وى ادامه داد: سالانه چهار تا ٦ درصد درآمد ناخالص ملى کشور صرف حوادث انسان ساز مى شود و گاهى ١٥ تا ٢٠ سال از سرنوشت یک خانواده تحت تاثیر یک حادثه قرار مى گیرد و با مبلغى که در حوادث هزینه مى شود، مى توان تمام اتوبان هاى و راه هاى کشور را بازسازى و نوسازى کرد.
جمال الدینى اظهار کرد: از طرفى باید توجه کرد که آمادگى خانوارهاى ایرانى در برابر حوادث و بلایا از ١٠٠، ٩٣ است.
وى با بیان اینکه درصد قابل توجهى در کشور جان خود را به دلیل سلفى گرفتن از دست مى دهند، گفت: در هنگام صاعقه افراد بسیارى براى تماشا به ارتفاع مى روند و به همین دلیل جان خود را از دست مى دهند.
معاون آموزش، پژوهش و فناورى جمعیت هلال احمر عنوان کرد: آمار ما با برنامه توسعه پنجم و کاهش آمارهاى مرگ و میر به واسطه حوادث و بلایا، فقط در 2سال اول کاهش داشت و این نشان مى دهد عملکرد ما قابل قبول نبوده است و به همین دلیل بحث آموزش همگانى مطرح مى شود که بسیار اهمیت دارد.
وى ادامه داد: در آموزشی که در فاز پیشگیرى قرار مى گیرد، هنوز نتوانسته ایم خوب عمل کنیم و موفق باشیم، آموزش همگانى محقق نمى شود مگر این که توجه کنیم هدف از آموزش، تغییر رفتار است و اثرگذارى وقتى مشخص مى شود که رفتار مردم تغییر کند.
جمال الدینى تصریح کرد: باید توجه کرد سطح دانش مردم متفاوت است و برنامه سازى باید با پژوهش و آمار همراه باشد، آموزش همگانى در عین سادگى بسیار پیچیده است.
وى گفت: نکته دیگر نیاز به بازآموزى است و نباید خیال مان راحت باشد که آموزش انجام شده است؛ زیرا بدون انجام مانور و بازآموزى، این آموزشها فراموش مى شوند البته آموزش ناصحیح نیز بدتر از آموزش نگرفتن است و آموزش باید استاندارد و صحیح باشد.
معاون آموزش، پژوهش و فناورى جمعیت هلال احمر عنوان کرد: باید بین تهدید و خود کارآمدى، تعادل وجود داشته باشد و آموزش همگانى وقتى موفق است که ارزش اجتماعى داشته باشد.
جمال الدینى گفت: به طور مثال زمانى صدا و سیما در کاهش حوادث جاده اى موفق شد که شخصیت سازى انجام گرفت و داش سیا به وجود آمد یا از هنرمندان به منظور فرهنگ سازى کمک گرفته شد.
وى افزود: تا زمانى که این اتفاق نیفتد، بنگاه هاى اقتصادى نیز وارد این قضیه نمى شوند؛ زیرا وقتى ارزش اجتماعى به وجود بیاید، منابع اقتصادى آن هم تامین خواهد شد.
انتهای پیام/