سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

برپایی همایش ملی خنیاگران در تربت جام

نخستین همایش ملی خنیاگران جام، شهریور امسال در تربت جام برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد نعمت الله فیاض، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام در نخستین نشست ستاد برپایی این همایش در فرمانداری این شهرستان گفت: تلاش بر این است که این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی و نیز نخبگان حوزه فرهنگ و هنر در نیمه اول شهریور به مدت ٢ روز در تربت جام برگزار شود.

وی با اشاره به دلیل انتخاب تربت جام به عنوان میزبان این همایش ملی، افزود: یکی از ظرفیت‌ها و برجستگی‌های غنی تربت جام وجهه خوب هنرمندان این خطه در حوزه موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی است که در عرصه بین المللی نیز درخشش بسیاری داشته اند.

رئیس ستاد همایش ملی خنیاگران گفت: محوریت همایش خنیاگران جام، نکوداشت پنج هنرمند و چهره بین المللی موسیقی مقامی مرحومان غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، عبدالله سرور احمدی، ذوالفقارعسکریان و غلامعلی نی نواز و نیز تجلیل از ١٢ هنرمند پیشکسوت این خطه که عناوین جهانی دارند، خواهد بود.

نعمت الله فیاض افزود: یکی از نکات برجسته این همایش بحث علمی است که در حوزه موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی خواهیم داشت که محققان و پژوهشگران با ارائه مقاله نقاط ضعف، قوت و آسیب‌های این بخش را بررسی خواهند کرد تا به اتفاقات خوشایندی در این حوزه برسیم.

وی گفت: یکی از مهمترین مطالبات هنرمندان این خطه ادامه عملیات ساختمانی ٢ پروژه مهم فرهنگی وهنری پژوهشکده موسیقی و مجتمع فرهنگی هنری است که در حاشیه سایت مسکن مهر تربت جام نیمه کاره ر‌ها شده اند.

احمد شافعی معاون فرماندار تربت جام نیز با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری همایش ملی خنیاگران جام افزود: هنر موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی نیازمند توجه خاص و جدی است که متاسفانه تاکنون مورد بی مهری واقع شده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی و معیشتی هنرمندان، گفت: متاسفانه به معیشت هنرمندان هیچ توجهی نشده و وضعیت برخی از آن‌ها که معروفیت جهانی نیز دارند به گونه‌ای است که انسان را شرمنده می‌کند.

شافعی افزود: البته ما برای پرداخت تسهیلات به هنرمندان، از محل صندوق کارآفرینی امید، برای ایجاد اشتغال آنان مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: برگزاری نخستین همایش خنیاگران با نگاهی عالمانه قابل ستایش است و کلیه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان ستاد همایش را همراهی خواهند کرد تا میراث هنری منطقه در سطح ملی و جهانی معرفی شود.

انتهای پیام // ز.‌ی
 


همایش ملی خنیاگران در تربت جام برگزار می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.