سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرش یادگاری از دل تاریخ

تاریخچه پرقدمت فرش باعث شده تا بشر علاقه زیادی به این هنر نشان دهد. اولین آثار به جا مانده از فرش‌بافی مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ بشر از زمانی كه خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی روزمره را احساس نمود، به فكر داشتن منسوجي بود تا او را در برابر سرما و سختی زمين محافظت نمايد. پشم و موی حيواناتی نظير گوسفند و بز، اولين يافته های بشر برای برآوردن اين نياز بود و متعاقباً پوست اين حيوانات اولين زيرانداز يا به عبارت ديگر فرش منسوج بود.

به دنبال تحول و پيشرفت در زندگی، بشر آموخت كه می تواند با در هم نمودن و فشردن الياف پشم، زيراندازی ضخيم تر و گرم تر به نام نمد تهيه نمايد.

متعاقباً با فراگيری فنون ريسندگی و تابندگی، نخهای پشمی را توليد نمود و برای اولين بار با ادغام رشته نخهای افقی و عمودی نخ های پشم، گليم را ابداع كرد

و اين سرآغازی بود برای ابداع فرش گره دار يا پرزدار كه هنر و فني پيشرفته تر بود. تاكنون تاريخ دقيق اين ابداعات برای ما مشخص نشده است، اما در ميان فرش های گره دار قدیمیتر ترين يافته، متعلق به حدود پنج قرن قبل از ميلاد مسيح می باشد. 

 

فرش پازيريك  توسط سرگئی رودنكو، باستان شناس معروف روس كشف گرديد 

تمامی نقش و نگاره های موجود بر روی  فرش پازیریک مشابهت فراوانی با نگاره ها و حجاری های كاخ تخت جمشيد در ايران دارد. اين شباهت به اندازه ای است كه كاشف آن در اولين دقايق اكتشاف در سال ۱۹۴۷ ميلادي اظهار نمود: “تخت جمشيد را به ياد مي آورد”. به غير از فرش پازيريك كه تقريباً سالم ترين فرش است كه از گذشته هاي بسيار دور به زمان ما رسيده، پاره فرش هايی نيز چه در ايران و چه در خارج از آن كشف گرديده كه مشهورترين آنها قطعات كشف شده در اكتشافات شهر قومس در نزديكی دامغان و همچنين قطعات كشف شده در شهر سوختة سيستان هستند.

 کهن‌ترین نقش قالی

درباره تاریخچه “گستردنی” در ایران، بر اساس نوشته رودنکو  دانشمند شوروی و کاشف قالی‌های “پازیریک”، سده ها پیش از میلاد قالیهای زیبایی در بابل، آشور، پارس، و ماد بافته می شد. کهن‌ترین نمونه نقش قالی را دانشمندان آشورشناس در نقشهای برجستهٔ “کاخ نینوا” (پایتخت آشور ، سرزمین قدیمی در بخش میانی رود دجله) یافته اند که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزی های بابل به نظر می رسد . تاریخ این نقش ها را سده هفتم پیش از میلاد می دانند . بهترین نمونه این نقش متعلق به خورس آباد در موزه لوور نگهداری می شود. در وسط این تصویر طرح گل و گیاه چهار برگه‌ای تکرار شده است. و در حاشیهٔ آن تصویرهایی از نیلوفر آبیاست. همانند آنچه که امروزه در برخی از قالیچه های کردی نقش می شود. در همین زمینه، دو مجسمه سفالین اسب در دست است که یکی در سال ۱۳۲۸ در شوش بوسیله دکتر گیرشمن کشف شده است که تاریخ آن به قرن هشتم پیش از میلاد می‌رسد و محل کشف دیگری در ماکو است که تاریخ آن متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است.   

مهمترین زمان در تاریخ فرش مربوط به دوران صفویه است که در زمان شاه طهماسب و شاه عباس کبیر به اوج خود می رسد و ۱۵۰۰ تخته فرش از این زمان در تمام موزه های جهان حفظ می‌شود.

 

یکی از شهرهایی که به بافت فرش اهمیت فراوان می دهد اصفهان است  

سعید عصاچی رییس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف استان اصفهان گفت: هم اکنون 420هزار بافنده فرش دستباف در این استان مشغول فعالیت هستند .

اما در این بین سراغ کارآفرینی رفتیم که با سه نفر در زمینه فرش بافی شروع به کار کرد و اکنون برای 150نفر در این زمینه اشتغالزایی مستقیم انجام داده است.

هاجر انصاری کار آفرین گفت: سال 82 و از پارکینگ منزل پدرم شروع به کار کردم کم کم کار را گسترش دادم شرکت را به ثبت رساندم و اعضای شرکت را به 1600 نفر رساندم که از این تعداد 800 نفر از مزایای بیمه استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه انواع فرش و تابلو فرش را به بازار عرضه می کند ادامه داد: خوشبختانه 3 سال است که کار صادرات را شروع کردیم و به کشورهای عربی, المان و ایتالیا فرش صادر می کنم.

انصاری افزود: البته در این مسیر پدرم مرا حمایت کرد و همسرم نیز همراه و یاور من بود که بتوانم کارم را گسترش دهم.

این کارافرین اظهار داشت: 5 سال به عنوان تعاونی برتر و 2 سال به عنوان کارافرین نمونه شناخته شدم.

انصاری بابیان اینکه تا کنون به هزار نفر اموزش داده است گفت: قصد دارم کارگاهم را گسترش دهم تا بتوانم افراد بیشتری را مشغول کار کنم اما تنها مشکل

من در این راه مسئله بیمه بافنده ها است و به علت اینکه کارگاه همراه با اموزشگاه است بافنده ها را بیمه نمی کنند.

بافنده کهنه کاری که در حال بافت فرش است هم گفت: من 30 سال است که به طور مداوم در حال بافت هستم اما می گویند چون سن شما بالا رفته به شما بیمه تعلق نمیگیرد و از مسو لین می خواهم که موضوع بیمه ما را حل کنند.

سال گذشته استان اصفهان 12 میلیون دلار فرش صادر کرده که سهم این کار افرین نمونه 320 هزار دلار از این صادرات است.

گزارش ازبنفشه حکمت پور

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.