سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهلت 10 روزه وزارت بهداشت افغانستان به شرکت‌های داروسازی

فیروزالدین فیروز وزیرعامه افغانستان گفت: هشت صد شرکت وارد کننده ادویه جات در افغانستان بطور غیر قانونی فعالیت می کند و هنوز ریجستر نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فیروزالدین فیروز وزیرعامه که در ورکشاب مرور فعالیت های سالانه اداره ملی تنظیم اموردوایی و محصولات صحی در کابل صحبت می کرد گفت: هشت صد شرکت وارد کننده ادویه جات در افغانستان بطور غیر قانونی فعالیت می کند و هنوز راجستر نشده است.

اوعلاوه کرد: بیش از دو صد شرکت دوا سازی داخلی در خارج از کشور بدون جواز نامه وزارت صحت عامه افغانستان فعالیت می کنند.

وزیر صحت عامه به شرکت های که هنوز راجستر نشده است ۱۰ روز مهلت داد. او گفت اگر تا ۱۰ روز دیگر شرکت های تان را به وزارت صحت عامه ثبت وراجسترنکنید، آنرا را باطل اعلام کرده و مسوولین اش را مجازات و محاکمه می کنیم.

وزیر صحت با بیان اینکه دولت افغانستان سالانه ۲۰۰ میلیون دالر ادویه خریداری می کند گفت: ما زمینه را برای ۵ شرکت مساعد می سازیم تا با این ۲۰۰ میلیون دالر ادویه خریداری کنند.

فیروزالدین فیروزگفت: درافغانستان ۱۴ هزار دواخانه وجود دارد و۴ هزار فارمسیست؛ این به این معنی است که ۱۰ هزار دوا خانه ما بدون فارمسیست است که این امر باعث می شود تا ادویه بی کیفیت وارد کشور شود.

او افزود:”به خاطر اینکه این مشکل اساسی حل شود و درتمام دوا خانه ها یک فارمسیست باشد، ما خریداری اودیه را از طریق رقابت به ۵ شرکت معتبر واگذار می کنیم”.

آقای فیروز گفت:” در افغانستان شش قلم ادویه تولید می شود و ما از آن حمایت می کنیم دستور داده ایم که هیچ کسی و شرکتی حق ندارند که این شش قلم ادویه را از خارج وارد کنند”.

درهمین حال داکتر نورشاه کامه وال رئیس اداره ملی تنظیم امور ادویه و محصولات صحی، در مورد دست آورد های یک ساله این اداره بیان داشته گفت: بخاطر کیفیت پائین ما تنها در سال گذشته شش باب عمده فروشی دوا و ۴۲۰ باب دوا خانه رامسدود کردیم.

وی افزود: درطول یک سال گذشته ۱۱۵۴ اداره و شرکت را جواز فعالیت داده است و نیز به مشکلات بیش از ۱۴۹۰۰ نفر مراجعه کننده رسیدگی کرده است.

کامه وال افزایش ۳۰ درصد آزمایشات دوایی، کنترول ۷ درصد دوا، امضای تفاهم نامه با ادارات تنظیمی ادویه کشور های ایران و هند، معیاری سازی سیستم و ۳۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و۸۸۱ افغانی عاید را از دست آورد های دیگری یکساله اداره اش عنوان کرد.

وی افزود: چالش عمده ما این است که ۹۵ درصد ادویه ازخارج وارد میشود و کنترول آن نیاز به ظرفیت مسلکی دارند که محیط کاری ما فعلا این ظرفیت را ندارند.

کامه وال افزود: بازبودن سرحدات افغانستان و زمینه قاچاق دوا از سرحدات را از دیگر چالش های اساسی فراروی اداره اش عنوان نمود.

اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی یک سال قبل درچوکات تشکیلات وزارت صحت عامه افغانستان به فرمان رئیس جمهور ایجاد گردید.

 انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.