سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار؛

اصحاب رسانه باید به قدرت خود ایمان بیاورند

وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار گفت: اصحاب رسانه باید به قدرت خود ایمان بیاورند، زیرا هر قدرتی مسئولیت ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست گرامیداشت روز خبرنگار که امروز (دوشنبه) در محل وزارت خارجه برگزار شد با بیان اینکه امروز یاد خاطره شهدای مزار شریف یک واقعیت را در اذهان ما یکبار دیگر متبلور می‌کند و آن حضور خبرنگاران و دیپلماتها در یک صحنه و جهت برای رساندن پیام به مردم عزیزمان است. ما تعداد زیادی از همکارانمان در وزارت خارجه همراه شهید صارمی داشتیم که شهید شدند. البته این قدرت خبرنگاران است که 10 دیپلمات شهید شدند و یک خبرنگار ولی آن روز، روز خبرنگار شد.

وی ادامه داد: رسانه و وزارت خارجه هدفی مشترک دارند و شرایط ویژه‌ای را برای مسئول سیاست خارجی و رسانه به عنوان پیام رسان داخلی و خارجی ایجاد کرده هر چند کار دشواری است.

ظریف تأکید کرد: در جهان امروز پیام ارزش واقعی پیدا کرده و یک خط توییت 140 حرفی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سیاست گذاری آینده داشته باشد و اگر پیام غلطی را منتقل کند چه بسا جنگی به راه اندازد.    

وزیر امور خارجه افزود: این واقعیت وجود دارد که دارندگان قدرت، ابزار‌های بسیاری دارند یک خبرنگار می‌تواند در عرصه جهانی قدرتمند باشد، یک خبر می‌تواند قدرت باشد و گفتمان به همان اندازه قدرت و نفوذ ایجاد کند. در جهان امروز ما و در کل دنیای علوم انسانی انتخاب تحلیلگر، پژوهشگر و کنشگر یک واقعیت است و می‌توان یک یا چند خبر را برای انعکاس انتخاب کرد این انتخاب می‌تواند فاصله بین عزت ملی یا شرمساری باشد.

وی بیان داشت: اصحاب رسانه بايد به قدرت خود ايمان داشته باشند و آن را باور كنند البته هر قدرتی مسئوليت ايجاد می‌كند و هيچ قدرت بدون مسئوليتی را نداريم.

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات خلیج فارس گفت: دوستان در این تحولات قدرت و تاثیر این موضوع را شاهد بودند.

ظریف گفت: همه دوست دارند پیام را بی‌طرفانه منتقل کنند اما این تصور که می‌توان صرفا با واقعیت اجتماعی عینی برخورد کرد مقداری کم لطفی در حق پژوهشگر است زیرا خبرنگار می‌تواند عکسها و خبرهایی را انتخاب کند که از نظر او پیام بهتری را منتقل کند.

 وزیر امور خارجه با اشاره به مراسم تحلیف رئیس جمهور گفت: تعدادی از مقامات کشورهای حاضر به دنبال گرفتن سلفی با این حقیر بودند و این تصاویر موضوعی را منتقل می‌کرد و انتخاب عکسهای دیگر پیام دیگری را منتقل می‌کرد که نتیجه آن را دیدید.

ظریف گفت: امروز هر انسانی می‌تواند موج آفرین باشد و اگر پیام درست تولید شود حتی یک خبرنگار غیرحرفه ای یا شهروند خبرنگار می‌تواند یک موج عظیم به راه اندازد.

وی با اشاره به تصویر بچه سوری در سواحل اروپا که موجی در دنیا به راه انداخت، گفت: این تصویر می‌تواند در چند لحظه موجی از احساسات را به راه اندازد. امروز احساسات هم جهانی شده و قدرتها در برابر این موج خیلی کم می‌توانند مقاومت کنند.

ظریف ادامه داد: جنگهای طولانی بدلیل برانگیخته شدن احساسات قابل طولانی شدن نیست و اینها از مزایای دنیای امروز ماست.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نمی‌توان مخاطب را انتخاب کرد، گفت: امروز مخاطب شناسی معنا ندارد و به مفهومی بسیار سخت شده است.

ظریف افزود: هر مطلبی به محض اینکه منتشر شد تمام دنیا مخاطب شماست و نمی‌توانید بگویید من آن را برای مخاطب خاص انتخاب کردم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز بيشترين هزينه‌ها در حوزه روابط عمومی برای توليد پيام است، تصریح کرد: همسايگان ما هزينه سنگینی برای توليد پيام متقبل می‌شوند و طرف مقابل هزينه سنگين چند ميليون دلاری را در ماه هزينه نمی‌كند كه در جهت منافع ما باشد، بنابراين باید توجه كنيم  پيامی كه توليد می‌شود چه محتوايی دارد.

وی در پایان گفت: توجه، حساسيت و رعايت منافع ملی در توليد پيام و گفتمان توسط ما و شما خبرنگاران يك ضرورت اجتناب ناپذير است و نياز دارد با يكديگر به عنوان دو بالی كه می‌خواهيم منافع ملی را پيش ببريم هماهنگ باشيم.

انتهای پیام/

رعايت منافع ملی در توليد پيام يك ضرورت اجتناب ناپذير است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.