیم‌نت قانونی نیست پس دلیلی برای ادامه کار با این شرایط و درآمد پائین برای من بعد از چهار سال نمانده است.

راهکار: مطالبه جدی و استقلال صنفی

از آن‌جایی که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش فرهنگ «گیمینگ» در بین نوجوانان و جوانان و ظهور مدل‌های جدیدی از بازی‌های گروهی و تحت شبکه به عنوان یک سرگرمی مدرن و نیز ورود ایران به بازار تولید محصولات مشابه منجر شده این صنعت رو به رشد و فراگیر شدن باشد. لذا توجه به این صنف و نظارت و ساماندهی مجموعه‌های گیم سنتر یا گیم‌نت می‌تواند نه تنها سبب پیشرفت و رونق این شغل شود بلکه می‌تواند در گامی جدی در جهت سالم‌سازی فضای این مجموعه‌ها باشد.

شاید راه‌اندازی صنف مستقل با عنوان «ورزش‌های الکترونیک» یا مشابه آن با توجه به روند رو به رشد این حوزه بتواند نقش قابل قبولی در مدیریت و هدایت این مجموعه‌ها انجام دهد زیرا اتحادیه محصولات فرهنگی با توجه به معضلات و دردسرهای مربوط به خود در حوزه مدیریت محصولات فرهنگی نخواهد توانست در هر دو حوزه مدیریت و هدایت کامل و کافی داشته باشد.

در نهایت می‌توان گفت حداقل مطالبه فعالان این حوزه پاسخگویی اتحادیه محصولات فرهنگی در زمینه مشکلات و معضلات پیش روی فعالان این صنف و ارائه راهکار در جهت رونق مشاغل و برطرف شدن مشکلات آن‌ها می‌باشد که امیدواریم این امر محقق شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

مشکلات گیم نت ها و آسیب هایی که برای نوجوانان بوجود می آید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.