سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

ضرورت برند سازی محصول زعفران

تحریم‌ها مهمترین مانع توسعه برند‌های ایرانی است که عدم برندسازی محصول زعفران برند این محصول را به اسپانیا داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ راضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ایران به واسطه کالا‌هایی همچون زعفران، پسته، فرش دستباف، فیروزه و ... برند‌های نام آشنایی در بازار‌های بین المللی دارد، افزود: دنیا این کالا‌های ایرانی را به خوبی می‌شناسد و همین موضوع سبب ایجاد کسب و کار‌های گسترده‌ای در داخل شده به طوریکه برند این محصولات نقطه قوتی برای کشور است.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب صنعتی موضوع برند و نشان تجاری مورد توجه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان قرار گرفت، عنوان کرد: برند شبکه‌ای به هم پیوسته، علمی، فناورانه و چندوجهی و چند جانبه برای تولید یک محصول است که شاهرگ اصلی آن حضور در عرصه‌های بین المللی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مهمترین مانع توسعه برند‌های ایرانی را تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه تحریم‌ها باعث شد تا نتوانیم در بازا‌های بین المللی حضور داشته باشیم به طوری که امروز ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما عدم برندسازی و حضور شرکت‌های ایرانی در بازار‌های بین المللی سبب شده تا برند اسپانیا در این حوزه جای ما را بگیرد.

علیرضایی همچنین در ارتباط با اینکه آیا نداشتن آگاهی فعالان اقتصادی نیز در عدم ثبت برند‌ها تاثیر داشته است؟ گفت: آموزش نقش مهمی در ثبت برند‌های استان داشت به طوریکه تا ۱۰ سال پیش تلاش برای ثبت برند‌های استان و یا توجه فعالان اقتصادی به این حوزه تبدیل به آرزویی برای ما شده بود، اما خوشبختانه برگزاری همایش نشان تجاری به صورت سالانه توسط انجمن مدیران صنایع خراسان این آرزوی دیرینه را برآورد کرد و امروز شاهد پیشرفت و ترقی برند‌های استان به واسطه آموزش‌هایی که در این همایش دیده اند، هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ورود برند‌های خارجی و دادن فضای تجاری به آن‌ها برای برند‌های ایرانی و تولید داخل تهدید به شمار می‌آید گفت: مردم همه کشور‌ها به سمت برند‌های بین المللی کشیده شده اند و طبیعی است که به دنبال بهترین‌ها باشند، اما حضور برند‌های خارجی در ایران منوط به داشتن نمایندگی رسمی آن‌ها در کشور است تا از قاچاق کالا جلوگیری شود.

علیرضایی افزود: درست است که تعدادی برند خارجی در بازار استان وارد شده اند و به شبکه توزیع پیوسته اند و فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کرده اند، اما تفاهم نامه‌ای با آن‌ها منعقد شده که بعد از طی یک بازه زمانی چند ماهه باید ۲۰ درصد تولید خود را در ایران انجام دهند تا کمکی برای تولید داخلی باشند.

وی ۱۰ بازار اصلی شامل کشور‌هایی همچون افغانستان، آسیای میانه و اروپا را از جمله بازار‌هایی عنوان کرد که برند‌های ایرانی را به خوبی می‌شناسند و گفت: صنایع غذایی، پوشاک، زعفران و منسوجات جزء کالا‌های نام آشنا و برند ایرانی در این بازار‌ها هستند.

انتهای پیام//ف. ح.


تحریم مهترین مانع توسعه برند‌های ایرانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.