سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز توزیع شناسنامه برای آوارگان داخلی در هرات

روند توزیع تذکره برای ۱۵ هزار بی‌جا شده داخلی در هرات آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد جاوید نادم» رئیس اداره مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که در شود.

وی افزود: این پروژه در طول شش ماه تکمیل می‌شود که با هزینه یک میلیون افغانی از کمک‌های سازمان «ان از سی» راه‌اندازی شده است.

وی بیان داشت: به علت مشکلات اقتصادی افراد بی‌جا که توان رفتن به ولایت خودشان را ندارند، تذکره ولایت مربوطه‌شان در هرات داده می‌شود.

ازسوی هم حضور اتباع کشورهای دیگر نگران کننده است که توسط این روند می‌توانند شناس‌نامه افغانستانی را اخذ کنند.

اما مسئولان در ثبت احوال و نفوس کشور می‌گویند: از یک سال قبل این اداره تحقیق و برسی‌های انجام داده تا هویت بی‌جا شدگان تثبیت گردد که دربارهٔ توزیع تذکره کدام نگرانی وجود نداشته باشد.

«همایون محتاط» رئیس کل اداره ثبت احوال و نفوس کشور گفت: همه چیز براساس قانون اجرا می‌گردد که هیچ‌کس نمی‌تواند هویت ملی جعلی را از این اداره دریافت کنند.

سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات گفت: دولت باید کوشش کند تا برای بی‌جا شدگان مکتب، مراکز درمانی و شغل ایجاد و ازاین طریق تسهیلات زیادی ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که مسئله توزیع تذکره باعث خرسندی بی‌جا شدگان حاضر در مراسم شده و می‌گویند که توزیع تذکره باعث حل مشکلات‌شان خواهد شد.

حاضرین در مراسم می‌گویند که نداشتن تذکره باعث مشکلات متعددی شده بود که نمی‌توانستند فرزندان‌شان را شامل مکتب سازند و کارهای دولتی انجام دهند که حالا این مشکل حل گردیده است.

این درحالی است که ناامنی، دسترسی نداشتن به امکانات اولیه و مشکلات اقتصادی باعث شده تا کتله‌ای بزرگی از شهروندان به دیگر ولایات کشور مهاجر شوند که بیشتر بی‌جا شدگان در هرات، از ولایات‌های هم‌جوارِ بادغیس، غور، فراه و نیمروز اند که دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ سال درهرات زندگی می‌کنند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در هرات، حدود ده هزار خانواده شامل ۸۵ هزار بی‌جا شدهٔ داخلی در پنج ناحیه از این شهر زندگی می‌کنند.

 انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.