وی ادامه داد: فعال شدن قطار کانتینری ترانزیتی بین اسلام آباد - تهران - استامبول از جمله مذاکراتی بود که امروز با هیات پاکستانی مطرح شد.
وی افزود: همچنین بر اساس مذاکراتی که بین کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و قزاقستان انجام شده قرار است تا قطار ترانزیتی بین این کشورها از مسیر ایران نیز عبور کند.
وی تصریح کرد: این قطار یکبار دیگر در سال 2010 از ایران عبور کرد، اما به دلیل مشکل خالی بازگشتن کانتینرها از استامبول به اسلام آباد حرکت آن متوقف شد.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن کشور افزود: طرفین مذاکره جلسه ۲ هفته قبل در پاکستان توافق کردند تا مشکل بازگشت خالی واگنها را حل کرده و این مسیر ریلی مجددا راه اندازی شود.
محمدی بیان کرد: همچنین در نشستی که چهار ماه قبل در روسیه برگزار شد مقرر شد تا قطار ریلی جادهای تهران به مسکو از مسیر باکو عبور کند.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن کشور گفت: براساس توجه به بیشینه تاریخی ارتباطات تجاری بین دو کشور در کریدور راه ابریشم، ارتباطات فرهنگی میان ملتهای دو کشور، و ارتباطات بسیار خوب دیپلماتیک در طول دورههای مختلف حتما باید ارتباطات تجاری میان دو کشور افزایش پیدا کند.
ابراهیم محمدی اظهار داشت: با توسعه ارتباطات ریلی بین ایران و پاکستان میتوانیم آینده بهتری برای توسعه تجارت بین دو کشور رقم بزنیم.
وی بیان کرد: در سال جاری رشد خیلی خوبی را در حوزه ارتباطات ریلی با کشور پاکستان داشتیم.
وی ادامه داد: در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مشابه سال گذشته ۵، ۴ درصد تعداد رام قطار باری در مسیر زاهدان – کویته افزایش داشته است.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن کشور گفت: جا دارد از همکاران پرتلاش صنعت ریلی کشور پاکستان و ایران جنوب شرق بخاطر رشد ۶، ۰ درصدی ترانزیت کالا، رشد 126 درصدی صادارت به پاکستان و رشد تقریبا ۵ درصدی واردات از پاکستان در چهار ماهه ابتدای سال تشکر کنم.
وی تصریح کرد: ما در اجلاس اکو توسعه ارتباطات ریلی بین اسلام آباد – تهران – استانبول و اسلام آباد – تهران – آلماتی را گسترش دادیم.
وی از هیات پاکستانی برای مذاکرات ببشتر جهت حضور در تهران دعوت کرد.
انتهای پیام/ف