شرط اول: نیت، یعنی از زمانی كه میخواهد به احرام عمرهی تمتع محرم شود، قصد انجام حج تمتع را داشته باشد. در غیر این صورت حج او صحیح نیست.
شرط دوم: مجموع عمره و حج، در ماههای حج واقع شود.
شرط سوم: حج و عمره، هر دو در یك سال واقع شوند.
شرط چهارم: مجموع عمره و حج برای یك شخص و توسط یك شخص باشد. بنابراین اگر فردی دو نفر را اجیر كند كه یكی از آن دو از طرف میت حج تمتع بهجا آورد و دیگری عمرهی تمتع، مُجزی نیست.
كسی كه وظیفهاش حج تمتع است نمیتواند به اختیار خود و عمداً به حج اِفراد یا قران عدول كند.
كسی كه وظیفهاش حجّ تمتع است و میداند كه به علت تنگی وقت نمیتواند عمره را تمام كند و حج را درك نماید، واجب است از حج تمتع به حج اِفراد عدول كند و سپس بعد از تمام كردن اعمال حج، عمرهی مفرده بهجا آورد.
زنی كه بنا دارد حج تمتّع انجام دهد، چنانچه هنگام رسیدن به میقات، مبتلا به عادت ماهانه باشد، اگر احتمال بدهد تا پیش از ضیق وقت برای احرام حج تمتع، پاك میشود و میتواند پس از غسل كردن اعمال عمرةی تمتع را انجام دهد، سپس با احرام حج، وقوف در عرفات را از اول ظهر روز عرفه درك كند، واجب است در میقات به عمرهی تمتع مُحرم شود، سپس اگر پاك شد و وقت كافی برای انجام اعمال عمره و درك وقوف اختیاری در عرفات را داشت، باید همین كار را بكند، و اگر اتفاقاً پاك نشد یا وقت كافی برای انجام اعمال عمره تا وقت درك وقوف در عرفات را نداشت، باید با همان احرام عمرهی تمتع عدول كند به حج اِفراد، و پس از آن عمرهی مفرده انجام دهد، و این عمل او مُجزی از حج تمتع است.
و اگر اطمینان دارد تا وقت احرام برای حج و درك وقوف عرفات پاك نمیشود یا اگر پاك شود، وقت كافی برای انجام اعمال عمره تا درك وقوف عرفات را نخواهد داشت، در این صورت باید در همان میقات به قصد ما فیالذّمه و یا حج اِفراد محرم شود، و پس از انجام اعمال حج، عمرهی مفرده بهجا آورد، و عمل وی مجزی از حج تمتع خواهد بود.
ولی اگر هنگام احرام در میقات پاك بود، سپس در بین راه یا در مكّهی مكرّمه پیش از انجام طواف عمره و نماز آن یا در اثنای طواف پیش از اتمام شوط چهارم، عادت ماهانه برایش عارض شد، و تا وقت انجام اعمال عمره و درك وقوف اختیاری عرفه پاك نمیشود، در این صورت، مخیر است بین اینكه عدول نماید با همان احرام عمرهی تمتع به حج اِفراد، و پس از انجام حج اِفراد، عمرهی مفرده انجام دهد كه این عمل او مجزی از حج تمتع است، و بین اینكه طواف عمره و نماز آن را رها كند و با انجام سعی و تقصیر از احرام عمره خارج شود، سپس با احرام حج و درك وقوفین و انجام اعمال مِنی، در مراجعت به مكه، طواف عمره و نماز آن را ـ پیش از انجام طواف حج و نماز آن و سعی، یا بعد از انجام آنها ـ قضا كند، و این عمل او نیز مجزی از حج تمتع است و چیز دیگری بر او نیست.
و چنانچه در اثنای طواف، پس از اتمام شوط چهارم، عادت شد، با رهاكردن بقیه طواف و نماز آن، سعی و تقصیر را انجام میدهد و از احرام عمره خارج میشود، سپس بعد از درك وقوفین و انجام اعمال مِنی، در مراجعت به مكه، پس از انجام طواف و نماز آن و سعی یا پیش از انجام آن، طواف عمره(۱) و نماز آن را تدارك میكند، كه این عمل او مجزی از حج تمتّع است و چیز دیگری بر او نیست.
انتهای پیام/
شرایط صحّت حج تمتع